Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

dani

Citaat van: Geert op 12 juli 2019, 14:35:44 PM
Ik heb ook niet stil gezeten.

Mijn multifunctioneel PCB gebruikt om wisselspoelen aan te sturen via drukknoppen en indicatie LED's.
Intern draait heel dit boeltje op LocoNet, extern is er geen centrale of PC nodig. Alles zit op PCB.

De werking via filmpje volgt later.
Om een idee te geven wat zoiets kost: 6,5€ aan elektronische onderdelen inclusief PCB, net geen 1€ om een wissel aan te sturen. (de kostprijs wisselspoelen, LED, bedrading en drukknopen zitten hierin niet in hé...)

Geert


En dan te zeggen dat je dat vroeger allemaal deed met een simpel KASTJE met DRUKKNOPJES  op...

De techniek staat voor niks.    Als je je "development cost" gaat rekenen gaat dit duur uit komen.
Maar doen we het daarom ?  NEEEEEEEEEEEEEEEEEEE, we doen dit OMDAT HET KAN !

Voor de lol en om onszelf te bewijzen dat het kan en dat we  er weg mee kunnen.   

I LOVE IT !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

ja dani waar is de tijd dat er rond de baan zo van die groene of blauwe kastjes stonden
maar swat das verleden tijd nu kunnen we meer met nieuwe mogelijkheden


de analoge tijd van rijden is ook al een tijdje voorbij nu MOET er geluid en nog van alles in de controller zitten want anders klinkt het en ziet het er niet echt uit

ok het werkt zoals gedacht alleen nog 4 led's aan sluiten maar dat is voor volgende week
gisteren een paar regels in programma's aangepast en deze dan in de processoren gezet onder de baan

en dan de bezet melder onder het schaduw station gemonteerd en een eerste rail aan gesloten en ????? shit
die led knippert en das geen knipper led

het is het schema van wim wat ik gebruik en tot op heden met de processoren nooit problemen gehad
en nu opeens ????? ramp

het is een blauwe led dus 3.3 volt en hij staat met een 1010 ohm weerstand op 5 volt en de opto schakelt de led
iemand een idee
hij flitst op 1 Hz wat ook raar is ik zou verwacht hebben op 50Hz net spanning maar niet dus
voeding komt van 12 volt over een 7805 met een reeds beproefde opstelling aan condensatoren

veel heb ik nog niet kunnen meten maar een wagon met bezet melding (test wagon voor op de baan die het wel doet)detecteerde hij niet alleen een loco werd wel gedetecteerd .

ik hoor het wel als iemand een idee er over heeft
hahaha ik heb tot dinsdag avond om een oplossing te vinden de ju

gr raf en het leven is nog steeds leuk en interessant  zolang we aan de hobby bezig zijn

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Harm

#1307
Citaat van: dani op 13 juli 2019, 10:55:38 AM
Maar laat iedereen in zijn waarde, of schat jij jezelf beter dan de gemiddelde gebruiker of doe-het-zelver ?
Grooooot gesproken, laat eens wat van jouw geweldige realisaties zien dan !!
Laat ik het zo zeggen PIC is de scratch bouwer en arduino is voor de bouwdoos in elkaar lijmer.  ;D

En zolang iedereen plezier heeft in wat hij/zij doet is het toch goed?
Alleen als er een moeilijk probleem is, kan je dat niet met arduino oplossen (je antwoord en de reden dat ik zo reageerde)




Mijn jongste "kindje".
11 in
12 uitgangen (servo aansturingen)

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Harm

#1309
Citaat van: Geert op 13 juli 2019, 20:45:45 PM
Kan ik ook  8)

Dat ziet er inderdaad netjes werkend uit.
Ik meen dat dat in les 8 staat van de mini beginnerscursus van picbasic.(servo een stand laten benaderen naar gelang de stand van de schakelaar)

Ik heb alleen een wat moeilijkere omzet.
a. 1 x analoog ingang die van stoomketeldruk een waarde maakt
b. 2 x puls-ingang leest de pic de pulslengte van de stand van de stick op de rc besturing uit de ontvanger
c. 2 x digitaal-één-nul niveau afkomstig van een vlam ionistaie detectie
d. 3 x digitaal-één-nul niveau's van waterhoogte meting dmv infrarood en lichtbreking
e. 1 x analoog-één-nul niveau van waterhoogte meting dmv een electrode
f. 1 x puls-ingang leest de pic de stand van een driestanden schakelaar
g. 1 x puls-ingang leest de pic de stand van een kiep/veer schakelaar

4 x servo-uitgangen (gekoppeld aan b)
2 x servo-uitgang (bougie)
1 x servo-uitgang (bypass voedingwater)
4 x servo-uitgang (2 afsluiters gas en 2 afsluiters wasbenzine)
1 x digitaal-één-nul uitgang (ontstekingsmodule; het enige dat hier kant en klaar gekocht is, ivm degelijkheid en betrouwbaarheid)


Vereenvoudigde uitleg.
Dit alles is een "machinist" die zorgt voor voldoende water in een stoomketel en voldoende druk.(maximaal 6 bar)
Ik kan op de zender kiezen tussen geen brander, 1 brander of als het nodig is 2 branders.
Ik kan/ moet de eerste keer een actief signaal geven om de gasvlam aan te steken met een veer retour schakelaar.
De pic regelt daarna verder zelf de gasafsluiter in combinatie met de bewaking wel of geen vlam.
Daarna gaat de benzine afsluiter een weinig open zodat de benzine kan toestromen en vergassen, na een tijd gaat de benzine afsluiteer verder open en sluit langzaam de gaskraan.
Loopt de druk op, gaat de benzine afsluiter naar de minimaal noodzakelijke kleinste stand.
Zakt de druk gaat de kraan weer verder open.
Zakt de druk verder en kies je voor twee branders, schuift een bougie de ketel in, gaat de ontsteek module vonken, opent de 2de gaskraan wordt gekeken of er een vlam is en opent daarna de 2de benzine, na een tijd neemt die het over en sluit de 2de gaskraan.
Bij oplopende druk gaan beide branders terugregelen (traploos de druk volgend), de 2de als eerste en als 1 op stand waakvlam komt gaat 2 uit.

Waterpeil wordt bekeken en als het peil laag wordt sluit de bypass kraan en vult de pomp de ketel totdat middenpeil is bereikt.
Waterpeil wordt bekeken als de machines draaien, dan gaat de bypass open bij middenpeil en dicht bij hoogpeil. (bij stoomafname stijgt het waterpeil in de ketel)
Waterpeil wordt bekeken en als de elektrode droog komt gaan de branders uit (dan is er wat aan de hand met het voorraad water of met de pomp en zou bij verder gaan de ketel droogkoken.

Een stoommachine heeft twee dingen nodig om te werken: vooruit of achteruit en toerental.
De stick op de zender wordt bekeken, gaat die van neutraal naar +5˚, gaat eerst de draairichting servo naar vooruit, daarna volgt de stoomkraan de stickbeweging tussen +5 en +30˚ (?).
Komt de stick neutraal gaat het toerental naar stop.
Gaat de stick vervolgens naar -5˚, gaat de omkeer servo van vooruit naar achteruit. Tussen -5 en -30˚ (?) gaat de stoomafsluiter open/ dicht naar gelang de stickstand.


Citaat van: dani op 13 juli 2019, 10:55:38 AM
of schat jij jezelf beter dan de gemiddelde gebruiker of doe-het-zelver ?

Ik denk dat dat aardig in de buurt komt, zeker wanneer je kijkt naar het gebruik van de PIC.
Ik hoop dat je het me nu niet meer kwalijk neemt dat ik wat zwart/wit/lomp overkwam in de opmerking die ik maakte over arduino.  ::)



Machine servo's:
https://www.youtube.com/watch?v=TgcmjL7BexM

Uitleg branders afhankelijk van de druk:
https://www.youtube.com/watch?v=LWBamw_AAx8&frags=pl%2Cwn

Gluren naar het vuur in de ketel:
https://www.youtube.com/watch?v=hfdJwfZSF9Y

Keteltest:
https://www.youtube.com/watch?v=6QtG8rkR4DA



Gerolf

Citaat van: Harm op 13 juli 2019, 19:32:44 PMLaat ik het zo zeggen PIC is de scratch bouwer en arduino is voor de bouwdoos in elkaar lijmer.  ;D

Ik "scratch" met Atmel-microcontrollers (die door Arduino's gebruikt worden)  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

Citaat van: Gerolf op 14 juli 2019, 10:11:50 AM
Citaat van: Harm op 13 juli 2019, 19:32:44 PMLaat ik het zo zeggen PIC is de scratch bouwer en arduino is voor de bouwdoos in elkaar lijmer.  ;D

Ik "scratch" met Atmel-microcontrollers (die door Arduino's gebruikt worden)  ::)

Ziezo, dat bedoel ik !

En wat het project hierboven betreft, wie kan me argeumenten geven waarom dit niet met een AtMega2560  zoukunnen ?
Ach, de overloze discussie is toch weer gestart.

Beter, beter, beter, best...



Whatever
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Harm

#1312
Citaat van: Gerolf op 14 juli 2019, 10:11:50 AM
(die door Arduino's gebruikt worden)  ::)

8)

Maar dan gebruik je het IC zelf, niet het plug and play bordje (wat een arduino is) en gebruik je geen arduino maar een atmel, zoals anderen de PIC gebruiken.

Zeer duidelijke uitleg:
https://www.youtube.com/watch?v=jxIejwggnP8



Citaat van: dani op 14 juli 2019, 11:12:42 AM
waarom dit niet met een AtMega2560  zoukunnen ?
Zal best kunnen, maar het kan NIET met een kant en klaar arduino-bordje.
Dus kan het niet met Arduino.  8)

dani

een ATMega256 zit doorgaans op een Arduino Mega boardje...    dus  ?

ach ik ga er niet verder op in.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Harm

Citaat van: dani op 14 juli 2019, 11:45:52 AM
ach ik ga er niet verder op in.
Dat is wel erg jammer, wellicht moet ik mijn visie op arduino corrigeren.
Kan je bij het gebruik van een arduinebordje dan tegen dat ic zeggen dat pootje 12 bijvoorbeeld een analoge ingang moet zijn ipv een aan/uit uitgang?

dani

Dat is geen beperking van het bordje maar van de controller chip zelf.   
Die heeft X aandal Digitale I/O (waarvan y  met PWM voorzien zijn) en Z aantal analoge ingangen.

Zo heeft de AT328P chip  20 bruikbare pins, waarvan ...
-- 2 die je kan gebruiken als serieel comm gedeelte,  of als digitaal IN/OUT
-- 6 (8)  stuks  (A0--A5..A6-A7)  -A die analoog in, digitaal in, digitaal uit kunnen werken
-- 2 pins die een externa HW interrupt kunnen verwerken en ook digitaal IN/OUT werken
-- en de rest is digitaal IN/OUT
-- van de 20 pins zijn er 6 die ook PWM kunnen genereren ipv straight digitaal OUT

Bij de keuze van de chip weet je dat je jezelf bepaalde beperkingen oplegt, maar je kiest vook voor een heel toegankelijk en flexibel platform.
En programmatechniszch is er heel veel mogelijk.

https://www.ifuturetech.org/product/atmega328p-pu-atmega328-pu-chip-atmega328-microcontroller-mcu-avr-32k-20mhz-flash-dip-28/

Klik op de uiterst rechtse thumbnail onder de foto van de chip
(en uiteraard is die ook beschibaar in SMD uitvoeringen die heeft A6 en A7 de DIL versie niet)

Niet alle digitale kunnen analoog input verwerken maar wel omgekeerd en ze kunnen allemaal  digitaal out worden, maar niet allemaal PWM.
En ze hebben ook allemaal ingebouwde pull-up weerstanden, die je kan uitschakelen.

Hopelijk is dat duidelijk, 't is in "jip en janneke" taal geschreven, door een simpele ziel.

Ja, ik zal je een stuk bijtreden  dat  "Arduino" maar een "implementatie" is van deze chip, en dat je "puur" met enkel de chip ook kan werken.  Als "gevorderde" gebruiker doe ik dat dan ook vaker dan met de boardjes.   Maar door deze boardjes is de instapdrempel een stuk lager voor de beginner en laat toe om direkt dingen te realiseren zonder diepgaande kennis.     En dat er voor zowat alle soorten interactie wel een driver / library of add on boardje bestaat kan ik alleen maar toejuichen.    Dat scheelt een stuk eigen ontwikkeling en soldeerwerk.  (en vooral fouten)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Harm


Ik heb ook even gegooled op arduino mega; daar kan een heleboel mee: pennen genoeg.
Maar het blijft een dure IC-voet.(€41.00) en een kloon voor €14.00
Je zal alsnog een losse print erbij moeten maken voor extra componenten, als je die zoals ik nog nodig hebt omdat die arduino voor eenvoudige schakelingen is.
Namelijk draadje in en draadje uit.
Moet je draadje in eerst nog versterken gaat het al niet meer.
Moet je draadje uit versterken met een power transistor gaat het al niet meer.
Een PIC, kristal, wat C'tjes en een 5V voeding heb je onder de €5 en dat "breadboard" heb je toch nodig.

Citaat van: dani op 14 juli 2019, 13:26:04 PM
Dat is geen beperking van het bordje maar van de controller chip zelf.   
Ben ik het niet mee eens.
Koop je de arduino uno heb je een ATmega328 (28 pins) en de beschikking over 6 analoge ingangen en 14 I/O
Neem je de 28 pins PIC 16F883 heb je 24 I/O, die je zelf kan benoemen.(met wat beperkingen, maar daar gaat het niet om; laten het er 22 zijn)

Heb je bij de uno 16 uitgangen nodig, kan je hem al niet meer gebruiken!
Met de PIC ben je helemaal vrij, zit je als het klaar is ook niet met een print op een print.
Zit je ook niet gebonden aan die headers of anders met een bos draden van print naar print.

Ik ga nog even verder met mijn PIC spelen.  :P

raf

pic atmega komen allemaal van micro chip tegenwoordig

probleem wat ik had is dat de pic die ik gebruik had aan het einde van zijn latijn was wat pen bezetting betreft
verkeerde keuze of wat er in de schuif lag
verschil tussen de 18f4553 en de 16f887 is dat de 4553 pootjes heeft die ik wel nodig heb maar niet in die configuratie die niet te veranderen is omdat deze hardware matig zijn

de 887 heeft deze pootjes dus als in/out en gelukkig dezelfde pennen op de zelfde plaatsen voor de rest dus het programma moet maar minimaal aangepast worden


atmega of arduino inderdaad veel schetches te vinden maar wat ik dan soms zie is elle lange programma regels van aan elkaar geplakte schetches .als je dan vraagt heb je dat wel allemaal nodig dan word toe gegeven van ja eigenlijk niet maar ik durf er niets tussen uit halen want dan werkt het niet meer

ik doe lekker verder met basic en pic processoren dat begrijp ik tenminste en zo krijg ik bruikbare programma regels waar ik ook van weet hoe en wat ze doen

woensdag de 4553 vervangen door de 887  en dan kijken waar het schip strand

geert heeft voor het signaal probleem inderdaad minder pootjes nodig maar dit werkt alleen met losse diode's en niet met duo led's
niet dat ik er niet aan gedacht had maar het was geen optie voor de schakel paneeltjes


blijft nu dat probleem met pinkende ledjes bij de detectie
hier thuis kan ik het niet simuleren wat ik ook doe
en op de club is het dus iets waar ik vanaf wil

maar woensdag kijken we verder

gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

#1318
ok hier gaan we

grrr
commando on gosub ,var1 ,var2 ,

is een zeer makkelijk commando om naar subroutines te springen
alleen is het niet bruikbaar voor processors van de 16f reeks
alleen de 18f reeks ondersteunt dit commando

de ju he

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

Raf,
Ik denk dat deze opdracht afhankelijk is van welke programmeertaal je gebruikt en niet zozeer van het type processor.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen