Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

raf

Harm heeft nu voor zijn stoombagger boot een 16f883 nodig
ik werk met de 16F628A voor de signalen  en de 12F629 voor in het schaduw station
ik heb nog een grotere processor die gaat dienen voor de station cheffen
omdat deze heel het station moeten gaan besturen

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Citaat van: raf op 08 januari 2015, 20:09:06 PM
...ik heb nog een grotere processor die gaat dienen voor de station cheffen...

Groter qua afmetingen is niet altijd groter qua intelligentie.  Voor nieuwe projecten gebruik ik tegenwoordig meestal 18F's.  20 MHz klok opfokken tot 48MHz en er ontstaat wat meer 'speeltijd'.
Groetjes, Peter


PeterC

Geen programmeerwerk maar bezig een poging aan het doen om mijn LocoNet speurtocht van de nodige documentatie te voorzien (zodat geïnteresseerden geen ellenlange zoektocht hoeven af te leggen om aan deftige documentatie te geraken).



Aangevuld met meetresultaten:



...publiceer ik ooit wel eens op mijn webstek...




Met de LocoNet decoder is het terug naar af.  Te kwistig omgesprongen met functies en procedures om een universele decoder te bouwen...  ...maar een 18F op 48MHz is geen quad-core Intel waar niemand meer zuinig is met processortijd...

Ondertussen veel geheimen ontrafeld en met de RedoFromScratch gaat het lukken (hoop ik  ::) )...


Groetjes, Peter


raf

de post met een plezant pakketje


eindelijk licht in de zaak en hopelijk seffens de stepcraft aan het werk
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

#754
Citaat van: PeterC op 08 januari 2015, 22:47:51 PM
Geen programmeerwerk maar bezig een poging aan het doen om mijn LocoNet speurtocht van de nodige documentatie te voorzien (zodat geïnteresseerden geen ellenlange zoektocht hoeven af te leggen om aan deftige documentatie te geraken).

Mooi Peter ik blijf volgen. Daarnet is gekeken wat deze instructie inhoud, en hoe het zit met de Checksum.

Edit: ik dacht dat je er al een topic over gestart was, maar dat was met een andere µC ....
Zal toch handig zijn dat deze info later gemakkelijk terug te vinden zal zijn, dus ik wacht op je aanpassingen op je site.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

loebaske

Zal wel...kan nu al niet volgen of geraak er niet meer aan uit over al die controllers  ::) ::) ::)

Sattrickske

Citaat van: PeterC op 08 januari 2015, 22:47:51 PM
Met de LocoNet decoder is het terug naar af.  Te kwistig omgesprongen met functies en procedures om een universele decoder te bouwen...  ...maar een 18F op 48MHz is geen quad-core Intel waar niemand meer zuinig is met processortijd...

Ondertussen veel geheimen ontrafeld en met de RedoFromScratch gaat het lukken (hoop ik  ::) )...
Waarom effe geen 32-bitterke inschakelen?  De ARM Cortex M series zijn echt niet duur en hebben enorm veel power.  Je kan daarmee de 'universele' decoder bouwen en later varianten bouwen die maar 8-bit processoren gebruiken.  Wel opletten dat je niet teveel 32-bit variabelen/functies gaat gebruiken natuurlijk.
Als je C gebruikt is dat nog relatief eenvoudig op te vangen door met board includes te gaan werken, waar je je poort definities kan weg moffelen.
Bv een STM32F4 discovery board kost ong. 17€, heeft de debugger via USB al ingebakken, haalt 168MHz, heeft 1Mb ROM en 192Kb RAM, ...

PeterC

@Geert: éénmaal een stukje klaar, plaats ik de volledige documentatie op mijn site en hier ergens een verwijzing er naar toe.

