Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Time-saver.

Gestart door Peter, 12 november 2005, 18:34:34 PM

Peter

Voor degen die nog twijfelen en /of me vragen per PM gesteld hebben:
Een time-saver is een "kleine" baan, meestal in de grote van 150 x 40 of 50 cm. (In de USA dikwijls 5 x 1,5 foot)
hierop worden enkel wat rangeersporen en een paar wissels geplaatst. Veel US time-davers zijn met scenery prachtig afgewerkt.
De bedoeling is rangeer-opdrachten door de tegenpartij (of door jezelf) uitgedachte opdrachten  uit te voeren.
Zo snel mogelijk MAAR!!!! aan schaalsnelheid.
Daarom: goed en langzaam rijdende lok(s), perfekte koppelingen aan lok en wagens (Kaddee??) en goed funktionerende wissels (stroomvoerende hartstukken zijn een must)

Dus niet...vlug, vlug je lok ver die baan jagen, maar weldoordacht op schaalsnelheid de opdracht(en) uitvoeren.

Doe je dit niet zal het plezier er vlug af zijn, en eindigt je Time saver ergens in een hoekje op zolder.
Met vriendelijke groeten
Peter

dgrr57


svvander

#32
Opgelet: dit is een ouder topic van 2009 waarop door svvander is op gereageerdHet was ooit de reden om terug te beginnen... uiteindelijk dan niet. Maar nu we toch aan de baan aan het tekenen zijn en ik zowel H0e als H0f materiaal heb, kan ik er ook eentje integreren (of 2?)

Om nog eens een mooi voorbeeld te geven:
https://youtu.be/nITB3NzGLR4
https://youtu.be/ciuw9-SlI1c
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

marctje

Mijn baantje URHA is gebaseerd op het time-saver principe. Spijtig kunnen we er nu even niet mee naar buiten komen, maar je kan het al wel hebben zien staan op de minibaantjeswedstrijd 2016, op de tentoonstelling van MTD 2017, op Mopexpo 2018 en op euromodelbouw 2019. Normaal ging ik er ook op de Nederlands-Amerikaanse conventie staan in Aalten op 10 en 11 oktober dit jaar maar is door de gekende oorzaak verhuisd naar 29 en 30 mei 2021.
hieronder een foto

IMG_0111 by Marc De Groulard, on Flickr
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Thommy

Citaat van: svvander op 09 oktober 2009, 12:01:51 PM
Ik denk dat 60x300 al vrij groot is. Als ik de foto's zie op de sites van die Amerikanen, dan denk ik dat het eerder een 50x150 is.

Idd, een dure zaak, daarmee dat ik heel goedkoop wil houden.
Misschien zelfs een prullockje, dat maakt eigenlijk weinig uit.
Mijn oudste dochter (net geen 3) is alleszins heel hard aan het uitkijken.

Tja, die microbe blijft idd hangen en ik vrees dat ik toen alle materiaal een klein beetje om de foute reden verkocht heb.

Die Lenz dat Peter noemt, valt regelmatig goed mee qua prijs 2de hands. Ik heb de mijne ooit gekocht om te verbouwen tot Belg. Maar is een erg leuk locje en echt om te spelen. Heb toen, we zijn ook al weer jaren verder, een stukje ineen gezet op m'n bureau. Paar wissels, een paar goederenwagentjes.... Echter ben ik nu alle locs en de logische 1e wagon met kadee aan het zetten (ondanks geen baan ofzo). Dusja, dat locje wacht nog... vermits beugelkoppelingen geen optie meer zijn

Voordeel van kadee voor mij: erg gemakkelijk aan/af. Met een deftige magneet ontkoppeld. En oo, wel realistischer dan zo'n roco of fleischman kortkoppeling op een losse loc

Nu Peter ik ben wel geïnteresseerd... lijkt me iets om verder naar te kijken
Greetz

Thommy

evan

Allez we zijn weer ns beginnen voort babbelen in een draadje waar de laatste post van 2009 was...  11jaar geleden dus!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

svvander

Ik heb hier nog Kadee-koppelingen liggen, waarmee ik getest heb. Het probleem is dat ze bij 3-rail, moeilijk te gebruiken zijn als je het magneet wilt gebruikten om ze te ontkoppelen. (Je kan ze niet in de sporen verwerken... toch niet bij C-rails). Misschien moet ik het wel eens proberen bij K-rails.

Ondertussen heb ik al een pak bijgeleerd over de Timesavers. Ik heb nog niet zo heel lang geleden eens een klein baantje opgezet met 4 sporen (vertakking van 1 spoor naar 2 en dan nog een een wissel naar een derde) en dat hier zo op tafel opgezet. Was heel leuk en meer heb je eigenlijk niet nodig.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

Citaat van: evan op 27 juli 2020, 09:17:00 AM
Allez we zijn weer ns beginnen voort babbelen in een draadje waar de laatste post van 2009 was...  11jaar geleden dus!

Ja Evan, het ging mij over de Timesaver: had ik een ander draadje moeten opendoen?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

evan

Boh op zich kan het geen kwaad, maar het is misschien wel opportuun het te vermelden de volgende keer.  Omdat niet iedereen dat direct ziet en soms begint te antwoorden op iemand terwijl deze persoon misschien zelfs niet meer op het forum aanwezig is.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

svvander

Je bedoelt dat er eventjes wordt voor of boven gezet dat het nog een oud topic is? Misschien is dit wel een goede afspraak. Maar langs de andere kant... maakt dit veel uit? Als je het niet wenst te lezen, dan lees je het toch gewoon niet?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be