Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Geert

#1230
Raf, hoe schakel je servo's dat je denkt deze op te roken? Ik zal eerder verwachten dat de servo's bij zeer lange kabels onrustig worden. (In de veronderstelling dat je RC servo's bedoeld)


@Gerolf,

Mooi ontwerp,


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

hoi geert
ja ik bedoel RC servo's
en door er 12 volt naar toe te sturen als ook de puls met deze spanning naar daar te sturen kun je die oproken als het fout gaat
door de lange kabels word inderdaad de sturing nogal een beetje schokkerig doordat de spanning niet stabiel blijft en de puls ook redelijk vervormd
door nu 12 volt over de kabel te sturen en aan de servo zelf er  5 volt van te maken is al een probleem opgelost
mooie stabiele spanning
blijft de puls een probleem als je deze ook op 5 volt houd is er na 100 meter niet veel meer puls over
dus daarom ook deze naar 12 volt gebracht
een gewone 7805 daar lukt het niet mee die kan gewoonweg niet volgen om de puls naar 5 volt te brengen
nu om er daar terug 5 volt van te maken zijn er speciale ic's in de handel en die komen als een paar
een zend en een ontvangst
die ic's die kunnen dat wel
maar als die door branden ja dan komt die 12 volt op de ingang van de processor in de servo en dan is die hemelen

dus zo kun je een servo wel opbranden
gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Citaat van: Geert op 26 december 2018, 06:21:26 AM@Gerolf,
Mooi ontwerp
Citaat van: PeterC op 25 december 2018, 19:09:30 PM

Danku  ;)

Citaat van: Gerolf op 25 december 2018, 14:46:10 PM
Ook wat aan het ontwerpen ...
Iets met een IR wielenteller/lengtemeter?  Zeker via I²C   :D

inderdaad met I2C, maar voor een complexer project. Er komen nog minstens 8 printjes bij  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

patrick smout

Citaat van: raf op 26 december 2018, 07:18:27 AM
blijft de puls een probleem als je deze ook op 5 volt houd is er na 100 meter niet veel meer puls over
dus daarom ook deze naar 12 volt gebracht
een gewone 7805 daar lukt het niet mee die kan gewoonweg niet volgen om de puls naar 5 volt te brengen
nu om er daar terug 5 volt van te maken zijn er speciale ic's in de handel en die komen als een paar
een zend en een ontvangst
die ic's die kunnen dat wel
Dag Raf,

Verhogen van de spanning voor puls signaal kan een oplossing zijn maar ik zie ook nog andere mogelijkheden.

1) Stuursignaal laagohmig maken langs de kant van de ontvanger. Om dergelijk signaal te verstoren heb je meer (stoor-)energie nodig maar de zender moet deze stroom uiteraard kunnen leveren.
2) Stuursignaal omzetten naar een verschilsignaal in de veronderstelling dat de verstoring een common mode probleem is. Maak gebruik van een RS422 zender/ontvanger paar voor het stuursignaal.
3) Als je stuursignaal vervormt is langs de kant van de servo vermoed ik dat de zender niet in staat is om de lijn te driven (strooicapaciteit van de kabel te hoog voor de uitgang). Een echte line-driver (zelfs op 3V3 of 5V) kan wonderen doen.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

raf

Hoi Patrick

allemaal oplossingen maar drie zaken die mee spelen

plaats, kosten plaatje en tijd
plaats is zo dat het onder water zit dus allemaal waterdicht moet zijn
hoe groter hoe moeilijker

het mag niets kosten

tijd die er niet is want het moet werken tegen 4 januari
dus experimenteren is er nu niet bij
alsook het bestellen van onderdelen kost nu te veel tijd

gr raf en bedankt voor het mee denken
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

patrick smout

Hoi Raf,

Als je krap in tijd zit zou ik gaan voor rs422. Rs4xx is beproefde oplossing, SOIC behuizing is klein en via sinuss.be of conrad heb je het nog tijdig in huis vermoed ik. Goedkoop en snel is altijd een probleem 😉

Mvg, Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

raf

denk niet dat het tegen 4 januari nog lukt
maar de oplossing die ik nu heb werkt als er niet meer lengte gevraagd word tenminste

indien ze verder moeten ja dan zien ze maar dat ze het zelf oplossen
later wel eens mee experimenteren want voor een ROV is dit natuurlijk ook altijd handig

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Raf, kan je niet een servo decoder naast de servo zetten, en dan met DCC naar de decoder?
DCC moet probleemloos gaan over 100 meter, en je hebt dan maar 2 draden nodig.

raf

#1238
nee klaas dat lukt niet
het hele boeltje zit onder water
ik heb nu een hand bediening met 2 kopjes
en dit werkt
de drukje op een knopje dan gaat de servo langzaam over en weer zolang je drukt
stop je stopt de servo ook druk je weer draait hij verder
knop twee doet de servo met een ruk naar een bepaalde positie gaan en daar blijft hij ook weer zolang  je de knop in gedrukt houd

efkes uit leggen waarom deze idiote beweging
voor op een duikboot staat een luister apparaat
das een ding met allemaal microfoons dat van binnen uit gedraaid kon worden met de hand
nu kon daar zeer juist een richting mee gehoord worden om zo de torpedo's te richten
doordat de microfoons van de buiten kant naar binnen kant konden afgeschakeld worden werd zo de hoek steeds kleiner van waar men het geluid hoorde komen en zo kon door middel van de sterkte van het geluid en de hoek waar men het beste het geluid hoorde een vuur solutie bekomen worden
nu willen ze dat dus nadoen en dit alles in een bassin van 24 meter op 10 meter en 2.5 meter diep
natuurlijk mag die kabel niet te zien zijn dus hij moet zeer dun zijn maar toch voldoende sterk om de golven te weerstaan
want het is ook nog eens een golf slag bad
om een idee te geven om het echt te laten lijken
om die boot van 6 meter realisties te laten duiken hebben ze zo een berekening curve waar ze dus de tijd mee kunnen berekenen over een bepaalde afstand om die boot te laten duiken
op 24 meter zou het iets minder dan 2.5 seconden zijn met een snelheid van rond de 65 km/h
kijk als je een beetje realistisch bent dan weet je dat je op die 24 meter(-6.5 meter) nooit deze snelheid kunt halen met een boot van pakweg 60 kilo in beweging te zetten en ook nog eens terug te remmen

dus doen ze het anders en dat vertel ik niet ;anders kijken jullie van nu af aan helemaal anders naar films LOL
maar laat ons zeggen dat er een massa water gaat verplaatst worden

en daar moet dus die kabel tegen kunnen
maar dat zien we dan wel weer en ik hoop met die 20 meter toe te komen
24 /2 - een meter of 3 moet kunnen lukken
anders licht de kabel dwars op de stroom richting en dat gaat niet goed komen

maar die 100 meter was in de planning omdat ze natuurlijk die kabel binnen in de regie kamer willen hebben
en dat ding staat helemaal aan het einde van de loods
dit om dat ze daar geen vocht in willen krijgen wat logisch is
maar dan moeten ze maar roepen naar die op da knopke moet drukken dat hij op 1 of 2 moet drukken
geluid word later toegevoegd


gr raf



If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Raf, dan heb ik nog een wild idee. Haal de elektronica uit de servo en breng die naar de wal. Vandaar leg je een meeraderige kabel naar de servo, 2 draden naar de motor en 3 draden naar de potmeter voor de standmelding.

raf

das inderdaad een wild idee
maar de terug melding van de potmeter over die afstand ???
ik ga het eerst zo proberen zoals ik het nu heb
dan heb ik een week de tijd als het niet moest lukken om iets anders te proberen en dan kan de producer alsnog beslissen om dit niet mee te nemen in de film als het mislukt

je wil niet weten hoeveel ze opnemen en daar uiteindelijk maar 5 of 10% van gebruiken in de film
hopelijk lukt het en dan zien we wel weer
het is geen spoorbaan hé maar daar zit dus een enorme ijzeren bak waar alles komt in te zitten en ijzer aan 3 kanten dat begint op een kooi van fahraday te trekken ook nog eens
we zien wel en hoop for the best

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Nogal wild ...
Een (groeiende) proefopstelling voor een project.
12 printjes tot nu toe, maar er moeten er nog minstens 5 bij  ::)



;)

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

Er zitten bezetmelders bij, maar er worden ook nog andere dingen gemeten, ledjes en motoren gestuurd, ...  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Goed idee, Gerolf. Je vaste baan heeft al lang genoeg stof liggen happen. Automatisering van de goederenkoer is een prima idee...  ::)  ;D

Maar waarschijnlijk wordt het weer een soort kofferbaanproject. Ik ben benieuwd waar dit naartoe gaat.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)