Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Gerolf

Te vergelijken met de vorige foto:



... wat stappen verder - de centrale werkt nu al "een beetje":
- opstartsequentie voor I2C-communicatie tussen de printjes (wie is er, wat willen ze, ...)
- communicatie met LCD-kastje, zodat ik gemakkelijker de volgende stappen kan monitoren en debuggen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Poging om het Motorola format te genereren met de µC 18f45k22 om één loc aan te sturen (later eventueel aan te passen naar enkele).

http://home.arcor.de/dr.koenig/digital/motorola.htm
Hierboven staat ergens "base frequency (locos): it's based on a serial transmission at 38400 baud".  Is de timing dan niet "fout" ivm start & stopbit? Zou natuurlijk de timing sterk vereenvoudigen... 't is toch wel vrij complex formaat vind ik. Zeker ivm de bitjes voor de functies/richting & snelheid  :o
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Experimenten met een TFT schermpje lopen met horten en stoten, maar dankzij Internet kom ik met kleine stappen vooruit.

Dit weekend ben ik na  weken proberen in staat geweest om mijn 2.4" scherm aan de praat te krijgen.  :) :) :)
De schermen die ik had geprogrammeerd voor mijn (niet-touch-)-3.5"scherm heb ik programmatorisch kunnen herschalen.
Mijn nieuwe 3.5" schermen (MET touch-functie) zijn onderweg, maar met die 2.4" dingetjes kan ik al een stuk verder.



Bovendien heb ik de Touch-functie aan het werken gekregen: ik herken de tik-zone en de bijhorende functie.
Dus kan ik navigeren tussen de schermen.

Nu ben ik bezig om de getoonde waarden wijzigbaar te maken.



Eens dit werkt knoop ik daar mijn communicatie-routines aan vast, en stuur ik mijn wissels aan.
Er komt wat licht in de duisternis  :)

Eens het boeltje werkt ga ik wat aan de cosmetica doen: de knoppen ga ik een 3D-achtige look geven met een bitmapje op.
Maar nu eerst de basics  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Dat ziet er goed uit! Naar wat ik lees, want ik ken er zelf niet veel van, heb je een stevig opstakel overwonnen. Super is dat. Ik bewonder je inzet en gedrevenheid om een eigen besturingssysteem te ontwikkelen. Knap!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

Citaat van: conducteur op 21 februari 2016, 23:55:07 PM
Poging om het Motorola format te genereren met de µC 18f45k22 om één loc aan te sturen (later eventueel aan te passen naar enkele).

http://home.arcor.de/dr.koenig/digital/motorola.htm
Hierboven staat ergens "base frequency (locos): it's based on a serial transmission at 38400 baud".  Is de timing dan niet "fout" ivm start & stopbit? Zou natuurlijk de timing sterk vereenvoudigen... 't is toch wel vrij complex formaat vind ik. Zeker ivm de bitjes voor de functies/richting & snelheid  :o

Complex is het wel, Start en stop bits kent MM protocol niet. En het is wel degelijk mogelijk om een MM protocol zelf op te wekken met een PIC µC. zie LINK

(er staat in de LINK ook ergens een filmpje op als bewijs  ;) )


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

goed bezig allemaal toch....   er worden hier vorderingen gemaakt op alle fronten.
@Jean :  de aanhouder wint hee, het ziet er al goed uit.   
@Rian : het MM formaat is neit het eenvoudigste wat er bestaat, neen, maar volgens mij miet het wel doenbaar zijn.  Is er geen bestaande library zoals bvb op het Arduino platform, dat je op een PIC kan draaien ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Citaat van: Steam.N op 22 februari 2016, 06:58:44 AM
Experimenten met een TFT schermpje lopen met horten en stoten, maar dankzij Internet kom ik met kleine stappen vooruit.

Dit weekend ben ik na  weken proberen in staat geweest om mijn 2.4" scherm aan de praat te krijgen.  :) :) :)

Echt top Jean, en dan nog een scherm dat kan praten  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

#1014
@Geert: complex inderdaad, onmogelijk zeker niet. Dank voor de link naar het andere topic. Had hier nog niet gezocht. Een goudmijn aan informatie!
@dani: nog géén bibliotheek voor Just Another Language (JAL) gevonden.
@Jean: ziet er goed uit!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

raf

een pwm probleem

ik zit dus in de shit met een pwm probleem dat ik niet opgelost krijg
dus een beetje help mag

gegeven
een signaal zijn lampen gaat niet floep aan maar die gaan langzaam aan en uit
dus een software pwm komt hier goed van pas
de pic is een 12f629

Device 12F629
Xtal 4

Config INTRC_OSC_NOCLKOUT,_ ;INTerne RC OSCillator van de PIC gebruiken
WDT_OFF,_ ;Watch Dog Timer uitgeschakeld
PWRTE_ON,_ ;PoWeR up Timer Enable ingeschakeld
BODEN_OFF,_ ;Brown Out Detection ENable uitgeschakeld
MCLRE_OFF


All_Digital TRUE ; Alle poorten digitaal
                 ;543210 ; Hulpregel Poort poort_A
   GPIO = %001000 ; poort 3 hoog
TRISIO = %001000 ; Poort 3 als ingang

While 1 = 1
For teller = 0 To 255 Step 1
pwm GPIO.1, teller,1 ;groen
next
delayms 4000
for teller = 255 to 0 stap - 1
pwm gpio.1 , teller , 1
next
de led zou dus aan moeten gaan en dan aan blijven voor 4000 tellen
nadien terug langzaam uit gaan
maar das dus niet waar
de led gaat langzaam aan maar dan gaat ze plots uit om dan helemaal niet meer aan te gaan ook niet door een gpio.1 =1 te geven in het programma

tijd voor een filmpke
https://www.youtube.com/watch?v=86gO-HoP19w

na de knop druk test de pic al de ledjes en geeft de sein beelden weer die gestuurd kunnen worden
nadien gaat de groen led langzaam aan maar inplaats van dan eventjes aan te blijven en dan terug langzaam uit te gaan blijft hij ook uit

wat doe ik verkeerd mijn gedacht

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

typfout ....

"stap"  ipv  "step" bij het weer dimmen !


Heef je ontwikkel omgeving geen syntax checker ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

proton geeft bij stap geen fout

ik heb het veranderd maar alsnog blijft het probleem bestaan bij het uit gaan
While 1 = 1
For teller = 0 To 255 Step 1
PWM GPIO.1, teller,1 ;groen
Next
DelayMS 4000
For teller = 255 To 0 Step - 1
PWM GPIO.1 , teller , 1
Next

als ik nu het uitgaan weg laat door een "While schak = 1 :Wend"er tussen te zetten dan nog gaat de led uit

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

sn00zerman

#1018
Raf,

Als je het toch met een teller doet, heb je dat PWM-commando helemaal niet nodig,
het kan met lussen binnen je teller:
(syntax van digitalwrite zal niet helemaal juist zijn, doe het even uit m'n hoofd, maar je snapt de bedoeling wel)

fade in:
for teller = 0 to 255 step 1
   for teller2 = 0 to teller step 1
      DigitalWrite(GPIO.1,high)
      sleep(5)
   next
   for teller2 = teller to 255 step 1
      DigitalWrite(GPIO1.low)
      sleep (5)
   next
next

fade out:
for teller = 0 to 255 step 1
   for teller2 = 0 to teller step 1
      DigitalWrite(GPIO.1,low)
      sleep(5)
   next
   for teller2 = teller to 255 step 1
      DigitalWrite(GPIO1.high)
      sleep (5)
   next
next

door die waarde van sleep hoger te maken, fade de lamp trager,
en door die waarde kleiner te maken, fade de lamp sneller.

Edit:
Ik heb nog eens over jou code nagedacht, en het probleem is gewoon dat je code véél te snel is.
Die lus met je fade-in en fade-out, gaat er waarschijnlijk door op een paar milliseconden.
Zet na je PWM commando-regel ook eens een DelayMS 10 of 100 ofzo :-)


-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


Geert

Een zelfbouw PCB LocoNet projectje van een collega modelbouwer uittesten. 32 ingangen met stroomdetectie.





Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen