Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Sattrickske

Ik denk dat Piet de overige weerstanden bedoelde, deze die niet gemeenschappelijk aan een pull up hangen.  Er bestaan arrays waarbij beide pinnetjes van de weerstanden vrij zijn, zijn wel moeilijker te vinden.

Die s88, tja, ik heb er zelf eentje ontworpen; maar dan zonder microcontroller met latches en shift registers.  Mijn print kwam wel groter uit dan de jouwe en met maar 16 ingangen.  Maar ja, 'k weet perfect hoe die s88 werkt.

De aansluitklemmen voor de detectielijnen zou ik NIET veranderen.  Het werkt makkelijker met die schroefklemmetjes, been there, done that.  Ik heb ook eens die flat cable connectoren gebruikt en ben heel rap terug naar de mooie grote schroefblokjes gegaan, deze zijn veel handiger.

Er valt mij nu wel een dingetje op... waarom 2 IC sockets boven mekaar?

Geert

#631
Citaat van: Sattrickske op 24 oktober 2014, 22:06:48 PM

Er valt mij nu wel een dingetje op... waarom 2 IC sockets boven mekaar?

Ha gevonden, ik was deze kwijt....

Nee gewoon handig om te testen. Ik breek liever een pinnetje op een ic voet dan eentje van een 40 pin ic microcontroller die evenveel kost dan een Duvel in de sporthal van Nijlen  ;)


Waarmee ik nog eens duidelijk maak, deze dingen kosten gewoon niets... ( edit : de microcontrollers kosten zo goed als niets, ne Duvel aan 3 € is wat te veel...)


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Sattrickske

Citaat van: Geert op 24 oktober 2014, 22:18:35 PM
Nee gewoon handig om te testen. Ik breek liever een pinnetje op een ic voet dan eentje van een 40 pin ic microcontroller die evenveel kost dan een Duvel in de sporthal van Nijlen  ;)
Ha, da's een probleem dat ik niet heb met m'n SMD versies ;D; eens vast, voor altijd vast.  Maar ik moet wel telkens de programmeer stekker mee voorzien op m'n prints. 

Maar goe gevonden van die 2 sockets, ik doe nu al meer dan 20 jaar in elektronica en had dit nog niet gezien.  Ik zal precies ne keer naar Nijlen moeten komen als den Duvel daar zo goedkoop is...

MickeyMouse

Citaat van: Sattrickske op 24 oktober 2014, 22:39:05 PM
Maar goe gevonden van die 2 sockets, ik doe nu al meer dan 20 jaar in elektronica en had dit nog niet gezien.  Ik zal precies ne keer naar Nijlen moeten komen als den Duvel daar zo goedkoop is...
Zeker als je met tulip-sockets werkt kan dit zeer nuttig zijn, deed dat vroeger ook steeds. De pinnekes van de ic's durven daar nog al eens goed in vast zitten, wat natuurlijk ook wel de bedoeling is.

patrick smout

Citaat van: Geert op 24 oktober 2014, 21:40:31 PM

Die pull up is wel aanwezig 10k per ingang, weliswaar in zwarte uitvoering en valt niet zo op.

geert
Dag Geert,

ik heb me niet zo goed uitgedrukt. Ik bedoelde een pull up op het seriële ingangssignaal dat komt van de vorige S88 terugmelder.
Als er geen voorganger aangesloten is dan is dit signaal zwevend.

mvg,

Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Geert

#635
Ok, ik kan nu volgen. oorspronkelijk was dit voorzien een R van 10k naar +5V. In principe enkel nodig op de laaste S88 terugmelder. (De S88 data out afkomstig van vorige µC heeft een harde +5V en een harde massa, ik weet niet of deze term nog gebruikt wordt?)

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,14127.msg169317.html#msg169317

Hiermee creëer je wel een bezetsignaal voor de overige niet aanwezige S88 terugmelders.

Wat ik nu doe, als de terugmelder de laatste is van de reeks, is een brugje leggen tussen pin 1 (DATA IN) en pin 2 (MASSA). Hiermee lees je geen bezetmelding in.  (zie foto)

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,14127.msg269187.html#msg269187

En er is natuurlijk ook de mogelijkheid om in de software aan te geven hoeveel S88 terugmelders er zijn.


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

vandaag een dagje thuis, en dan maar de lichtcontroller voor de zolderkamer eens herwerkt.
Ik had ondervonden dat je met een darlington array'tje in een IC geen 8 mini relais kan aansturen.
En ik had nog een oude  Kemo B210 kit op zolder liggen (die je normaal gebruikt om dingen aan te sturen vanaf de printerpoort van een pc)

Dus even de ombouw gedaan en nu werkt alles naar behoren.

Nu nog alles netjes monteren en kastje dicht doen, dan kan ik gaan plaatsen op zolder en aansluiten.  Eindelijk controle over de lichten !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Effe met een Cortex M4 (STM32F407) breakout aan 't experimenteren.  32 bit power op een credit card...

Geert

FILMPJE gemaakt van mijn MSM aanwinst op de testbaan om stroomdetectie uit te testen. Dit met µC technologie en S88 bus. De lok werkt perfect, de stroomdetectie ook  :P . Op het filmpje zie je links de stroom detectie print en rechts een S88 simulator. (handig om te testen) De LED-jes op de detectie print zijn optioneel. De twee gele LED's geven aan dat er een digitaal signaal aanwezig is op de rails, en dat de S88 bus signalen perfect werken. De groene geeft aan dat er een stroomdetectie geregistreerd wordt, de rode dat er eentje weg gaat.

De testen zijn wel uitgevoerd op 3 rail sporen, het is de middengeleider waarop de stroom wordt gemeten. (handig bij C rails en M rails, hierbij hoef je de rails niet te beschadigen...) Maar deze schakeling werkt ook bij twee rail.

De gebruikte µC kost net geen 2€ (Conrad), samen met wat dioden, weerstanden en connectors is dit een goedkoop alternatief voor de commerciële stroom detectie terugmelders.



Door de gebruikte software worden ook de spookmeldingen eruit gefilterd (niet deze op de S88 bus).

Allé, nu volgen de echte testen, serieuze stoorsignalen opwekken, zoals een slecht werkende boormachine erboven houden enz ...


meer later  ;)



Geert

 
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

Vandaag veel testen uitgevoerd op terugmelders met stroomdetectie. (zie ook vorig bericht). Met deze terugmelders heb ik een praktische toepassing ontdekt. Door de zeer snelle analoge metingen door de µC op het stroomverbruik vanuit de sporen kan ik er uit afleiden waar er veel vuil (slechte contacten) zijn. Nu nog verder uitwerken of dit nuttig is...


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Citaat van: Geert op 15 november 2014, 16:43:48 PM
...Door de zeer snelle analoge metingen door de µC op het stroomverbruik vanuit de sporen kan ik er uit afleiden waar er veel vuil (slechte contacten) zijn. Nu nog verder uitwerken of dit nuttig is...

Geert, dan moet je wel in iedere terugmelder/bezetmelder onder dezelfde omstandigheden gaan werken: dezelfde loc met dezelfde snelheid over gans je baan gaan meten.  Ook rekening houden met een referentie naar je voedingsspanning.

Hoe ga je praktisch je meetgegevens verzamelen/communiceren naar een visuele weergave?
Groetjes, Peter


minitreintje

Of misschien is dit handig als je aangeeft waar de rails vuil zijn en als je met een PC rijdt deze de schoonmaaktrein langs die rails stuurt.

Zo wordt er nuttig gepoetst :p

groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

conducteur

Assembler leren voor schoolopdracht... niet zo simpel met de gebrekkige uitleg in de les.
Opdracht 1: programmeer voor PIC 18f4550 in ASM een looplichtje waarvan de richting te wijzigen is met een drukknop. Ook de snelheid moet te wijzigen zijn met een drukknop (bv 1x en 5x snelheid). Géén idee hoe ik daar aan begin.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

#643
Citaat van: conducteur op 15 november 2014, 22:25:40 PM
Géén idee hoe ik daar aan begin.

Rian, wie niet sterk is, moet slim zijn: een PM aan Geert?  Eens kijken of er een trein in zijn buurt stopt  ;)
:)


GEERT!  :)


[EDIT] maak een flowchart van je probleem.  Omschrijf je stappen in een pseudo-programmeertaal en kijk dan wat die 35 ASM instructies (dacht ik?) je te bieden hebben.
Groetjes, Peter