Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Time-saver.

Gestart door Peter, 12 november 2005, 18:34:34 PM

Peter

Hallo allemaal,

Heeft iemand op dit forum al eens een "Time saver" gebouwd?
Dit is een (kleine) modelbaan waarop enkel wat rangeerbewegingen gedaan kunnen worden.
Meestal vind je dergelijke saver bij onze Amerikaanse modelbaan-vrienden.
Een kennis van mij heeft zo'n ding gebouwd, en we hebben er reeds menig uurtje mee zoet geweest (Hij rijdt Amerikaans)
Peter :I:I:I
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Gebouwd niet, maar wel al eens virtueel gespeeld. Meestal onder de middagpauze... http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/index.html

Wel goesting om eens een Inglenook te maken als ik wat goedkoop tweedehands N materiaal vind. Zoiets dat altijd gereed is om effe mee te spelen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Zo'n 'timesaver' is eigenlijk een rangeerspelletje, dat je ook effectief kan bouwen - Amerikaans of niet.
Het sluit meer aan bij het in Amerika veel populairdere exploitatie-concept, waar wagens met steekkaarten op hun plaats moeten gezet worden, opgehaald, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

De timesaver bij die vriend van ons is ong. 1,5 x 0,4 m en zeer goed afgewerkt (om niet te zeggen perfekt)
Laag profiel rails, rp25 wielen, mooie wagons en perfekt rijdende rangeerloks, kadee, enz. (telkens slechts 1 lok in gebruik) ook het landschap is zeer goed verzorgt.
Als je natuurlijk zoals hij Amerikaans rijdt, heb je natuurlijk oneindig veel meer keuze mogelijkheden (ook zijn grote baan is Amerikaans)
Dus ondanks onze grote ?? baan zijn we regelmatig op deze saver bezig terwijl de vrouwen gezellig kletsen. Heel ontspannend moet ik zeggen.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Ongeloofelijk toch hoe er wordt neergekeken op banen waar het spoorbedrijf centraal staat...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Het is geenszins mijn bedoeling op iets of iemand neer te zien, maar blijkbaar zijn er altijd weer mensen die zich direkt geviseerd voelen of op hun tenen getrapt voelen.
Blijkbaar vergeten ze de slogan van onze Amerikaanse modelbaan vrienden: "MODELRAILROADING IS FUN"
Het is en moet een hobby blijven. Voor de een zal dit een baan zijn die tot in de perfektie is aangelegd met landschap, voor een ander zal dit een baan zijn met enkel rails op een houten plaat. Een derde zal het grootste plezier hebben in een uitgebreide elektronische baan met computer enz.
Ik vind: Het een is niet beter dan het andere. De bedoeling is tenslotte ons te ontspannen en NIET ons wetten en voorschriften in onze hobby te laten opleggen.
Dus, ja die vriend van ons heeft een met landschap perfekt aangelegde Timesaver. Hij deed dit om tegelijk nieuwe dingen te testen voor ze op de grote baan werden ingebouwd. MAAR, dit is geen noodzaak. Met hetzelfde(of gelijkaardig) sporenplan op een stuk spaanderplaat of zelfs op tafel, zouden we waarschijnlijk evenveel plezier hebben.
Dus in die zin: Veel plezier met uw baan en/of timesaver.
Maar mischien zou het geen slecht idee zijn moest MSM eens een Saver in een van de volgende nummers zetten.
Groetjes
Peter [:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

citaat:
Maar mischien zou het geen slecht idee zijn moest MSM eens een Saver in een van de volgende nummers zetten.


Of iets anders waar exploitatie centraal staat.

Is er trouwens een "systeem" voor die time-saver? Soort winnende strategie? Want eenmaal ge iets verkeerd gedaan hebt loopt het meestal snel helemaal in het honderd.

Trouwens, is er hier niemand die volgens uurrooster rijdt? Er moeten er toch zijn! Zouden die eens geen uitleg kunne geven hoe zo'n "vrachtbrief" systeem in elkaar zit, en hoe je dat kan opstellen?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Awel da interesseert mij nu ook wel is se! 't Is te zeggen... da geeft toch een extra dimensie aan modelbouw en het spelen met de baan, niet?
Als ge naar het grote voorbeeld met tijdschema's en vrachtbrieven kunt werken... zou toch leuk zijn?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

Dit kan inderdaad een zeer interessant onderwerp zijn, ook voor MSM. Het zou trouwens mooi aansluiten bij de goederenwagon-reeks [;)]
Voorbeeldgetrouwe exploitatie is een dimensie van onze hobby die vooral over de grote plas enorm populair is. In Model Railroader staat er bijna elke maand wel een artikel dat daarmee te maken heeft. Ook de "timesaver" en varianten duiken er regelmatig op.
Persoonlijk interesseert het me (voorlopig) niet, omdat mijn baan nog bijlange niet in een fase zit waar ik kan rangeren ...
Anderzijds: volgens dienstregeling rijden ben ik wel zinnens, toch zeker voor het reizigersverkeer. Met een versnelde klok, ... en waarschijnlijk met hulp van een PC, een PIC of een gebakken EPROM [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

citaat:
Geplaatst door Havoc

Gebouwd niet, maar wel al eens virtueel gespeeld. Meestal onder de middagpauze... http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/index.html

Wel goesting om eens een Inglenook te maken als ik wat goedkoop tweedehands N materiaal vind. Zoiets dat altijd gereed is om effe mee te spelen.



Coole puzzel, maar ik geraak er dus ni ver mee.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

doomslu

Ik sluit me aan bij mijn collega's hier.
Mijn baan is ook niet ver genoeg gevorderd om al over dienstregeling, tijdschema's en dergelijke na te denken. Toch is het een onderwerp dat me ook interesseert.
Wie heeft ervaring hiermee en wil die met ons delen ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Misschien moeten we dat beter afsplitsen van de originele post en er hier over zwijgen zodat dit verder over de timesaver (en aanverwanten) kan gaan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

Het fijne aan dit systeem is dat je geen wedstrijd moet houden. Je hoeft niet te winnen. Er zijn in het dagdagelijks leven al genoeg momenten waarop je jezelf moet bewijzen.
Dus het hoeft NIET !!! Het mag wel. Wij doen het enkel als ontspanning, en je leert er zeer goed mee rangeren, dus gevoel krijgen hoe je een lok LANGZAAM moet aan of afkoppelen. Wat je er ook mee doet. Het moet FUN blijven.
Je hoeft het ook niet met Amerikaans materiaal te doen, maar soms voel je kriebels om eens andere modellen te gebruiken, bv. Frans, Nederlands, Zwitsers enz.
Wel op zo'n saver kan dat, vermits er geen enkele link met je grote baan is. Je zou het zelfs in smalspoor of een andere schaal kunnen werken. Je ziet de mogelijkheden zijn eindeloos, en het is al eens een welkome onderbreking van het werken aan je grote modelbaan.
Veel plezier ermee en laat iets weten als je er ook een hebt.
Groetjes
Peter [:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

Johnnytrein

Ik vraag me al de hele tijd af waarom heet dat time-saver zou time-waster geen betere naam zijn? Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about