Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Havoc

Citaat van: raf op 11 januari 2015, 19:42:18 PM
ha klaas ook meer dan 50 jaar hahaha inderdaad die rode draad die je door het frame ziet lopen was de refreche draad

gr raf

Is dat niet "sense" die gekoppeld is aan de readamp?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

er was een blauwe ,rode en witte draad dacht ik op mijn caderkes
maar schiet me der niet op dood want het is een eeuw geleden dat ik daar mee gewerkt heb

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

conducteur

Even gezocht, maar vind toch niet direct een kloon van de mbed uc
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sattrickske

Citaat van: conducteur op 11 januari 2015, 22:22:55 PM
Even gezocht, maar vind toch niet direct een kloon van de mbed uc
En die ga je ook niet zo gauw vinden.  Dat zijn meestal al duurdere processoren (relatief) omdat ze gebaseerd zijn rond de duurdere ARM Cortex M0-M3 processoren van LXP.  Tegenwoordig heb je al wel een Arduino Due die gebruik maakt van een Atmel M3 en die kan je wel al vinden voor net geen 14€. Doe er nog een paar euro bij en je komt aan pakweg 17€ voor STM32F4 discovery (STM Cortex M4).  Op dat beestje heb ik bv. een 2.8" LCD'tje hangen en dat levert netjes 70 frames per seconde.  Ik heb al gedacht om diezelfde STM processor rechtstreeks in m'n schakelingen te gebruiken, maar blijkt dan dat m'n print duurder uitkomt dan een sandwichke met de discovery...
Dus nu ontwikkel ik zelf m'n modules in mbed/Arduino stijl rond die STM32F4 discovery.

Harm

Even bijpraten.

PIC doet het aardig.

geef commando brander 1 aan------------------branders 1
gaskraan opent----------------------------------G1
je kan aansteken
gaskraan gaat vol open
keramiekbed en vergasserpijp worden warm
benzinekraan gaat beetje open-----------------B1
benzine stroomt toe en gaat branden
benzine kraan vol open
gas kan dicht
druk loopt op
benzinebrander regelt terug naar waakvlam grootte

Kies je voor een 2de brander, dan ontsteekt die op dezelfde manier.
------------branders 2 ------------G2 en B2

video:  https://www.youtube.com/watch?v=GbxSZms25-k&feature=youtu.be

Branderbewakingen nog invoegen en dan als het mooi weer is maar eens gaan proefstoken om te kijken of de verzonnen afstanden en waardes kloppen.
Zo niet, dan zien dit zo te veranderen dat het kan werken.


conducteur

Je maakt dus je eigen breakout boards met zo'n krachtige processor op? En met wat programmeer je dat, welke compiler/programmer heb je daarvoor nodig?

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sattrickske

Citaat van: conducteur op 13 januari 2015, 21:15:34 PM
Je maakt dus je eigen breakout boards met zo'n krachtige processor op? En met wat programmeer je dat, welke compiler/programmer heb je daarvoor nodig?
Yep inderdaad.  De boards rond een PIC via de ICSP; deze met ARM processor JTAG/SWD.
Het leuke van de STM32F4 discovery is dat deze JTAG via USB ondersteunt, naast de zware M4 processor zit er nog een kleinere M1 die zorgt voor de JTAG en USB ondersteuning.  Bord gewoon aansluiten op de USB van de computer, heeft dan power en debugger is meteen gekoppeld met de IDE.
Programmatie van de PICs gebeurt met MPLabX, de ARMs met Coocox.  Mijn C-bibliotheken zijn bijna allemaal uitwisselbaar tussen de 2 architecturen.

conducteur

Ga dat onthouden voor als we eens wat meer rekenkracht nodig hebben...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

raf

ha Harm ik heb de foto gezien en nu heb je tenminste ook nog een uitlezing van hoe de gaskranen staan

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Harm

Raf , het was alleen voor de film, ik kan als ik gewoon de servo benoem, met de getalswaarde als stand er achter, nog beschikken over 1900 program words voor de thermokoppels en voor de waterbewaking.
Nu met die balkjes is de pic vol en dat schiet niet op.

Mogelijk dat in ASM eenvoudiger geprogrammeerd kan worden.
Ik zal eens rondkijken  want die taal ken ik geheel niet.

raf

Ja Harm zo doe ik het ook
als ik een servo voor een deur of wissel programmeer dan gebruik ik steeds het programma met een beetje meer software voor de manuele knopjes en de lcd .dan kan ik de wissel/deur zo afstellen en dan de waarden die ik kan aflezen worden dan in de pic geprogrammeerd die er werkelijk in komt zitten en dan komt de display te vervallen
maar dan weet je ten minsten toch waar je mee bezig bent

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Harm

Ik hoef gelukkig geen andere taal te leren, die proton ide maakt er zelf asm van (zag ik tussen alle files) , maar dat geeft wel te denken...........
pic geheugen is mogelijk niet eens voldoende om alles in één pic te schrijven.
Heb ik daarvoor zoveel in en uitgangen gekozen?   :-\
Aan de andere kant: ik kan nu het display gewoon aangesloten laten zonder ruzie te krijgen met pootjes die ook als in en uitgangen gebruikt worden, dus is het niet helemaal zinloos.  ;D

Op naar het volgende hoofdstuk, tijd zat want ik hoef niet eerst aan de studie.

sn00zerman

Ik ben recentelijk "overgestapt" op FPGA. (ik moet zo minstens één keer per jaar, een serieuze nieuwe uitdaging hebben ...)
"voor de lol" eens een Arduino aan't synthesizen ... Dat wordt dan meteen een "Arduino on steroids", zal ik wel op 200 Mhz ofzo kunnen laten draaien,
hopelijk genoeg om dat ding VGA signalen te kunnen laten genereren, al was het maar 640x480 ...
Een mens moet toch wat hé :-)

Ben er ondertussen ook achter gekomen dat ik blijkbaar een verslaving heb voor "diverse DEV boards" ...
Van de week alles eens bijeen gezocht, met het idee om voor elk bordje een behuizing te gaan 3D printen, nou, ik heb hier inmiddels bijna 30 verschillende borden, met allerlei processoren op enzo !
Alle mogelijke vormen van Arduino (Mega/Uno/Leonardo/mini pro), RaspBerry Pi, GoosBerry, mini 2440 (friendlyarm), mini 6140, PCDuino, Galileo, Edison, IoIo, Spartan 3 starterkit (Waveshare), Nexys2, Atlys (Digilent FPGA), Elektor FPGA bordje,
86Duino, Papilio, STM32, Beaglebone Black, CubieBoard3 enz ... enz ...

Recentelijk ook de ESP8266 spotgoedkope wifi modules ontdekt ... man man, ondertussen bouw ik die dingen letterlijk overal in ! een echte aanrader :-)
Zo heeft elke spot in't plafond hier (bijna 200 door heel het huis), z'n eigen IP adres, lol. (samen met een 9W RGB led, Arduino mini en 2 servos)
"Sferen" zijn instelbaar via een HTML5 app (werkt perfect op een iPad), en nu nog bezig met een "muziekplugin", zodat we het hele huis in "disco-modus" kunnen zetten :-)

groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


dani

en dan op je hoede zijn voor hackers die je huis komen verlichten ...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

sn00zerman

Dani :-)

Daar heb ik gelukkig zelf bij stilgestaan.
Zal wel meevallen, buiten de WPA2+AES encryptie op het wifi gedeelte, zit er ook nog 1024-bit encryptie
in m'n eigen communicatie-layer ...

groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...