Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

doomslu

Citaat van: PeterC op 18 januari 2017, 19:11:30 PM
Geert, er is miserie met je foto.  Niet te zien en wanneer ik de URL rechtstreeks plak is er ook niets te zien...
Gek, maar ik zie de foto wel...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterC

Citaat van: doomslu op 18 januari 2017, 19:52:51 PM
Citaat van: PeterC op 18 januari 2017, 19:11:30 PM
Geert, er is miserie met je foto.  Niet te zien en wanneer ik de URL rechtstreeks plak is er ook niets te zien...
Gek, maar ik zie de foto wel...

Gek, ik nu ook  ::)
Groetjes, Peter


PeterC

Citaat van: PeterC op 01 januari 2017, 19:27:35 PM
Citaat van: Gerolf op 14 november 2016, 10:25:13 AM
Interessante RGB's ...

Ik kom even terug op die ws2812 RGB leds.  Die bestaan nu ook als 'through hole 5mm led' als apa106.
Ik heb er direct enkele besteld  ;) .

Ondertussen zijn de APA106 through hole leds toegekomen en ik dacht dat het een fluitje van een cent ging zijn om die als vervanging van de WS2812 leds te gebruiken.  Niet dus!

De timing van die APA106 is afwijkend van die van de WS2812.  Dus software aanpassen.  Maar het grootste verschil (en dat staat niet in de heel beperkte datasheet van die APA106) is dat de kleurvolgorde verschillend is van een WS2812 led.

Bij een WS2812 led is de kleurvolgorde (telkens 8 bits): G(reen) - R(ed) - B(lue).  Bij een APA106 is dat werkelijk RGB: R(ed) - G(reen) - B(lue).  Het mooiste verschil zag ik tijdens de eerste testen toen groen rood bleek te zijn...
Groetjes, Peter


Geert

#1053
Op vraag van een duitse modelspoorclub: (Club der LGB freunde Rhein/Sieg e.v.)  wat aanpassingen uitgevoerd om 16 servo's aan te sturen met behulp van schakelaars en µC. (voorbeeldschakeling zie LINK, site nog niet aangepast!)

Foto van testen: 16 servo's zullen na inschakelen voedingsspanning één voor één zich in de juiste positie (stand schakelaar) plaatsen. Dit was voorheen niet zo uitgevoerd. Ook is er een indicatie LED bijgevoegd die aangeeft waar de µC mee bezig is.

Uit ervaringen van de club, kan de schakeling servo's aansturen tot op enkele meters afstand. Ze hebben wel kleine ontstoor condensators van 100nF bijgeplaatst over de voeding net voor elke servo.

Er zullen zo minstens 20 schakelingen gebouwd worden die elk 16 servo's aansturen.

En om over de prijs van deze schakeling te hebben (exclusief servo's en voeding) max. 2€ aan onderdelen  8)




Ik wilde ook eens weten hoeveel stroom zulke servo trekt, en wanneer eigenlijk. Daarvoor heb ik de spanningsval gemeten over 1 Ohm weerstand. De stroom verbruikt door de servo kan tot 0,7A oplopen. (kanaal B onderstaande foto, tweede puls)
Op kanaal A heb ik de stuurpuls geplaatst (1 tot 2ms 5V eerste puls). De servo trekt pas stroom na het beëindigen van de stuurpuls.

De schakeling was al eerder voorzien dat indien er 16 servo's tegelijkertijd bewegen. De stuurpulsen per servo elk verschoven zijn. Ze bewegen wel tegelijkertijd, maar het stroomverbruik is verspreid...






later meer hierover als de testen klaar zijn.


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

ACFI

Beste Geert,

Google geeft me geen toestemming om je foto's te zien. :'(

ACFI.

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

Met mijn meting via een digitale meter kwam ik uit rond de 1 amp voor de MG90 servo's
ik zet elke 4 servo's een 7805 om zeker te zijn dat ze genoeg voeding krijgen
de traxxas waterdichte servo's trekken meer dan 3 amp en dit haast continu in een duikboot omdat daar ook een balans regelaar in zit om de boot horizontaal te houden .daarom had ik dit reeds eens na gemeten

hoe kom je aan die 2 euro per print ??

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

#1057
Een 16F887 PIC controller kan je al voor 1€50 vinden, dan 2x SIL 10k voor geen geld, enkele jumpers en een stukje gaatjesprint.

De PIC stuurt rechtstreeks de stuurpuls aan van de servo.

Eventueel connectoren zijn niet nodig, rechtstreeks draad op het printje. Maar  je kan er ook met gouden contacten nemen om de prijs op te drijven ;) .

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

ik vind de processor rond de 3 euro en niet goedkoper
maar ik zet wel elke 4 servo's een 7805 met condensatoren en elke servo zit op een stekker
want als je hem rechtstreeks aansluit en er gaat er toch eentje kapot dan zit je met los solderen den dergelijke aan de print
pic zet ik ook altijd in een voetje
dus daarom mijn vraag bij jouw prijs voor de rest niets dan lof hoor wat het is mooi gemaakt
het voordeel van de stekkers is dat ik er indien nodig een print bovenop kan prikken waar de uitgangen dan die uln2803 uitgangen sturen om Bv relais aan te sturen
een combinatie dan ook weer van relais en servo's door een jumpertje te zetten
gr raf en ik blijf zeker volgen al programmeer ik in basic en niet in asm  ik kan wel redelijk goed aan de code aan uit tegenwoordig

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

#1059
Het wordt winter,

weer tijd voor onze hobby...

Wat testen gedaan om de S88 terugmeldbus storingsvrij te maken.








Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

hier zelf aan grond signalen bezig .daar ik er een 10 tal moet sturen heb ik geen uitgangen genoeg
daarom een hardware truk toegepast met een bc 547 en een bc557
afspraak was dat er maar 2 sein beelden moesten getoond worden (stop en langzaam)zodat dit op deze manier dus wel kon
daar na alles aan elkaar geknoopt en ?????dikke bagger het werkte voor geen meter
nog wel zonder pic maar als de hardware al niet wil werken dan zal de rest het ook niet doen
dus terug kijken wat er verkeerd was
de ledjes trokken 10 mA  en eigenlijk is dit veel te veel voor de seintjes
dus weerstanden volgens die site waren veel te klein (1K op 5 volt)
dan 4K7 gezet en nu werkte het wel maar wilde de transistoren niet goed schakelen
uiteindelijk is het voor 2 leds 2 K geworden en voor nummer drie  1K6
en nu trekken ze  een 2 mA per seintje
nu de processor klaar stomen en dan de zooi monteren en kan ik weer naar het volgende projectje
tussen door dit nog gedaan     https://www.youtube.com/watch?v=y6KOojeLlis

mini smd processor in de 100 gestoken en een adresje gegeven nu kan deze aan en uitgezet worden door het schakel paneel
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

Citeer
Geert, Google foto is niet zichtbaar  :(

Nu wel? Bij mij waren ze de hele tijd wel zichtbaar??

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

ACFI

Citaat van: Geert op 06 oktober 2017, 18:01:08 PM
Citeer
Geert, Google foto is niet zichtbaar  :(

Nu wel? Bij mij waren ze de hele tijd wel zichtbaar??

Geert

Veule beter. Nu kunnen we zien wat je denkt  8) en doet.

ACFI

doomslu

Bij mij zijn de foto's nog steeds niet zichtbaar.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *