Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Geert

Zie link onder mijn handtekening voor meer info.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Bolje

Had ik niet gezien ::)
Dank u, zal even kijken. ;)
Vele groeten,
Ronald

Geert

#617


Lijkt ingewikkeld, maar dit is een S88 terugmelder voor massadetectie met 32 ingangen. Deze is al enkele jaren geleden ontwikkeld op een strokenprintje. (zie link onderaan in mijn handtekening) Ondertussen al wat positieve reacties gehad van mede hobbyisten die de technologie al met succes toegepast hebben. (Vooral uit Nederland maar ook al verder, Italië .... )

Voor mij was het logisch om hieraan een volgende stap toe te voegen. Dit ontwerp op een eenvoudig PCB over te brengen. Liefst enkelzijdig en zo compact mogelijk. Als het kan 4 van zulke schakelingen op een europrint formaat (europrint= 100 op 160mm).

De uitdaging voor mij vandaag was hoe snel kan ik al met het EAGLE PCB ontwerp programma werken. Het is me gelukt om dit op 2 uur klaar te krijgen (Bovenstaande tekening en onderstaand PCB ontwerp). Nu nog ontwikkelen, etsen, solderen en testen.





De software gaat mogelijk ook aangepast worden met een 50Hz en veelvoud ervan filter.

Geert

edit: PCB ontwerp aangepast
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

Een 32 ingang massadetectie terugmelder met S88 bus. Kleiner gaat niet  8) ,  of ik moet overschakelen naar SMD...

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

loebaske

Misschien domme vraag, voor wat kan je dit gebruiken? terug melding van een bezet digitaal spoor?? en met wat is dat compatibel
??

Sattrickske

't Stond allemaal in Geert z'n beschrijving:
- massadetector: detecteert aanwezigheid van locs/wagons aan de hand van 'kortgesloten' massa sporen (enkel in 3-rail)
- S88 protocol waarmee de bezette sporen teruggemeld worden aan de centrale
Dus elke centrale die S88 verstaat, kan hiermee overweg.

Indrukwekkend schakelingetje Geert!  Met SMD krijg je het enkel kleiner als je dubbelzijdig gaat werken...

Gerolf

Mooi dingetje, compact en knap gebouwd  :)

Citaat van: Sattrickske op 23 oktober 2014, 21:06:46 PMMet SMD krijg je het enkel kleiner als je dubbelzijdig gaat werken...

en zelfs dan ... je connectoren hebben ook hun volume nog ..
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dreha

En als je microcontroller het eens begeeft (gebeurd niet zo vaak maar toch). Dan vloek je wel even want zo'n SMD chip terug los solderen is geen makkie  :( 

Geert

Klopt, smd los solderen met 40 pinnen, begin er maar is aan....

Maar met gewone componenten was mijn doelstelling de schakeling net op 1/4 van een eurokaartje te krijgen, en dit was me gelukt.  Ik maak mijn printjes zelf, en zo heb ik geen overschot. ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PietB

Ziet er erg fraai uit Geert, proficiat.

En als je op smd overstapt kan het inderdaad nog kleiner, maar is dat nodig?
Het moet ook hanteerbaar blijven, en onder de treintafel is in veel gevallen ruimte zat.

SMD weerstand arrays, en een SMD micro controller.
Dan worden je S88 connectoren de grootte bepalende onderdelen.

grt Piet.

conducteur

Ik denk dat de schroefklemmen hier de bepalende factor zijn, Piet ;)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PietB

Je hebt gelijk Rian, die heb ik over het hoofd gezien.
Gelukkig zit jij wel op te letten.

grt Piet.

Geert

Voor de connectors maak ik mij geen zorgen. Deze kunnen nog kleiner en eenvoudig demonteerbaar zelfs. 16 pinnen per connector (2X8)



Ik had er een doos vol van (100den). Ooit op dit forum is een oproep gedaan wie deze gratis wilde hebben. Er waren maar een paar reacties, waaronder Jean (steamN), Gerolf en enkele andere. (vreemd hé  ???) Deze hou ik voorlopig voor mezelf en een 10 tal voor Rian (ooit beloofd dat hij wat extra elektronica materiaal mocht hebben, maar spijtig genoeg op de beurs op een verschillende dag gekomen)

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

patrick smout

Geert,

mooi gedaan voor een enkelzijdige PCB.

Twee kleine dingen vallen me op.

1) Lijkt erop dat je geen pull-up hebt aan de ingang van het "soft" schuifregister (tenzij je weak pullups gebruikt in de microcontroller. Zwevende ingangen kan je beter vermijden.
2) Zoals de S88 busconnectoren nu gemonteerd zijn kan je geen 1-op-1 kabel gebruiken tussen je modules. Volgens mij kan je beter één van beide 180° om monteren waardor je 1-op-1 kabels kan gebruiken (al hoeft dit geen probleem te zijn). In het schema is het overigens wel 1-op-1
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Geert

Amaai Patrick, goed opgemerkt i.v.m die s88 busconnector. Eigenlijk zijn de connecors op de foto nog niet gesoldeerd. Ik ga daar schroefconnectors voor gebruiken... Geen pinnen.


Die pull up is wel aanwezig 10k per ingang, weliswaar in zwarte uitvoering en valt niet zo op.


geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen