Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

dani

ik had van jou niks minder verwacht, Kris !!!
Maar ik zag onlangs op tv een interessante reportage over  "slimme weegschalen",  WiFi Baby-videofoons,  smart domotica en dergelijke, en daar trokken ze het wel heel ver ...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

sn00zerman

#796
Tja, als je in "den IT" werkt, dan is security er met de pap-lepel ingegeven hé :-)

Enne, Dani, bedankt voor de complimenten, maar als ik me goed herinner ben jij ook zo'n "self-educated/selfmade" man hé.
ik meen me te herinneren dat jij nog met Arduinos begon, en als ik zie wat jij tegenwoordig ook allemaal uit je mouw schudt, dat is ook iets om best trots op te zijn !
Nuja, anderzijds is electronica & informatica voor vele mensen één pot nat. Die begrijpen niet dat ik enerzijds werkzaam ben in "den IT", maar anderzijds die electronica wel allemaal zelf heb geleerd in m'n vrije tijd,
ze zien er het verschil niet tussen, en da's jammer ...

Mezelf ondertussen weer eens laten gaan, nog een Arduino model ontdekt dat in m'n "collectie" ontbrak, de Arduino Due (niet de Duemilanove).
Lijkt op't eerste zicht op een Arduino Mega, maar dan eentje met een ARM Cortex-M3 processor op (is toch weer eens wat anders dan die "gewone" ARM V7 & A20 modelletjes die ze tegenwoordig bijna overal in pleuren),
moet volgens mij wel lukken om met dat ding pure VGA signalen op te wekken, 640x480,16bits lijkt me voldoende om een 5" schermpje aan te sturen :-)

Ondertussen de nostalgische toer opgegaan, bezig met MOD files en SID files ...
En besloten om zelf een GameBoy te gaan bouwen (je weet wel, één van die eerste nintendo handhelds, met zwart/wit scherm)
We willen wel "modern" doen, dus een kleurenschermpje erin, en dan NES Roms erop :-)

Tja, met dat sukkelen met de gezondheid, blijft er weinig moed & energie over voor de modelspoor baan, dan maar 3D printen en af en toe wat solderen / programmeren,
zolang ik maar "stil" kan zitten op een stoel of in m'n bed kan liggen met de macbook enzo, kan ik me toch nog wat bezig houden ...


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


Sattrickske

Pas op met die VGA signalen...  Je processor kan wel genoeg beelden doorsturen naar de LCD, maar die moeten ergens vandaan komen...  Je processor is bv. niet krachtig genoeg om mpg te gaan decomprimeren, dan heb je extra hardware nodig nodig.  Als je de goedkope LCD uit China gebruikt (typisch met een ILI of SSD driver), moet je de signalen in RAW formaat (16 of 18-bit RGB) gaan doorgeven.  Als die omzetting niet op voorhand gebeurd is, schiet je processor te kort (zeker met mpg).

Die ARM Cortex processoren zijn inderdaad leuke beestjes, heb er hier een hele resem van liggen...

Let op met 3D printen en een kramakele gezondheid!  Die dingen genereren een massa aan fijn stof, met een adequate verluchting/ventilatie niet echt een probleem, maar een verwittigd... ;)

dani

bedankt ook voor 't kompliment kris.  Ja inderdaad ik heb ook veel "zelf geleerd", al had ik wel een klein beetje een basis door mijn studie :-)
En als je een passie hebt voor iets, dan steek je daar wat tijd en moeite in, en dan ga je daar voor hee.

Hoewel mijn grootste passie toch nog mijn oldtimers en moto's zijn,  steek ik ook graag tijd in de treinen, vooral het bouwgedeelte van de baan.
Een mens moet toch iets doen om lichaam en geest wakker te houden, en ik zie mezelf nog niet zo elke dag na het werk pintjes gaan pakken, of in het weekend als een couch potato in de zetel liggen de hele dag.   dus ja, we doen ons best.


Een eigen game boy op een Due ?   hmm, als je spreekt van een uitdaging,...   lekker !
Als je nog voorbeelden van MOD files wil, ik heb er nog wel enkele over gehouden van indertijd op mijn PC-AT met 80286 processor EN  80287 coprocessor :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

sn00zerman

We hebben hier airco afgekoppeld, printers staan in een gesloten behuizing (enerzijds om "warmte" vast te houden).
Afzuiging zit op airco afzuiging aangesloten dus, en gaat rechtstreeks naar buiten. (Maar toch bedankt voor de verwittiging)

Die NES (gameboy) heeft "maar" 256 x 240 als resolutie met 48 kleuren (6 bits is genoeg dus), makkelijk zat dus om de nodige "snelheid" te halen voor gameboy emulatie :-) Die andere 16-bit 5" display, daar komt een soort GUI op (met touchscreen) om het domotica systeem te bedienen, veel tekst en wat icoontjes enzo, en héél af en toe eens een fotootje van de IP cameras. Niks tijds-kritisch dus, snelheid is ook hoog genoeg voor mijn "doel" dus :-)

MOD-files, haha, heb er nog een 2000-tal teruggevonden op één of andere oude backup op een CDR !
Verder nog een fijne website gevonden, die meer dan 400.000 MOD files online heeft staan. Blijkbaar is dit nog een vrij levendige community,
want je kan er ook de recentste "hits" in MOD-formaat terugvinden ...

Met die Papilio (FPGA) kan ik een Arduino simuleren (maar dan "on steroids", lol, Arduino op 100 Mhz met 8 MB Ram)
daar haal ik op 640x480, 12-bits color (4096 kleuren) toch makkelijk 32 FPS. (maar idd, geen mpg, data voorgekauwd op PC naar bitstream, die dan op een SD staat, arduino code leest die bitstream rechtstreeks naar het RAM geheugen waar de display buffer gemapt zit)

Leuk spul allemaal :-) Misschien moet ik maar stoppen met die stoomtrein-club, en in een electronica-club gaan ofzo ...
(maarja, rond het Antwerpse ? wil geen grote afstanden afleggen ... Zit er eentje in Sint-Katelijne-Waver, 1x per maand vergadering, is zelfs al te ver voor mij)
Gelukkig is er nog CircuitsOnline, maarja, IRL zou toch leuker zijn ...


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


minitreintje

@Kris,

Ik zou eens dan kijken naar 'Hackerspace'.

groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

PeterC

Speeltijd:



Full RGB led (= 24 bits kleuren) aan te sturen met slechts één processorpoortje.  Meerdere leds aansturen?  Eenvoudig weg in cascade zetten (de ene zijn ingang op de voorgaande zijn uitgang).
De processor om die leds aan te sturen moet wel van wanten weten want het zijn heel korte signaaltijden.

Met een beetje geluk spaar ik op die manier voor mijn synoptisch bord een ledmultiplexer uit.
Groetjes, Peter


PeterC

Spelen is altijd plezant.

2 dergelijke ledjes aangesloten, wat code geschreven en gaan meten.  Met de vlug-vlug geschreven code zou het 900µs duren om 16 ledjes aan te sturen.  Na elk LocoNet commando is er minimum 1200µs (20*60µs) 'speeltijd'.  Ik denk dat die ledmultiplexer vlug uit mijn schakeling gaat verdwijnen.

Dit weekend nog eens bij de chinaman langsgaan want ik had er maar 5 besteld om te proberen...

Wanneer de leds op volle lichtsterkte branden, is het onmogelijk om rechtstreeks in het licht te kijken (enorme lichtopbrengst).
Groetjes, Peter


Sattrickske

Dat is één manier voor digitale leds...
Ik gebruik een 16-kanaals PWM led-driver die je met I²C aanstuurt voor analoge leds.
Die ledjes lijken heel sterk op hun analoge broertjes (SMD 5050) en die zijn inderdaad héél krachtig: 3x 20mA; pakweg 400mcd per led.  Ben op dit ogenblik een controller aan het bouwen die de trap verlichting aanstuurt.  Als het moet geef ik elke trede een apart kleurtje...

PeterC

Citaat van: Sattrickske op 23 januari 2015, 21:38:02 PM
...Ik gebruik een 16-kanaals PWM led-driver die je met I²C aanstuurt voor analoge leds...

Toevallig een nummertje daarvan?




Ik heb eerst zitten experimenteren met een MAX7219.  Die kan 64 individuele leds aansturen.  Helderheid regelbaar via PWM.  Wel algemene helderheid; dus niet per individuele led.  Stuur je daar RGB leds mee aan ben je beperkt tot 64:3 = 21 RGB leds.  Om het programmeren wat eenvoudiger te maken wordt dat dan 16 RGB leds (2 RGB leds per 8 bits - 2 bits/byte gaan 'verloren').
Probleem met die MAX7219 is dat je beperkt bent tot 'alles-of-niets' RGB, maw de hoofdkleuren:

RGB
000 -> led uit
001 -> blauw
010 -> groen
011 -> cyaan
100 -> rood
101 -> magenta
110 -> geel
111 -> wit

Tussenliggende kleuren zijn niet mogelijk: een appel-blauw-sigare-grijs kleurtje kan je op die manier niet bereiken.  True RGB leds (3*8 bits per led) laten veel meer kleuren toe.  Maar dan moet je wel per RGB kanaal iedere led via PWM kunnen aansturen.  Voor 16 leds wordt dat dan wel al een kanjer van een processor (via een matrix wordt het dan een kanjer van een programma).
Die WS2812 (WS2811 is de chip - WS2812 is de 5050 RGB-led met de ingebakken WS2811 chip) heeft als voordeel dat die slechts één draadje tussen de verschillende leds nodig heeft (in feite drie draadjes: 5V - massa en seriëel signaal).  Met een multiplexer IC heb ik in mijn geval veel meer draadjes nodig voor de weergave op een synoptisch bord.


Ik neem er de eerste de beste uit als voorbeeld.  Voor die prijs ga ik niet zitten sukkelen...  Als ik wat verder zoek, zal die prijs alleen maar zakken.
Groetjes, Peter


Havoc

Met vakantie voor onbepaalde duur.

sn00zerman

#806
Ik gebruik die WS2811 (en de WS2812(B)) al enige jaren naar tevredenheid.
Er zijn zelfs gewone 5mm RGB LEDs, waar zo'n chip in de LED zelf mee ingebouwd zit ! (heb die "her en der" al in schakelingen zitten) - net zoals die SMD varianten dus ...
Als je "enorme" voorraden van vanalles en nogwat aanlegt, zorg dan dat je goed gaat documenteren welke gewone en welke "digitale" RGB LEDs zijn,
want ze hebben allebei 4 pootjes. (de gewone voor +, R,G & B, die "digitale" voor +,GND,Data In, en Data Out (cascading naar volgende LED)

Misschien ook eens kijken naar de LPD8806, doet hetzelfde als die WS2811, maar aansturing is iets minder tijds-kritisch.
<offtopic>
Ik heb een strip met 250 van die LEDs met LPD8806 rond m'n projectie-scherm hangen, voor m'n zelfbouw ambilight :-)
(net iets "geavanceerder" dan de Ambilight van Philips, filmpje (toe niet niet gefinetuned, gewoon de "allereerste beelden") http://youtu.be/1Ld5XBeL8n4  en werkt gewoon met HMDI in, dus niet zoals die boblights enzo, dat het ding alleen werkt op het beeld van een PC ...) - Als je het hele filmpje niet bekijkt, kijk dan zeker even naar vanaf 04:00, je ziet vooral goed hoe netjes de ambilight die groene streep van die "radar" mooi rond het scherm weet te brengen)
Het filmpje is trouwens gemaakt met een oude Samsung Galaxy TAB tablet, in't echt ziet het er allemaal veel beter uit ...
</offtopic>


En inderdaad mooi speelgoed :-)
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


conducteur

Het werkt voor jou allicht perfect, maar heb hier de philips Ambilight wel niet zo snel ingesteld...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Citaat van: Havoc op 24 januari 2015, 15:24:46 PM
PCA9685

Johan, bedankt voor de info.  Bij nader inzien stuurt die 16 leds met PWM aan.  Ik heb 16 RGB leds nodig (= 48 leds).  MAX7219 stuurt 64 leds aan.  PWM voor alle 64 leds samen.

Citaat van: sn00zerman op 24 januari 2015, 18:07:35 PM
...Misschien ook eens kijken naar de LPD8806, doet hetzelfde als die WS2811, maar aansturing is iets minder tijds-kritisch...

Een vlugge blik en ik zie al heel wat meer lijnen om aan te sturen.  Moet ik even in detail bekijken (processorlijnen versus kostprijs led).





Nog steeds bezig met mijn LocoNet Start/Stop schakeling.  Het ontwerp heeft de laatste praktische testen doorstaan (op mijn testbaantje - met Intellibox en Mä 6021) en nu voel ik mij net een schrijver: voor iedere drie regels code staan bij manier van spreken 25 regels uitleg.  Een voorbereiding voor als Alois toeslaat...

Binnenkort meer op mijn vernieuwde JAL website (eerst nog wat worstelen met Joomla!).

Groetjes, Peter


Havoc

Je kan 3 stuks pca9585 gebruiken en synchroniseren. Eentje voor rood, eentje voor blauw en eentje voor groen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.