Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Geert

#1125
Het LocoNet IN/OUT ontwerp omzetten in een eenvoudig PCB

Ik dacht, eigenlijk is dat net iets voor modelspoor fanaten. Een spoor trekken van het ene station naar het andere, de uitdaging is dat te doen zonder bruggen.  ;)


loconet pcb
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Geert

Zalig dat je dat allemaal kan.  ::)


Ik ben nu even met een niet modelspoor microcontroller projectje bezig. CV aansturing in huis, de vorige aangekochte is defect, nu heb ik kennis genoeg om er zelf eentje te maken.

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Citaat van: Geert op 19 november 2017, 10:27:02 AM
Ik ben nu even met een niet modelspoor microcontroller projectje bezig. CV aansturing in huis...

Met Loconet interface?  Dan kan je je temperatuur via je IB instellen  ;)
Groetjes, Peter


Geert

Ja via LocoNet...


Ik zoek nog een controller IC die de tijd bijhoud en een inwendige batterij  heeft.



Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Groetjes, Peter


Geert

#1132
Direct enkele real time clock modules  besteld.

I2C bus en een seriële bus. Kan ik vergelijken wat het gemakelijkst werkt.

Kost niks, kan je zelf niet ontwikkelen.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Net bij de sinees om te beginnen 10 meter warm witte ledstrips besteld (60 leds/meter).  De bedoeling is dat ik onder de gordingen mijn zolder-rondom-baantje kan verlichten ingeval van problemen.

Wat heeft dit met microcontrollers te maken?  Een ledstrip aan of af zetten kan met een schakelaar.  Helderheid regelen is al iets moeilijker.  Met een muisklik vanuit het treinbesturingsprogramma het licht aan- en uitzetten en de helderheid via een lok-adres regelen wordt een werkje voor een µC.

Interface: Loconet.  Twee PWM gestuurde uitgangen (via een MosFet) regelen de helderheid en het aan- en uitzetten van de ledstrips.

Ik ben van plan om per blok een ledstripsturing te hangen (slechts 1 adresje rood/groen om de strip aan of uit te zetten) en dan kan ik in de treinbesturingssoftware enkele voordelen programmeren: vb bij een spookmelding in een bepaald blok gaat de ledstrip automatisch aan zodat ik geen zaklamp moet boven halen om het probleem op te sporen.

Een controller bezig houden voor slechts twee PWM gestuurde ledstrips leek met wat overkill.  De controller wordt ook uitgerust met een start-/stopfunctie en desbetreffende led (noodstop!).

De module is volledig on-the-fly programmeerbaar (start toets indrukken en blijven indrukken, stoptoets even indrukken en de module komt in programmeermodus - rood/groen start-stop-led wordt blauw - PWM leds beginnen te knipperen - adres programmeerbaar - minimum en maximum lichtsterkte programmeerbaar, lokadres voor de helderheid programmeerbaar, ...). 

Ik heb ondertussen een heel goed werkende Loconet-interface die ik als kernel ga gebruiken voor nog veel op stapel staande projectjes (oa een Loconet synoptisch bord die per controller 12 'devices' kan weergeven en sturen - later meer daarover).

Het schema en een strokenprint ontwerp

Vervolg in de pipeline...
Groetjes, Peter


Geert

#1134
Terwijl half het forum bezig is met 3D printers en 3D tekenprograms, doe ik mijn ding wel verder.  ;)


Even wat tijd vrij gemaakt om wat verder te doen aan wat LocoNet projectjes.

Nieuwe PCB's, testversie 3 (eerst was er het breadboard, dan een strokenprintje en nu bijna definitief het PCB)

De volgende stap is PCB laten maken door een PCB fabrikant.  :)


foto1 loconet io v3
by Geert Giebens, on Flickr



foto2 loconet io v3
by Geert Giebens, on Flickr

Nu kan ik eens goed door testen met deze 5 printjes...

Wat staat er op het programma. Deze LocoNet IN/OUT Device grondig testen.  Wat komt er nu bij, extra LocoNet opdrachten als er een logische ingang (bezetmelding) aangestuurd wordt. Deze opdrachten worden door de Intellibox herkend en uitgevoerd.

-Zoals, een trein laten vertrekken, stoppen, keren, geluid...  (voor pendeltreinen)
-LocoNet noodstop zodat ik er één kan plaatsen op elke module.
-enz...



Waar ben ik ook mee bezig,

SMD techniek, voor mij onbekend terrein. De bedoeling is om een Belgisch sein aan te sturen via µC. Klinkt niet uitdagend, moest ik het idee niet hebben de volledig sturing van 5 LED's en de µC op een zeer klein printje (2zijdig) te stoppen dat past op het seinbord. De aansturing zal door 2 draden gebeuren. De voeding + - (plus min) en op de + van de voeding via korte pulsen (µs) de data om de sein LED's aan te sturen. Dus geen 6 draden via de paal, maar 2 draden ...

Een kleine SMD condensator zal de voeding van de µC bij elke onderbreking +5V even moeten opvangen. Op dat moment zal de LED aansturing even moet uitvallen om het verbruik te minimaliseren. Daar zorgt de µC zelf wel voor, en zie je normaal niet.

Alles zal via fade in/uit gaan om beetje echt te lijken, en knipperende tegensein moet ook kunnen.


De stuurdata zal door het bovenstaande LocoNet printje opgewekt worden.



Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

loebaske


Als dat iets is wat in mijne winkel past (eigen baan) dan ben ik de eerste die op je kar springt Geert...

Gerolf

Citaat van: Geert op 22 december 2017, 21:00:31 PMWaar ben ik ook mee bezig,

SMD techniek, voor mij onbekend terrein. De bedoeling is om een Belgisch sein aan te sturen via µC. Klinkt niet uitdagend, moest ik het idee niet hebben de volledig sturing van 5 LED's en de µC op een zeer klein printje (2zijdig) te stoppen dat past op het seinbord. De aansturing zal door 2 draden gebeuren. De voeding + - (plus min) en op de + van de voeding via korte pulsen (µs) de data om de sein LED's aan te sturen. Dus geen 6 draden via de paal, maar 2 draden ...

De stuurdata zal door het bovenstaande LocoNet printje opgewekt worden.

Ferme uitdaging! Dat wordt puzzelen op een klein oppervlak  :o
Je zal ook een connector moeten voorzien om de µC te programmeren - met smd kan je die er niet "even" afhalen ...
Je voeding-en-aansturing: al gekeken naar het 1Wire-protocol? Het zal iets dergelijks moeten worden ...
De stuurdata van je LocoNet-printje zal je ook elektrisch moeten bufferen, omwille van de nodige stroom voor de leds. Een µC-uitgang kan dat niet baas ...
Ik heb "al wel wat" ervaring met smd ... stuur me gerust een pm  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Ferme klus!

Citaat van: Geert op 22 december 2017, 21:00:31 PM
...Dus geen 6 draden via de paal, maar 2 draden...

Een messing paaltje en je komt met 1 draadje toe  ;)
Groetjes, Peter


raf

als je 1 smd led stuurt per poort zie ik echt geen probleem
en voor een signaal trek je geen 20 mA
zonder eind transistor stuur ik gewoon 2 ledjes aan en met een bc547 er achter zit ik aan een 20 tal leds

nog nooit problemen gehad door dit zo te doen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Citaat van: raf op 23 december 2017, 10:27:28 AM
als je 1 smd led stuurt per poort zie ik echt geen probleem
en voor een signaal trek je geen 20 mA
zonder eind transistor stuur ik gewoon 2 ledjes aan (...)

zucht ... het gaat ook niet over één led, maar over 5, én de microcontroller,
  en dat vanuit een andere µC (signaal en voeding over één draad)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw