Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

PeterC

Citaat van: Havoc op 25 januari 2015, 19:40:50 PM
Je kan 3 stuks pca9585 gebruiken en synchroniseren. Eentje voor rood, eentje voor blauw en eentje voor groen.
No thanks...  3 extra chips...  KIS: keep it simple!  En met de huidige generatie chips/toebehoren moet dat lukken.  Alleen moet ik meer software schrijven...

Groetjes, Peter


Gerolf

Citaat van: PeterC op 25 januari 2015, 21:19:55 PMNo thanks...  3 extra chips...  KIS: keep it simple! 

Raar ... probeer ik ook - maar voor een huidig project wil ik 4 µC's doen samenwerken  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Sattrickske

De PCA9685 is deze die ik gebruik (de PCA9585 ken ik niet) en voor 16 kanalen RGB heb je inderdaad 3 van die beestjes (16 x3, eentje voor elke R, G en B in de  RGB) nodig.  Deze analoge versie (1.5€/m) komt een pak goedkoper uit dan de versie met digitale leds (10€/m).  Maar je kan met de analoge versie heel moeilijk elk ledje apart gaan aansturen (tenzij je heel veel PWM'kes gaat inschakelen ;D).  Beide toepassingen zijn niet te vergelijken; kijk maar naar de AmbiLight toepassing van sn00zerman, knap gedaan trouwens!

Peter let op met MAX7219, deze doet niet wat ik voor ogen heb: elk kanaal met een aparte PWM.  Deze is een display driver voor 8 7-seg. displays + dot (dus 8x 8).  Via wat foefelen kan jer inderdaad 64 kanalen met aansturen, maar gemultiplexed (!)

M'n prototype voor de trap controller is nu klaar, nog effe wachten op de LDR's om het helemaal af te werken.  Werkt op 2 modes, normale via 2 PIR detectoren en 'emergency'.  De emergency is nodig omdat de PIR niet voor de volle 100% betrouwbaar is soms een passerend persoon 'mist'.  De emergency werkt met een accelerometer die detecteert wanneer iemand z'n voet op een trede plaatst.  Heb me gisteren suf gezocht waarom die accelerometer altijd maar direct het licht deed aanspringen; had 'm ingesteld op 0.1g en floepte meteen het licht aan, ook zonder schok van 0.1g.  Deze slimme hier was effe vergeten dat we hier in België ook nog zwaartekracht hebben, dus één van de assen stond permanent op 1g, vandaar dat het licht meteen aanfloepte.  Kieken :-[
Enfin, ook nog een veiligheid ingebouwd voor het geval dat de PIRs het noorden kwijtraken: na 30 seconden 'stilte' op de PIRs gaat het licht zowiezo uit.  En met 'uit' bedoel ik de PWMs op een waarde tussen de 0 en 10% (ik test met 0.1%) en dat geeft nog redelijk wat licht.
Met de PWMs op full power kom ik op 1.2W per meter ledstrip; na testen blijkt 30% al meer dan voeldoende te zijn.

Nu wachten op een echte trap waar ik 't kan inbouwen...

Havoc

Citaat van: Sattrickske op 26 januari 2015, 22:08:45 PM
De PCA9685 is deze die ik gebruik (de PCA9585 ken ik niet)

Je hebt gelijk, typfoutje, moet de PCA9685 zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

sn00zerman

@Patrick,

Heb ook al zo'n trapcontroller gebouwd, maar zonder PIRs.
Bovenaan en onderaan de trap, een laserdiode en bpw34 als sensortje,
Nog nooit haperingen gehad. (Heb die voor iemand op aanvraag ontworpen, woon jammergenoeg helemaal gelijkvloers hier, nu, behalve die 1 trede naar de hobbyruimte, lol)

Vanwaar de keuze voor PIR en accelerometers ? Vind het wel een aparte keuze in elk geval :-)
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


Havoc

Citaat van: Sattrickske op 26 januari 2015, 22:08:45 PMDeze slimme hier was effe vergeten dat we hier in België ook nog zwaartekracht hebben, dus één van de assen stond permanent op 1g, vandaar dat het licht meteen aanfloepte.  Kieken :-[

Gelukkig, anders had je geen trap nodig gehad :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Sattrickske

Citaat van: sn00zerman op 26 januari 2015, 23:33:50 PM
@Patrick,

Heb ook al zo'n trapcontroller gebouwd, maar zonder PIRs.
Bovenaan en onderaan de trap, een laserdiode en bpw34 als sensortje,
Nog nooit haperingen gehad. (Heb die voor iemand op aanvraag ontworpen, woon jammergenoeg helemaal gelijkvloers hier, nu, behalve die 1 trede naar de hobbyruimte, lol)

Vanwaar de keuze voor PIR en accelerometers ? Vind het wel een aparte keuze in elk geval :-)
Als je een trap hebt waarvan de treden enkel in de muur verankerd zit (zwevende trap), heb je met een laser diode en sensor een probleem: er is maar één muur...
De PIR is dus de eenvoudigste oplossing, alleen durft die wel eens te falen.  M'n basis bord is de STM32F4DISCOVERY, daar zit zo'n LIS302DL accelerometertje in; dus dacht ik waarom deze niet effe gebruiken.  Ik gebruik die discovery voor al m'n schakelingen die met domotica te maken hebben, omdat ik daar genoeg geheugen heb voor m'n TCP/IP stack.  Elke domotica module hangt aan het netwerk en gebruikt PoE.
Ik heb al eens gezocht naar een lichtere versie, maar de TCP/IP stack vreet geheugen.  Moest ik voor de ESP8266 een wired alternatief vinden, zou ik wel een veel lichtere versie kunnen maken.

Maar je laser diode breekt weer wat mogelijkheden open; ik ga deze optie toevoegen voor trappen waar deze wel ingewerkt kunnen worden.  Via de software kan je dan instellen welke detectie je wil gebruiken.  Welke laser diode gebruik je?  Ik gok op een rode 5mW?

Citaat van: Havoc op 27 januari 2015, 21:04:31 PM
Citaat van: Sattrickske op 26 januari 2015, 22:08:45 PMDeze slimme hier was effe vergeten dat we hier in België ook nog zwaartekracht hebben, dus één van de assen stond permanent op 1g, vandaar dat het licht meteen aanfloepte.  Kieken :-[

Gelukkig, anders had je geen trap nodig gehad :D
Wishful thinking ;D

raf

grrrrrrrrrrrrrr gisteren een pic hemelen gestuurd
om de een of andere reden schakelde hij alleen maar bij 12 volt positief en dat was ????
hij werkte zo wel maar alles werkte verkeerd
aan was uit en uit was aan dus ????
en het programma was normaal goed geschreven (sorry peter nog met goto's)maar het werkte wel
want het zit in meerdere huisjes ingebouwd (het doet de tl verlichting flikkerend aan gaan)
ik ga het maar houden op een defecte pic want de nummer 2 die ik dan gebruikt heb die doet het wel 100%
ik heb het programma her schreven zonder goto's en qua werking is er geen verschil

ik heb wel nu de functie high led en low led gebruikt
High led1
   High led2
   High  led3
   High  led4
  While knop = 0 :Wend
DelayMS 200
     Low  led1
     Low  led2
     Low led3 

dit inplaats van led1 = 1 /led1 = 0

en deze instructie werkt perfect
nu de button functie onder de knie krijgen
Chk1:
    DelayMS 25
    Button Sw1,0,40,5,Buf1,0,Chk2     
    Toggle LED1                         
Chk2:
    Button Sw2,0,40,5,Buf2,0,Chk3     
    Toggle LED2                       
Chk3:
    Button Sw3,0,40,5,Buf3,0,Chk1     
    Toggle LED3                       
    GoTo Chk1                           

eigenlijk is dit een soort van goto
kontroleer of knop sw1 gedrukt is zo niet ga naar chk2

maar de tussen liggende waarden hebben ook een functie en dat moet ik nog uit vogelen
zal wel een delay en bounce back bij zitten

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

sn00zerman

@Patrick,

idd, een gewone 5 mW laser uit zo'n laserpointer. (je kan die lasers los kopen ook, maar dat zal je al wel weten neem ik aan)
Over m'n vijver heb ik zodoende een "virtueel net" liggen tegen reigers, met één laserpointer en tig spiegeltjes, laat ik die laser-straal x-maal over m'n vijveroppervlakte bouncen, daaraan hangt dan zo'n scarecrow "waterkanon" ... (die hebben een ingebouwde bewegingsmelder, maar dat is niet zo handig als je zelf door je tuin wil lopen, zonder "beschoten" te worden)
Op die manier is de weg die de "laserstraal" aflegt, toch wel ruim meer dan 100 meter, zonder enige storing.

Die STM32 bordjes zijn ook leuk, STM32F411 Ikzelf gebruik de Nucleo STM32F411 regelmatig, daar passen Arduino shields op :-)

Bedrade vervanging voor ESP8266 bestaat hoor, alleen is die veel duurder.
Heb hier diverse "network-to-RS232" modulletjes liggen.
Kijk eens op Ebay naar objectnr. 251594530679
Zodoende heb je geen TCP/IP stack meer nodig in je STM32 bordje, wat geheugen bespaart :-)


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


Sattrickske

Thanks Kris,

Laser + waterkanon tegen reigers, lol zeg, lijkt op Star Wars...  M'n tante had daar ook last van, die vraten gewoon hare vijver leeg.   Nooit bij stilgestaan om het met elektronica op te lossen, moet ik onthouden...  Ik zal eens bij jou op bezoek moeten komen, ze noemen mij vantijd een geek, maar ik heb de indruk dat jij ook wel van wanten weet ;)

Die nucleo's ken ik ook, ben ze al vaak tegengekomen, maar nog niet echt iets mee gedaan.  Is vergelijkbaar met de discovery, een fractietje duurder, omdat er nog weinig clones van bestaan.

Die modules had ik ook al gezien, maar ze zijn inderdaad vrij prijzig, 12€/stuk (en op AliExpress zijn ze zelfs duurder).  Dan ben ik beter af met de ENC28J60 modules en m'n discovery, samen pakweg 20€.  En dan heb je een pak processor power erbij.  Bovendien is de discovery al uitgerust met USB, debugger, accelerometer, i²c audio amp.
Ik vind het wel raar dat er geen wired equivalenten zijn voor de ESP8266 in dezelfde prijs-range, da's een supergoed moduleke aan een niet te kloppen prijs.  Misschien een gat in de markt?

sn00zerman

:-)

Na jaren "dromen" het eindelijk aangedurfd om RGB LED matrixen aan te schaffen.
Al diverse ervaring met gewoon éénkleurige LED matrixen, diverse lichtreclames al gebouwd op die manier, maar zo'n RGB is toch van een héél ander kaliber.
PWM sturing, constant refreshen van panelen enz ...

Momenteel een Teensy 3.1 in gebruik, in combinatie met SmartMatrix Library. Daaraan 6x 32x32 RGB LED panelen, goed voor 96x64 pixels, 6144 pixels momenteel dus.
Extra 6 panelen zijn op komst, maandag of dinsdag zouden die geleverd worden, om zodoende 128x96 pixels te hebben, in april gaan we dan ineens nog 12 panelen bijkopen,
en uiteindelijk zou die display 1m80 x 1m moeten worden. (ongeveer 16:9 verhoudingen met 288 x 162 pixels)

Momenteel haal ik 100 Hz refreshrate, 20 frames per seconde, 16bits kleuren. brightness staat momenteel op 25% ingesteld.
Het is héél moeilijk om zoiets te filmen, in't echt zijn de kleuren veel levendiger, en is de display super-stabiel. Waarschijnlijk komt dit slecht over op video omdat de frequentie van de camera (60p, 120 Hz) vrij dicht bij die 100 Hz ligt ...

Desalnietemin, 2 testjes gedaan, eentje om te zien of de framerate nauwkeurig is. Er zit een afwijking van 1% op. (originele clip was 2m33 en na afspelen 2m31)
Ik heb een converter geschreven om videofragmenten om te zetten naar Raw-data, zodat die microcontroller niet teveel werk heeft.
De bottleneck is momenteel de SPI interface (3,475 Mhz, ik haal dus maar 2 Mbyte per seconde van m'n SD naar m'n microcontroller, daar moet ik nog wat op verzinnen, want ik wil 24-bit kleuren, en een framerate die nog een tikje hoger ligt, refreshrate is wel OK zo)

Teletubbies: (referentie voor framerate - P.S. geluid is nadien toegevoegd, weinig moeite gedaan om dit syncroon te zetten)
http://youtu.be/rgMn0FfVty4

WipeOut: (vooral om te kijken of snelheid OK is, zonder artifacten of stotterende beeld of strepen)
http://youtu.be/6b5j-UJ87xQ

Eens kijken of we wat kunnen verzinnen voor de modelbaan met deze LED paneeltjes ...
misschien een paar achter de muurposters, om fonkelende sterrenhemel na te bootsen, of vuurwerk als er een feestje is in't H0 dorp :-)


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


eve

OT : tegen reigers kan je ook spiegelende bollen ter grootte van een voetbal op je vijver leggen aan een anker op de bodem. Aanvliegende visvreters schrikken door hun eigen weerspiegeling in die bollen en vliegen naar de visvijver van de buren...

Maar met lasers en waterkanonnen is het veel plezanter.

Erik

loebaske

tof....dat zijn zakens die ik ga onthouden, heb nu wel geen last met reigers >>> katten in buurt ;)

sn00zerman

We hadden in het begin zo een blinkende piramide op de vijver dobberen, maar werd zelf ook soms verblind door die schitteringen. Een net vond ik ook maar niks, dat neemt het zicht weg.
Die laser zie je niks van, alleen keken de buren raar toen ik bijna een hele dag rondom mijn vijver heb liggen kruipen met een plantenspuit om die straal zichtbaar te maken en die kleine spiegeltjes af te regelen :-)
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


conducteur

Vreemde dingen hier: probeer een communicatie over uart aan de praat te krijgen, na wat meten bleek de baudrate de helft te zijn van wat ik had ingesteld in de JAL code. Heb ik een 16f887 die op 4mhz interne klok draait ipv 8????
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum