Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

raf

eigenlijk deju maar micro processor gerelateerd

een 18f2221 aan het gebruiken daar ik uitgangen tekort kom om alles vanuit een processor te sturen
hoofd processor is een 18f4553 en daar heb ik juist te weinig pootjes
dus door linken voor de led uitlezing naar die 18f2221
14 leds aan sturen moet dus kunnen en dit vanuit 7 ingangen
maar ????? wet werkt gedeeltelijk wel maar 2 leds doen shit
1 led is gekoppeld met een andere uitgang en de andere zit op de  ccp module en laat de led langzaam doven en aan gaan

nu dit is niet op te lossen zo blijkt want die ccp module zit of met een of met een andere poort verbonden en dat kun je niet wijzigen

CCP2MX = RC1   ;CCP2 input/output is multiplexed with RC1
CCP2MX = RC1   ;CCP2 input/output is multiplexed with RB3
dit zijn de enige twee keuzes die ik heb bij de instellingen

dus de enige oplossing is ook hier een 18f4553 processor te gebruiken maar dat is dan een over kill aan in/uitgangen
en nog eens een andere tussen maat gaan bestellen zie ik niet zitten kwestie tijd en dan nog maar eens een andere processor in stock houden .
dus ja dilemma of heeft er iemand een oplossing
dan hoor ik het graag


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

een hele dag aan het kloten en ik krijg het niet opgelost
als ik poort per poort aan stuur werkt alles perfect
stuur ik meerdere poorten tegelijk aan dan gaan er poorten mee dubbel reageren
dus een andere oplossing dan maar
in plaats van de led's met 1 grote processor aan te sturen dan maar met 3 kleintjes
meer werk en meer geklieder maar deze zooi ben ik beu aan het worden

of ik iets verkeerd doe geen idee maar de ccp module die nekt me denk ik
dus hop een andere oplossing

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

#1292
Raf,

Ik heb deze 16 kanaal PWM module is aangeschaft voor testen (1,40€). Je kan er 16 LED's/servo's enz...  mee aansturen met PWM. Communicatie gaat via 2 draads I²C naar je µC.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

hoi geert
kis is het probleem hier
de sturing werkt nu omdat ik het anders heb opgelost
het probleem teveel met de verkeerde processor willen sturen LOL
daar ik zo weinig mogelijk verschillende processoren wil gebruiken wrong daar het schoentje

op een 40 poter 16 relais aan sluiten dan ook nog eens 16 leds en dan nog 5 schakelaars om alles te bedienen
dat was een beetje veel van het goede daar er dus ook nog eens minstens 5 pennen van afgaan wat stroom en massa aansluitingen betreft

het tweede probleem met processor nummer 2 is dat er hardware matig poorten waren verbonden
die je wel enkel kon aansturen maar als er meerdere tegelijk gebruikt werden dan liep het in het 100

de 18f4553 die blijft de relais aan sturen als ook de knoppen
de 7 uitgangen gaan nu naar 4 X 12f629 processoren die dan de leds voor zich nemen
deze had ik reeds gebruikt om de signaal beelden te genereren bij de abc printjes en die werkte perfect

dus nu heb ik een wel werkend systeem zei het niet zoals ik het gedacht had
in plaats van die 4 kleintjes had ik ook weer een 18f4553 kunnen nemen maar dan had ik een deel poten over en dat vond ik zonde

morgen alles op hangen en dan als ik het paneeltje heb eens een foto posten
nu staat alles vast op een test paneel en dat ziet er niet uit LOL

maar het werkt en ok er zijn andere manieren maar zo maar eventjes een I²C protokol gaan gebruiken is zo maar niet eventjes gedaan
voor iemand die er langere tijd mee werkt eenvoudig maar als je der nooit mee gewerkt hebt een brug te ver wat tijd aan gaat
we willen die baan werkende hebben tegen het einde van het jaar
gr raf en bedankt ik ga toch dat printje eens bekijken








If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

patrick smout

Dag Raf,

Kijk eens naar bvb. de MAX6971ANG. Dit is 16 kanaals leddriver. Aansturing kan je eenvoudig doen met wat bit banging . Is een stuk laagdrempeliger dan I2C. Verkrijgbaar via Sinuss.be ( dochter van farnel voor eindgebruikers).
Dit soort IC's heb je in veel varianten, voor elk wat wils.

Mvg,

Patrick Smout

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

raf

hoi patrick

het probleem is niet de leds maar meer het programma dat bepaald welke led groen of rood is
en het programma is ook niet het probleem maar de pic processor

die dingen zijn eigenlijk niet voor ons gebouwd maar voor industriële toepassingen
die hebben BV 2 ccp modulles nodig en wat usb poorten en een pulserende voeding enz.
voor hun heel mooi en kant en klaar maar voor mezelf dus allemaal overbodig

ik wil gewoon poorten als ingang en uitgang kunnen definiëren zoals ik wil
maar dat gaat nu eenmaal gewoonweg niet en dus roeien met de riemen die ik heb
had ik nu 2 keer die 18f4553 genomen had het ook gewerkt maar dan zat ik met een halve processor over
en dat vond ik zonde

morgen filmpke als het paneel op hangt dan krijg je een idee van wat het geworden is

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

Citaat van: raf op 09 juli 2019, 21:29:04 PM
die dingen zijn eigenlijk niet voor ons gebouwd maar voor industriële toepassingen
die hebben BV 2 ccp modulles nodig en wat usb poorten en een pulserende voeding enz.
voor hun heel mooi en kant en klaar maar voor mezelf dus allemaal overbodig

ik wil gewoon poorten als ingang en uitgang kunnen definiëren zoals ik wil
arduino
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

dani te beperkt in aantal poorten

als ik met 40 poorten nog niet toe kom dan zeker niet met een arduino

en ja ik kan 2 arduino's aan elkaar koppelen maar dat kan met met micro chips ook
heu shit arduino word ook gemaakt door microchip
en die hebben ook weer zo een plezant iets
die processor op 3.3 volt is met boot en die op 5 volt heeft geen boot
je kunt ook geen boot file daar voor vinden (allee laatste keer dat ik gezocht heb toch )

de atmega 1632 komt in de buurt maar deze heeft dezelfde pin config als de 18f4553
ja ze komen van dezelfde fabrikant dus zal wel zijn dan

maar bedankt om het mee denken het is onder tussen opgelost door multiplexing van de 7 uitgangen

gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Harm

Citaat van: dani op 10 juli 2019, 23:04:54 PM

arduino
[/quote]

Wat een geweldig antwoord.  ::)
Ik heb ontdekt dat Arduino voor de "simpelen" is met weinig eisen aan de schakelingen.
Bijna alles is te koop en de programma regels zijn te downloaden.

Wil je echter iets dat nog niet bestaat, kan je net zo goed met de PIC van Microchip aan de gang.
Je zal toch zelf het wiel moeten gaan uitvinden.
Vraag je hulp, krijg je hoogstens het antwoord dat het niet gaat, of zoals hier dat je het met arduino moet doen.......
Met welke arduino en met welke regels, kom je vervolgens weer niet te weten.

Succes Raf, je kan het!

Stieven76

CiteerIk heb ontdekt dat Arduino voor de "simpelen" is met weinig eisen aan de schakelingen.
Bijna alles is te koop en de programma regels zijn te downloaden.

Woeahaha, dan ben ik wel een hele simpele want zelfs van de Arduino ken ik nog niet echt iets.  Ben er maar net mee begonnen  ;D

Harm

Citaat van: Stieven76 op 12 juli 2019, 13:30:19 PM
net mee begonnen 

Iedereen heeft moeten beginnen, ook ik ben een keer door iemand op het PIC-spoor gezet.
Momenteel heb ik de 16F887 in gebruik /in test/in ontwerp.
8192 programma woorden mogelijk, gebruikt 8164, daar kan dus niets meer mee.
Een deel zal ik moeten afsplitsen en door een andere moeten laten verwerken.

Ik heb ooit gevraagd hoe ik deze PIC met een andere zou kunnen laten gaan praten; krijg je het antwoord koop een grotere.
Als je geen "pitbull" bent, valt het niet mee dat "spelen met PICjes", want mensen die echt kennis willen delen zijn schaars.
Daarom zeg ik dat arduino leuk is voor de simpele oplossingen: alles is copy en paste......

