Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Harm

Citaat van: raf op 12 mei 2015, 13:44:59 PM
moet ik portb kiezen
het met geen stokken gecompiled

Misschien herkent je compiler geen ander commando dan portb,
Ik heb echter het idee dat de pic zich niets van die portb aantrekt.
Mogelijk dat de sleutel:  OPTION_REG

bit 7 GPPU: GPIO Pull-up Enable bit
1 = GPIO pull-ups are disabled
0 = GPIO pull-ups are enabled by individual port latch values

er uiteindelijk alleen voor zorgt dat de pullups toch werken.
Met andere woorden; die portb is niet nodig als je al GPIO = %11111111 ingeeft.

Aldus Harm, die verder geen verstand van PIC's en hun databladen heeft.

raf

ok ik kan het gewoon proberen
maar als ik dus porta ingeef dan blijft die zwart en alleen portb word groen ???
dus word B toch wel erkend door proton

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

#887
Citaat van: Geert op 11 mei 2015, 21:53:55 PM
Citaat van: PeterC op 11 mei 2015, 19:22:45 PM


Een vraagje: stel dat je een baan hebt waar je reeds (vb) melder 1 tot en met 64 via een 'klassieke' S88 terug meldt.  De volgende 23 melders wil je met jou LocoNet terugmelder genereren.  Kan je de module eenvoudig op adres 65 (als eerste melder van je module) instellen en de module 'wijs maken' dat er slechts 23 van de 32 melders moeten worden gemeld?  Kan dit via een aangesloten LocoNet centrale of moet dit hardwarematig (via een PIC programmer) worden gerealiseerd?


Peter,

Om een antwoord te geven op je vraag: hierbij een deel van de tekst die ik al langer klaar heb om de schakeling te beschrijven:

'Instellen Device bereik:


Dit is zeer eenvoudig gehouden...


Geert, even een verduidelijking waarom ik dat vroeg.  Mijn testbaantje dient (diende) vooral om veel ervaring op te doen met het digitale gebeuren.  Ook het modulaire gedeelte kwam daarbij aan bod (gelukkig - dit jaar verhuis ik en wil ik mijn 'testbaantje' meenemen).  Wat mij bij die testen al vrij vlug duidelijk werd, is dat je je terugmelddraden/kabels best zo kort mogelijk houdt.

Je 32 ingangen lijken mij om die reden wat veel.  Mijn melders (koopmelders) zijn allen voorzien van 16 ingangen (Viessmann 5217 en Rosoft S88-N via een S88-LocoNet-interface en recent verschillende S88 interfaces met ingebouwde LocoNet interface).  Van de meeste van die melders gebruik ik slechts enkele (bij sommige 4, bij sommige maximum 10) ingangen; dit om de terugmelddraden zo kort mogelijk te houden.
Vandaar mijn vraag of de schakeling gelijk wel startadres kan krijgen gelijk en welke hoeveelheid aangesloten ingangen.

Mijn voorkeur gaat naar 8 ingangen.  Maar die bestaan niet en dus zal het voor mij ook zelfbouw worden.





Wel weer een dikke proficiat dat je het toch 'tijdkritische' LocoNet-protocol met een ingebouwde clockgenerator tot een goed eind weet te brengen.  Ik ben misschien wat lui en gemakzuchtig en gebruik daarop een 18F met 20MHz kristal opgepept tot 48MHz clock.





Citaat van: Geert op 11 mei 2015, 21:53:55 PM
...Maar ik weet dat je kan volgen als ik het over botsingen (de nederlandse term ) heb...

Met die 'collisions' heb ik tot nu toe nog geen last gehad.  Het protocol is dusdanig uitgedacht dat eventuele botsingen op een 'volwassen' manier worden opgelost (verschillende klokken in de verschillende interfaces zorgen uiteindelijk voor eentje die het 'collision-duel' wint).

