Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

raf

relais kaartje en testbordje komen bekend voor
de pickit zelf gebruik ik niet
goe bezig jongens zou ik zeggen
ik zit te worstelen met een V mixer en da wil nie lukken
of ze gaan op en neer of ze gaan l/r maar gemixt werkt het voor geen meter
om knetter van te worden
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

#1036
Twee dagen bezig geweest om een display aan te sturen  :( , wat maar niet lukte... Uiteindelijk zat de fout in 'zoals gewoonlijk' iets stoms  ;)

Wat zie je hier op onderstaande foto:

#002 --> Device 2 (via LocoNet kan ik tot 128 diverse IC's oproepen)
*32 SERVO   --> Poort 32 van dit IC is ingesteld als SERVO driver (poort 1 tot 32)
m100  --> minimum puls servo = 1ms (instelbaar)
M200  --> Maximum puls servo =2ms (instelbaar)
T020  --> Snelheid om van minimum naar Maximum en andersom te gaan. (instelbaar)






Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

tja komt bekend voor zo een stomme fout
eens aan het klieren geweest en ik was de tris vergeten in stellen
pure ellende tot opeens ik zag wat er verkeerd was
tja en dan werkt alles wel
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Citaat van: Geert op 29 december 2016, 14:49:44 PM
Twee dagen bezig geweest om een display aan te sturen...

Geert,
Met een I²C-LCD interface stuur je die displays aan met slechts twee pinnetjes.  Ik gebruik tegenwoordig alleen nog die oplossing.  De aansturing wordt deels complexer maar eenmaal je een bibliotheekje met functies en procedures hebt ontwikkeld is het heel pinbesparend.




Ikzelf ben nog steeds bezig met een LocoNet-Synoptisch-bord interface.
Het vlot voorlopig wel en ben reeds in staat om een wissel/bloksein (rood/groen), een driekleurig sein (rood/groen/geel), een rangeersein (rood/wit), een melder (ciaan/uit), een blokreservatie + blokmelders (oranje bij reservatie + ciaan/uit voor drie melders) en een hoop schakelelementen weer te geven (momentschakelaar/ wisselschakelaar / ...).
8 items per printplaatje (8 WS2812 leds + 8 schakelaars/melderingangen + 1 WS2812 led + 2 schakelaars voor Start/Stop/programmeermogelijkheden.  Helderheidsregeling van de leds via een programmeerbaar loc-adres (standaard adres 99).
Binnenkort misschien eens proberen om het driekleurig- en het rangeersein te combineren in een vierkleurig sein.

Als alles naar tevredenheid werkt, gooi ik het hier op het forum.
Groetjes, Peter


Geert

Citaat van: PeterC op 29 december 2016, 18:55:27 PM
I²C-LCD

Ik wist niet dat zo iets bestaat voor deze displays? Bedankt voor deze info. Ik ga deze vandaag nog bestellen. Kost zo goed als niks, men geef meer geld uit aan de WC-madam, bij wijze van spreken...

Of dit in mijn project past weet ik nog niet. Ik moet ook nog een eenvoudig toetsenbord aansturen. Als dit ook kan via dezelfde databus ...

Geert


Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

ja hoor het bestaat. Ik ben ook overgestapt.
Je kan de displays kant en klaar kopen met de interface, maar ook de interface apart !!

ZO kan je je "oude" displays nog recyclen.


Ik heb er net vandeweek nog 5 stuks ontvangen, komt op nog geen euro per stuk !

http://www.benl.ebay.be/itm/271360551054?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

I2C-LCD (en I2C in het algemeen) werkt inderdaad fantastisch goed.  Programmatie en bedrading zijn super eenvoudig.
Mijn electronica projectjes liggen echter al een tijdje stof te vergaren ...
Volgend jaar ...  ::) :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Groetjes, Peter


Gerolf

Ik gebruik ook graag I2C, en maak meestal eigen slaves.
Let er wel op dat I2C alleen over kleinere afstanden werkt (maar dan is tot 400 Kb haalbaar)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

I2C gaat met 400 kbps tot 100 meter, maar... niet zonder de nodige buffers. NXP heeft hierover een mooie application note: http://www.nxp.com/documents/application_note/AN10658.pdf. Heb die buffers op mijn pcb's voorzien. Ooit zullen die bestukt geraken...

I2C zonder de nodige voorzorgen is zelfs tussen2 pcb's niet betrouwbaar, eigen ervaring.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

Citaat van: Gerolf op 14 november 2016, 10:25:13 AM
Interessante RGB's ...

Ik kom even terug op die ws2812 RGB leds.  Die bestaan nu ook als 'through hole 5mm led' als apa106.
Ik heb er direct enkele besteld  ;) .
Groetjes, Peter


Steam.N

Citaat van: PeterC op 01 januari 2017, 19:27:35 PM
Citaat van: Gerolf op 14 november 2016, 10:25:13 AM
Interessante RGB's ...

Ik kom even terug op die ws2812 RGB leds.  Die bestaan nu ook als 'through hole 5mm led' als apa106.
Ik heb er direct enkele besteld  ;) .

Spijtig dat ze geen 3mm uitvoering hebben  :-\
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Citaat van: Steam.N op 01 januari 2017, 20:22:03 PM
Citaat van: PeterC op 01 januari 2017, 19:27:35 PM
Citaat van: Gerolf op 14 november 2016, 10:25:13 AM
Interessante RGB's ...

Ik kom even terug op die ws2812 RGB leds.  Die bestaan nu ook als 'through hole 5mm led' als apa106.
Ik heb er direct enkele besteld  ;) .

Spijtig dat ze geen 3mm uitvoering hebben  :-\

Als je ruimte genoeg hebt: een busje draaien waar die 5mm leds in passen en langs de andere kant een lichtgeleider (0,1 tot 3mm)?
Groetjes, Peter


Geert

#1048
LocoNet In/Out


Even een printout gemaakt van mijn ASM-code:



Eigenlijk is deze code geschreven met MACRO's, deze printout is voor maar 1 poort aan te sturen. Ik gebruik er 32. Moest ik alles uitprinten, dan kom ik aan ongeveer 32cm A4 velletjes...

Alles werkt nu zoals ik het hoopte.

Nu nog één ding programmeren, de interactie tussen toetsenbord en display.

Hierna kan ik een nieuw topic starten op dit forum met dit projectje.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Geert, er is miserie met je foto.  Niet te zien en wanneer ik de URL rechtstreeks plak is er ook niets te zien...
Groetjes, Peter