Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 18 november 2015, 16:05:05 PM
Er zit een principiële fout in het schema. De beide bruggelijkrichters hebben een wisselspanningspoot gemeenschappelijk, maar daarnaast hebben ze ook de min-poot gemeenschappelijk. Dat kan niet. Het is het een of het ander, maar niet tegelijk.

Een dikke condensator gaat dit niet verhelpen.

KLOPT helemaal
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

dit hoort zeker nog bij microprocessors want dit komt hier achter aan geschakeld



de pic en aanverwanten moet ergens zijn spanning vandaan halen hé
en de te schakelen spanningen moeten dus uit deze trafo komen
de pic maakt van die 18 volt 5 volt om zich zelf te voeden dus ik kan van die 18 volt geen 21 volt maken want die 7805 gaat dat niet over leven


dus ik moet 1 massa poot los maken aan de gelijkrichters dat kan ik direct proberen op het baantje wat ik nu op de living tafel heb liggen
madam is winkelen dus het kot efkes vrij
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

Citaat van: raf op 18 november 2015, 16:23:23 PM
madam is winkelen dus het kot efkes vrij

Zie maar dat "het kot" er nog staat en niet is af gefikt tegen dat ze terug komt, met die "risky" experimenten !!!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

@ dani je hebt wat spanningen verwisseld

de trafo geeft 18 en 21 volt uit
de baan krijgt 12 en 18 volt
waarvan 12 volt de rij spanning is en ook de pic's hun spanning uit maken (5 volt met 7805)
en de 18 volt is de omschakel spanning voor het marklin systeem

de 12 volt word pwm gestuurd door de pic en de 18 volt is 1 schakel puls van 10 ms om de loco om te schakelen wat rij richting betreft
tijdens het om schakelen word de pwm op 0 gezet en moet je terug gas geven om te kunnen vertrekken
het is mogelijk om bij vol gas te schakelen maar dat doe je als normale mens niet dus heb ik dat ook niet mee geprogrammeerd al kan dat later nog bijgezet worden

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf



zo ik heb de massa van de 21 volt weg gehaald en nog steeds het zelfde probleem
de loc schakelt nog steeds om als ik de 21 volt aan sluit

nu ga ik proberen de gemeenschappelijke massa aan de spoor kant weg te halen en kijken wat er dan gebeurt

tot zo
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

ok hoe het werkt weet ik niet maar nu werkt het wel
ik gebruik nu voor de 18 volt schakel spanning maar een halve gelijkrichter


nu de scoop er gaan aan hangen om te kijken hoeveel er gelijkgericht is geworden en hoeveel niet
een paar condensatoren er achter en dan zou de zaak ook nog afgevlakt moeten zijn want de processoren printjes doen dat wel zelf maar je kunt nooit een condensator te veel hebben op een voeding

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

#936


een beter schema en zo werkt het nu op het ogenblik

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Logisch dat het nu werkt. In de bovenste gelijkrichter is nog maar 1 diode actief.

raf

zo heel de schakeling werkt nu de processor er in en de stuur eenheid aan sluiten
alleen waar heb ik die stekker weer gelaten
er is nog een weerstand naar de + 18 volt gemoeten om de fet helemaal tot rust te laten komen
want anders bleef de loco een klein beetje staan brommen
een 220k deed dit ook naar het verleden verwijzen
natuurlijk geen weerstand van 220k in huis dan maar 2 x 110 er ingestoken er was plaats op de print
en eens deze is weg gewerkt in de baan zie je ze toch niet meer

morgen proberen een filmpke te maken hoe alles werkt
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Niet zo vreemd dat de 18V nog staat te brommen. Die wordt nog steeds enkelzijdig gelijkgericht.
Ik zie dat je na mijn vorige opmerking nog een verbinding hebt toegevoegd, maar die doet niks.
Het schema blijft een gedrocht, en je krijgt het alleen maar goed door twee trafo's te gebruiken.

raf

#940
klaas sorry maar alles werkt nu zoals het moet
zie hier het laatste schema en ook al de gemeten spanningen



maar dus het werkt
ik kan geen twee verschillende transformatoren nemen op dit ogenblik maar als de grote transformator in gebruik word gesteld dan heb ik 5 onafhankelijke wikkelingen en ben ik helemaal van het probleem verlost
maar nu begin ik pas met inbouwen van de electronica dus er is nog niet veel klaar en ik moet ergens beginnen
nu rijd ik op gelijk stroom met een normale marklin trafo waar mee ik ook nog de snelheid kan regelen en schakelen
ik kan ineens heel de baan laten stoppen ingeval van nood en als de electronica word ingebouwd dan komen er overal nood stop knoppen waarmee ik desbetreffende secties kan uitschakelen indien dit nodig moest zijn
maar dit is nu nog niet het geval en dus moest ik een oplossing vinden voor het probleem

alle electronica neem van die 16.80 volt ook meteen zijn stuur spanning zodat ik 4 secties heb van 16.80 volt die gescheiden zijn
het enige waar ik moet kunnen schakelen is in het verzorgings station en de rangeer sporen en dat is de enige plaats waar ik dus deze problemen heb
zoals je kunt zien kloppen de spanningen ook niet want een wisselspanning van 12 volt word gelijkgericht 1.4 x 12 = 16,8 Volt .
en ik heb 18 volt wissel dus de uitgang zou nog hoger moeten zijn
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

#941
Citaat van: raf op 18 november 2015, 19:36:11 PM
...... want een wisselspanning van 12 volt word gelijkgericht 1.4 x 12 = 16,8 Volt .
en ik heb 18 volt wissel dus de uitgang zou nog hoger moeten zijn
Dat klopt niet. De gelijkgerichte spanning wordt pas 1,4 maal zo groot als er ook een afvlakcondensator aan zit. En die zie ik in jouw schema niet.
Als het goed is meet je een spanning die ongeveer 10% lager is. Dus 18V wisselspanning geeft 16,2V gelijkspanning. Dat komt omdat je bij wisselspanning de effectieve waarde meet, en bij gelijkspanning de gemiddelde waarde. Het verschil daartussen heet de vormfactor, en bij een sinusvormige spanning bedraagt dat verschil ongeveer 10%.

raf

ok klaas bedankt dat wist ik niet omdat ik altijd wel zo een condensator zet
hij is niet getekend maar hij staat er wel
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

#943
Via een zeer eenvoudig door iedereen zelf te maken schakelingske (een stukje strokenprint enkele weerstandjes een transistor een spanningsregelaar 78L05 een 9V baterij en een PC met COM poort), de deur open zetten om PIC microcontrollers te voorzien van (HEX) code.

Ik heb via reacties al ondervonden dat er wel vraag naar is...

EDIT: het zit nog in testfase. Later meer hier over.  ;)


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

#944
het ziet er niet uit maar het werkt
https://www.youtube.com/watch?v=NcCOm9EqWQo
volledig stroomloos met nood knop
dit is voorzien om heel de baan spannings loos te maken want die loopt door naar elke andere knop en elke processor
zo kan er van verschillende plaatsen rond de baan ingegrepen worden als er iets fout loopt
bij het schakelen van de rijrichting word eerst als de loco niet stil staat gestopt en daarna omgeschakeld waarna de verlichting terug gaat branden
het aan zetten van de verlichting  lang voor de loc gaat rijden
versnellen en vertragen tot de gewenste versnelling

dit zelfde programma word in gewijzigde vorm in de signalen verwerkt alleen deze kunnen niet schakelen om achteruit te rijden
https://www.youtube.com/watch?v=UxbZr5caFws
hier met de rangeer loc die normaal gaat gebruikt worden

en hier met wat wagons er achter
https://www.youtube.com/watch?v=9pmBpH4aMRw
het verbruik met en zonder  wagons liep niet zo heel hoog op en bleef ruim binnen de perken van de eind fet
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.