@Patrick: een LN decoder kan zelfs in een 16F628 op 20MHz.  In een 18F op 48MHz moet dat dan zeker lukken.  Alleen moet ik mijn code wat efficiënter schrijven.
Terug een ander type controller en andere manieren van werken/testen zie ik op dit moment niet echt zitten.
Groetjes, Peter


Sattrickske

Kan ik inkomen, 't was maar een wild ideetje moest je vastlopen...

conducteur

Heb je nog van die leuke bordjes? Op school met de mbed nxp lpc1768 gewerkt, toffe dingen mee gedaan, maar dat vind ik toch wel al aan de prijzige kant (45€ dacht ik)... ;)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sattrickske

Citaat van: conducteur op 10 januari 2015, 15:08:02 PM
Heb je nog van die leuke bordjes? Op school met de mbed nxp lpc1768 gewerkt, toffe dingen mee gedaan, maar dat vind ik toch wel al aan de prijzige kant (45€ dacht ik)... ;)
Bedoel je die discovery?  Heb er gisteren nog eentje besteld, voor 16.77€ kan je niet sukkelen hé.  Naast die deze heb ik nog een Core407V, zelfde micro controller als de discovery, maar met minder componenten, is maar half zo groot maar is wel iets duurder (20€).  Een Open407V-D, een expansie board voor de discovery, komt zonder CPU maar met een hoop periferie.

En in de PIC reeks heb ik er ook 2: QL200 (was redelijk duur, maar kan nagenoeg alle PIC16 aan).  En een PICDEM PIC18 Explorer board.

Nog een tweetal Raspberry Pi's...

Deze bordjes zijn superhandig om een nieuw ontwerp te maken.  Hiermee kan je eerst de software ontwikkelen, kijken of het allemaal in de chip past en pas daarna je echte schakeling gaan ontwerpen.

PeterC

Citaat van: Sattrickske op 10 januari 2015, 19:30:57 PM
...QL200...
...PICDEM PIC18 Explorer board...

Allemaal vrij duur.  Ik gebruik breadboardjes van de chinaman.  Gezien de prijs van die bordjes blijven schakelingen hier soms maanden op het bordje.  Een anderen schakeling?  Een 'vrij' breadboardje (inclusief voeding) uit de schuif nemen...

Citaat van: Sattrickske op 10 januari 2015, 19:30:57 PM
...Nog een tweetal Raspberry Pi's...

Idem hier, maar die liggen stof te vangen...
Groetjes, Peter


Harm

Goede avond heren.
Hier vordert het tergend langzaam.
Twee stapjes vooruit : één achteruit
(maar vaker 2 vooruit en 2 achteruit.)

Ik heb een heleboel werkend gekregen door de ASM code uit een voorbeeld nu in de proton te gebruiken.
De pic luistert eindelijk naar me.
Onlangs zag ik dat ik met een commando "sluiten" de servo linksom zag gaan draaien.
Nu is rechtsom algemener wanneer je wat dicht draait, dus formule regel omgezet en...............................
Helemaal foute aansturing.

Zelfde omgezette formule in een excelblad herschreven: werkt perfect.
De eerder in proton vereenvoudigde formule weer uitgerafeld zodat ik per berekening kon volgen wat voor antwoord er uit kwam.

Nu blijkt dat die PIC niet met negatieve getallen kan werken.  :-\ :-\ :-\

Het is hobby dus ik moet het leuk blijven vinden. ::)
Gelukkig weer één stapje vooruit (ik weet de oorzaak van de foute berekeningen).




PeterC

Citaat van: Harm op 10 januari 2015, 20:30:59 PM
...Twee stapjes vooruit : één achteruit...

Processie van Echternach.  Heel goed gekend bij het werken met controllerkes.

Citaat van: Harm op 10 januari 2015, 20:30:59 PM
Nu blijkt dat die PIC niet met negatieve getallen kan werken.  :-\ :-\ :-\

Een negatief getal is aan processoren niet besteed.  Een processor rekent positief.  Negatief is tweede complement.
Standaard in de meeste processortalen op 8 bits is 255 = -1 (2^8 - 1).
Groetjes, Peter


raf

het programma loopt zoals het moet

er moet nog wat aan gewerkt worden want de deuren gaan nu nog te snel open maar dat is minimaal aanpassen
of youtube filmpjes hier draaien ???? we zien het wel
https://www.youtube.com/watch?v=ePvbdYvazsw&feature=youtu.be

direct in het forum linken gaat hier dus niet

eventjes wat uitleg
porta.0 is het lassen wat in de loods gebeurt
porta.1 is de buiten verlichting die mee aan gaat met de straat verlichting
porta.2 is een grote schijnwerper die boven de deuren hangt en die aan gaat voor de deuren open gaan en uitgaat een tijdje nadat de deuren dicht zijn.
op de scoop zie je de twee impulsen die de servo's van de deuren sturen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.