Veel plezier in de pic-wereld.

raf

hoi Harm

Jes we can LOL
en ja ik heb de oplossing gewoon de 18f4553 vervangen door de 16F887
90% van pennen komen overeen en die niet overeen komen heb ik dus extra te gebruiken
straks kijken of het wil werken op de club als ik ze omzet
het boven schaduw station is meteen voorzien voor een 16f887 dus daar is geen probleem
het is wel dat ik na mijn HF terug nu en dan de manual er bij moet halen maar de mensen van microchip helpen wel een beetje als ze tijd hebben via mail en zo

juist weer een deel pic's gesampled zie en die komen dan volgende week mooi netjes verpakt in de brievenbus

gr raf




If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

#1302
Ik heb ook niet stil gezeten.

Mijn multifunctioneel PCB gebruikt om wisselspoelen aan te sturen via drukknoppen en indicatie LED's.
Intern draait heel dit boeltje op LocoNet, extern is er geen centrale of PC nodig. Alles zit op PCB.

De werking via filmpje volgt later.


PCB_7_wissels_7_drukknoppen_14_LED
by Geert Giebens, on Flickr


7 wisselspoelen aansturen f1
by Geert Giebens, on Flickr


7 wisselspoelen aansturen f2
by Geert Giebens, on Flickr

Om een idee te geven wat zoiets kost: 6,5€ aan elektronische onderdelen inclusief PCB, net geen 1€ om een wissel aan te sturen. (de kostprijs wisselspoelen, LED, bedrading en drukknopen zitten hierin niet in hé...)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

#1303
hoi Geert
ha ik zie reeds hoe jij het gedaan hebt maar dat is voor mij geen oplossing
niet dat ik daar niet aan gedacht had hoor maar eerst
8 wissels en 18 leds
de wissels zijn met wissel motoren en deze worden 500 Ms aangestuurd
er worden geen wissels omgezet maar wissel straten de wissel schakelen na elkaar tot het gewenste spoor is bereikt
keuze is met 1 knop en de tweede voor de bevestiging
speciale sporen (zo zijn er twee)worden door een aparte knop direct geschakeld
het oplossen met de leds zoals jij gedaan hebt kon ik niet omdat het duo leds met gemeenschappelijke positief betreft jij hebt 2 losse leds
dit kon niet gedaan worden door de beperking van de grote van het bordje want er zitten ook nog een rij blauwe om bezet melding aan te geven

dan is er een uit en ingang om mee de blok beveiliging te sturen tijdens het schakelen van de wissels
het achter liggend signaal blijft zolang rood en de ABC  blijft ingeschakeld
de ingang dient om de toestand van het voorliggende blok te detecteren

dus wel iets meer dan alleen een paar wissels om zetten
wel mooi bordje trouwens
ik moet eens kijken naar de uln2803 want ik had de L293D in gebruik al zijn het twee verschillende zaken qua opbouw binnen in
die 18f4620 komt qua pin bezetting overeen met de 16f887
geeft dat de 18f4533 een paar pennen speciaal voor usb heeft en die nekken me nu omdat ze voor niets anders kunnen gebruikt worden .vooral pen 18  en 13


gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

#1304
Citaat van: Harm op 12 juli 2019, 12:35:24 PM
Citaat van: dani op 10 juli 2019, 23:04:54 PM
arduino

Wat een geweldig antwoord.  ::)
Ik heb ontdekt dat Arduino voor de "simpelen" is met weinig eisen aan de schakelingen.
Bijna alles is te koop en de programma regels zijn te downloaden.

Wat een geweldige stelling !!!
Ik zal mezelf dan maar bij "de simpelen" rekenen, geen probleem; ik weet zelf wel sie ik ben en van waar ik kom  Jij blijkbaar niet


En waar is de regel die zegt dat in de modelbouw en treinbaan-wereld alles moeilijk moet zijn ?
Er zijn hier veel mensen die graag dingen maken  en die op een relatief makkelijke manier willen aansturen.

De eeuwige discussie over arduino of Pic ga ik niet meer hernemen, die hebben we al 200 keer gehad.

Maar laat iedereen in zijn waarde, of schat jij jezelf beter dan de gemiddelde gebruiker of doe-het-zelver ?
Grooooot gesproken, laat eens wat van jouw geweldige realisaties zien dan !!




PS:   Raf en ik weten wel wat ik bedoelde met dat antwoord, en hij zal er blijkbaar minder drama rond maken dan jij

PZ 2:   Stieven begint met Arduino, niet met PIC .   Hij zal wslk ook bij de "simpelen" behoren.  Al ken ik hem wel beter (lees: persoonlijk) en weet wat hij in zijn mars heeft.   Gene simpele jongen, wees gerust.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.