Ik heb al verschillende (langdurige) metingen uitgevoerd op het protocol tijdens het automatisch rijden op mijn testbaantje en ik kom toch duidelijk tot de conclusie dat in mijn geval de bandbreedte nauwelijks wordt benut.  Dat betekent dat ik nog heel veel kan uitbreiden voor ik aan de LocoNet-limiet kom...

Nog veel succes met je werken en hou ons op de hoogte!


[EDIT] de links zijn niet als reclame bedoeld; het zijn alleen producten waar ik heel tevreden van ben  (zowel van het product zelf als van de support!).
Groetjes, Peter


Geert

Testen testen en nog eens testen. Een zelfbouw terugmelder met massadetectie via LocoNet bus loopt vlot. Ik test deze via een Intellibox II en JMRI software. Elke 10s vraag ik de status op van elk van de 96 terugmeld ingangen. (32 per print) Tot hiertoe geen probleem meer vast gesteld met vast lopende LocoNet bus.

zie filmpje

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

ook een stuurprintje in elkaar gevodderd en het werk nog ook
https://www.youtube.com/watch?v=6d8jpeYt5kk
eerst was er een probleem omdat de jitterende servo's te veel stroom trokken maar een condensator heeft dit mooi opgelost

volgende project alweer in de maak
een rokende schoorsteen met een ventilator die mee gestuurd word om zo meer en minder rook te krijgen
https://youtu.be/cY9nUbdvmrA

roken doet het wel genoeg en nee geen standaard rook ding want die roken niet hard genoeg
hier kan 1 liter vloeistof in en als het niveau te laag word stop de weerstand en iets nadien de ventilator
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

even een snelle update :  wisselbediening met Master en 3 Slaves :

- display module en LED signalen   : check
- akoestisch signaal  bij fouten :  check
- Master / Slave communicatie   :  check
- status updates via EEProm   :  check
- Eeprom Synchronisatie met PC  : check
- Slave Hard reset mogelijkheid vanaf master : check
- werking via PC interface   : check
- werking via een 4x4 key membraan toetsenbordje :  check
- werking via een infrarood zapper  (van een Telenet digicorder)  :  Check


Nog te testen  (wel al geprogrammeerd) :   
- Werking via een DCC signaal.

Nog te programmeren :   
- integratie met een  RFID  sleutelhanger voor het opstarten van de installatie en voor het opslaan van presets / defaults
- enkele module libraries maken met weerkerende functies om main programma te vereenvoudigen



... en dan kan het inbouwen en bekabelen beginnen...  Oh boy !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

eve


dani

Helemaal mijn stijl !! Wat een klasse bak, Erik .  Bedankt voor deze liefdevolle attentie :-) :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Eindelijk slecht weer, dus tijd voor ...  8)







Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Metpetergaathetbeter


Geert

Testen met S88 LocoNet Master.

Heb je geen LocoNet aansluiting op je centrale, maar wel een S88 bus.... 





Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

geert waarom die twee 10K weerstand netwerkjes
voldoen de interne pullups voor deze schakeling niet voldoende

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

Enkel Port B0 tot Port B7 (pin 33-40) heeft interne pull up weerstanden. Waarom de andere niet? Een tekortkoming zeker...

Maar de PIC µC hebben ondanks dit gebrek toch mijn voorkeur. (eerlijk gezegd zie ik het niet meer zitten om over te schakelen op een ander µcontroller systeem)  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

ha ok de 16F reeks heeft ook maar op 1 poortreeks pullups dacht ik
en inderdaad ik ben zeer tevreden over deze series µprocessoren

veel zijdig en ik kan er alles mee wat ik tot nu toe ben tegen gekomen
beetje meer geheugen zou wenselijk zijn want de 16f628A heeft maar 2 K en voor sommige programma's zou ik graag wat meer hebben

gr raf   
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Ik zie geen afbeeldingen, Geert (en Peter blijkbaar ook niet)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw