Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

loebaske


Zal jullie met plezier ontvangen rond half drie, tot zondag op MTD

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

modelbouwpatrick

dan gaan we zoeken bij onze chinese vriend thx

Geert

#1083
Een DIY en eigenlijk ook een KIS projectje.


LocoNet met 30 poorten die je kan instellen om bezetmelders, schakelaars, drukknoppen in te lezen, of relay, LED, servo enz... aan te sturen.

De bedoeling is dat deze schakeling gaat gebruikt worden op mijn (verre, verre...) toekomstige baan, opgebouwd uit modullen.

Het moet mogelijk zijn een groot deel te automatiseren zonder digitale centrale:

zoals blokrijden, seinen aansturen, overwegen, schaduwstations, pendel systemen en veel veel meer...


Waarom DIY, ik denk dat dit zelf door iedereen na te maken is.

Waarom KIS, omdat ik alles gebruik wat er in de µC zit. Dus ook de interne comparators om LocoNet signalen te lezen.

Je hebt enkele wat weerstanden en één transistor nodig, samen met één PIC µC, meer niet.  ;)


De schakeling werkt al een jaartje. Ik ben nu bezig om de instellingen mogelijk te maken via gratis software van JMRI. Maar daarvoor moet ik eerst leren programmeren in JYTHON.



LOCONET IN UIT
by Geert Giebens, on Flickr


LOCONET HARDWARE
by Geert Giebens, on Flickr


LOCONET HARDWARE II
by Geert Giebens, on Flickr


LocoNet personal use edition conditions
by Geert Giebens, on Flickr


LOCONET INTERRUPT PROGRAM
by Geert Giebens, on Flickr


LocoNet stripboard for test
by Geert Giebens, on Flickr


LocoNet foto PCB
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

modelbouwpatrick

Geert, nog eens bedankt voor de leerrijke babbel van gisteren , en thx voor de mooie projecten

loebaske


Voor mij nog steeds Chinees....
Maar probeer jullie te volgen en hopelijk op simpele zelfbouw terug/bezet melders....
ben nog aan het twijfelen tussen diverse treinbesturingen....


Geert

Zitten er hier Jython programeurs op dit forum?


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Citaat van: Geert op 26 oktober 2017, 19:46:53 PM
Zitten er hier Jython programeurs op dit forum?

Geert, met Python heb ik wel wat ervaring (Raspberry Pi en wat Python in andere Linux omgevingen) maar ik heb er gewetensproblemen mee: het is een 'interpreter' taal en ik prefereer compilertalen.




Alvorens dit antwoord te posten toch eens gaan kijken naar 'Jython'; ik dacht eerst dat het om een spelingsfout ging, maar aan Geert ga ik niet twijfelen.
Blijkbaar een mengeling van Python en Java.


Sorry Geert, geen ervaring  ;)  Maar ik sta altijd open voor nieuwe gedachten!
Groetjes, Peter


Havoc

Zie die pas na een lange tijd hier niet geweest te zijn. Allemaal mooi en nuttig waarschijnlijk, maar aub een beetje meer basis elektronica bij zo'n schakelingen. Bvb bij de voedingen van cpu ontkoppelen met een capje van ergens tussen de 10-100nF, spoelen sturen direct met een uitgang zonder een driver en flyback diode zou toch niet mogen en nog zo kleine dingen. Het zal wel werken, maar hoelang en hoe betrouwbaar, en vooral dat laatste als er anderen enkel het schema lezen en er andere zaken beginnen aan te hangen dan dat ene waarmee getest is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Geert

Wijze woorden van? ' Expert in non-working solutions'  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

ikzelf zet ook geen drivers want die zitten reeds op de relais modulles die ik gebruik

voor die 65 cent ga ik echt niet beginnen aan het bouwen van een print met relais
er zijn ook printen met 8 tot 16 relais
driver en blus diode zitten daar allemaal reeds op

Geert waarom zet jij aan de uitgangen ook een sil weerstand ???? die is normaal toch alleen maar nodig als je de poort als ingang gebruikt

wat de 100nF condensatoren betreft zie ik die wel degelijk mee op de print/schema staan

voor de rest blijft het plezant om er mee te werken

gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

Klopt Raf,

ik gebruik ook deze relay printjes waar alles al op zit.

De SIL weerstand netwerken zet ik er op omdat ik elke poort kan instellen als in of uitgang.

In de tweede tekening hierboven heb ik aangegeven dat ik de ontkoppel condensators 100nF enkel in deze figuur teken en verder niet meer.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

Geert geven die geen problemen als je de poort als uitgang gebruikt
of maakt dat niet uit
Ik zet ze alleen bij ingangen en heb ze nooit op de uitgangen gezet
Dus geen idee of het invloed heeft maar ik geloof je dat je het getest hebt
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

#1093
@Peter, (PeterC)

Het modelspoor programma JMRI werkt met Jithon.  Zo is de JMRI LocoNet monitor  geschreven in Jithon.

Het is mijn bedoeling om mijn LocoNet projectjes in te stellen via een zelf te schrijven interface via JMRI. Je hebt dit als mogelijkheid aangedragen in dit antwoord om dit via PC en 'OPC_PEER_XFER  te doen. 

Eigenlijk sta ik er al redelijk ver in. Deze zomer heb ik eerst Python geleerd, en nu Jython.

Ik kan al communiceren met mijn hardware, dat is al heel wat.  ;)

De volgende stap is als ik de hardware koppel via LocoNet met JMRI, deze de  hardware automatisch herkent en de instellingen, opgeslagen in de µC upload.

Er is gelukkig nog ook een Jahoo JMRI gebruikers groep waar je vragen kan stellen...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Havoc

Citaat van: Geert op 27 oktober 2017, 07:19:39 AM
Wijze woorden van? ' Expert in non-working solutions'  ;)

Geert

Neen, enkel raad van iemand die als r&d elektronica 12 jaar lang zo'n zaken ontworpen heeft als beroep. Gewoon dagdagelijkse ervaring met producten gaande van domotica tot medisch apparatuur. En dat laatste wil ik je niet aandoen :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.