Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

PeterC

Citaat van: Geert op 09 januari 2015, 11:09:53 AM
Zal toch handig zijn dat deze info later gemakkelijk terug te vinden zal zijn, dus ik wacht op je aanpassingen op je site.

Vandaag de eerste twee pagina's achtergrond informatie gemaakt (nog niet op mijn site aanwezig).  Voor ik aan de code begin, denk ik nog een vijftal pagina's vol te kunnen schrijven.  Maar voor ik iets publiceer toch maar een toelating aan Digitrax vragen...
Groetjes, Peter


conducteur

Citaat van: Sattrickske op 10 januari 2015, 19:30:57 PM
Citaat van: conducteur op 10 januari 2015, 15:08:02 PM
Heb je nog van die leuke bordjes? Op school met de mbed nxp lpc1768 gewerkt, toffe dingen mee gedaan, maar dat vind ik toch wel al aan de prijzige kant (45€ dacht ik)... ;)
Bedoel je die discovery?
Op school met dit beestje gewerkt: http://developer.mbed.org/platforms/mbed-LPC1768/
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Harm

Citaat van: PeterC op 10 januari 2015, 20:46:26 PM

Standaard in de meeste processortalen op 8 bits is 255 = -1 (2^8 - 1).

Dat zegt me niets.
Maar bedankt voor het bevestigen dat een pic niets kan met negatieve getallen.
Ik heb 35 jaar geleden met http://www.heimcomputer.de/english/comp/microprofessor.html op school gespeeld, verder nooit wat met processoren gedaan.

Vanmorgen vroeg de formuleregel uitgeplozen tot losse elementen, daarna viel ineens het kwartje en zag ik dat als ik twee uitkomsten voor en na een "+" moest wisselen en de "+"  moest vervangen door een  "-" . Verder wat creatiever met ((  en ))  geweest.
Nu werkt het.

Gelukkig weer een stapje voorwaarts.

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Een Pic werkt niet standaard met negatieve getallen, maar normaliter moet je dat ofwel zelf als programmeur doen door in 2-complement te werken (wat PeterC bedoelt met 255 = -1) ofwel doet de compiler dat voor jou als je in een hogere programmeertaal werkt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

harm gij gelukzak dat je bent
ik ben hier mee begonnen



dit was de pio die we toen gebruikt hebben

daardoor konden we met een 10 tal knopjes de z80 programmeren
van de  1K 1 bit ringkern geheugens vind ik geen afbeeldingen meer
nadien is sinclaire uitgekomen met de Z 80 en nadien de ZX81 waar je tot 32 K geheugen kon op klikken
de verbinding naar het tv toestel was met een witzwart UHF /VHF moduletje uit een oude tv



ach dat waren pas tijden dat je met een soldeerbout je eigen computer in elkaar kon branden

nostalgie ten top

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Citaat van: raf op 11 januari 2015, 14:00:57 PM
van de  1K 1 bit ringkern geheugens vind ik geen afbeeldingen meer

Deze die je zoekt?
http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic-core_memory#mediaviewer/File:KL_CoreMemory.jpg

Had ik geweten dat er hier zo'n oude knarren (*) zouden komen had ik mijn pdp 11/73 en Sparcstation niet naar het museum gedaan. Ben er zeker van dat er hier iemand die voor zijn treinen zou gebruikt hebben. :D

(*) niet verkeerd opvatten hé.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Bolje

ZX81 was ook mijn eerste 'computer'

@ Raf, ik had een geheugen uitbreidingsmodule van 64k. Je kon meer dan 32k uitbreiden ;)
Vele groeten,
Ronald

conducteur

Voor iemand die nu geboren wordt of zelf van mijn generatie is zo'n ringkern geheugen toch echt een staaltje vernuft... Gigantisch groot en je kunt er nog geen mp3'tje op kwijt  ;D
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Dat is maar 1 raam uit een "core". Die werden boven elkaar gestapeld om meer geheugen te hebben. Maar wat het meest fantastische eraan was is dat als nu de stroom uitviel dan bleef alles wat in het geheugen was gewoon bestaan: data, programma, status, alles. Als er terug stroom was ging de computer gewoon verder alsof er niets gebeurd was. Met de black-outs die eraan komen...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

ja Havoc maar die van mij stonden in een groen plastieke raampje
zo een raampje was 1 bit dus voor 1 byte had je der 8 nodig en dan had je dus ongeveer 1 K op 8 bit
dus voor 10 k had je een 80 tal van deze nodig
heel de living tafel stond vol met deze kadertjes LOL
jongens wat een tijd toen en wat een hoofdbrekens maar ook plezier hebben we toen gehad
als we dan iets gemaakt hadden wat wilde werken direct op zondag namiddag naar neeroeteren naar de club en laten zien wat we hadden gepresteerd
en natuurlijk wild het daar voor geen meter werken en was je om kapot te vallen
maar echt dat was een tijd en daar denk ik met plezier aan terug

de sinclair z80 was reeds ver gevorderd want die had een toetsenbord

nadien is de zx81 uitgekomen en dan de spectrum die had kleur en een degelijk toetsenbord
3.25 Mhz processor aanboort net zoals de zx 81 deze is uitgekomen rond 1981 en koste de helft van de z80
mijn processor was een militaire versie (veel soldeer en knipwerk)en was een 8 Mhz processor dus ietsje sneller en ja toen ook al

hier de spectrum

deze kon reeds werken met een soort van disketjes waarin een tape zat zonder einde (micro drive)zoals een 8 track van vroeger
latere versies van de spectrum konden tot 128 k geheugen aan en is daarna door amstrad opgekocht
ja jongens diegene die dit nog mee gemaakt hebben zijn net als ik oud aan het worden LOL

gr raf en bedankt om de heerlijke herinneringen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Citaat van: Havoc op 11 januari 2015, 18:33:14 PM
Maar wat het meest fantastische eraan was is dat als nu de stroom uitviel dan bleef alles wat in het geheugen was gewoon bestaan:
Behalve als zo'n stroomuitval samenviel met een leesactie. Bij het lezen van zo'n magnetische ring ging de informatie van die ring verloren. Die moest dus direct daarna weer teruggeschreven worden.

raf

ha klaas ook meer dan 50 jaar hahaha inderdaad die rode draad die je door het frame ziet lopen was de refreche draad

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Sattrickske

Citaat van: conducteur op 11 januari 2015, 10:28:58 AM
Citaat van: Sattrickske op 10 januari 2015, 19:30:57 PM
Citaat van: conducteur op 10 januari 2015, 15:08:02 PM
Heb je nog van die leuke bordjes? Op school met de mbed nxp lpc1768 gewerkt, toffe dingen mee gedaan, maar dat vind ik toch wel al aan de prijzige kant (45€ dacht ik)... ;)
Bedoel je die discovery?
Op school met dit beestje gewerkt: http://developer.mbed.org/platforms/mbed-LPC1768/
Die 'mbed's vindt je tegenwoordig meer en meer en zoals Peter al aangaf via de Chinees.