Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

conducteur

Hier ook interesse. Eventueel in combinatie met een extra breadbordje (heb er maar één en dat is er meer dan één te weinig)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

#556
ik heb er al enkele gevonden aan zeer schappelijke prijzen....

Denk dat ik er alvast een paar ga bestellen.

dit is er eentje van :   http://www.benl.ebay.be/itm/Perfect-High-Quality-MB102-Breadboard-Power-Supply-Module-3-3V-5V-Arduino-Board-/221036730022?pt=UK_Sound_Vision_Other&hash=item3376d0d6a6

en voor RIan (met breadboard en jumper wires er bij. OPGELET is wel een Half Size breadboardje ! ) :  http://www.benl.ebay.be/itm/HOBBY-COMPONENTS-Breadboard-Kit-Power-Supply-Module-Jumper-Cables-Breadboard-/131142448336?pt=UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET&hash=item1e88b2f4d0

Bij Hobbycomponents heb ik al vaker besteld en die leveren prima service !



dit is de goedkoopste die ik kon vinden (binnen Europa toch):
http://www.benl.ebay.be/itm/131153081491?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Ook met deze leverancier (TradeFlaire) heb ik hele goede ervaringen en ze versturen heel snel.   Ik heb er meteen 4 besteld.
Soms vind je ze goedkoper maar als je dan naar de verzendingskosten kijkt ben je duurder uit

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.


PeterC

De verzendingskosten zijn gratis, dus besparen door een gezamelijke aankoop gaat extra verzendingskosten genereren om de zaken nadien onderling te versturen.  De aankoop wordt dan ook groter met meer kans op een (langdurige) douanecontrole.

Breadboard met voeding: http://www.benl.ebay.be/itm/330908498390?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Voeding alleen: http://www.benl.ebay.be/itm/230965526612?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

En zoals Gerolf het zo mooi kan zeggen: de 'bollenwinkel' voor de elektronica minded: http://stores.benl.ebay.be/ChipWorld?_trksid=p2047675.l2563

Die USB aansluiting is een USB-A en ik vermoed dat die enkel dient om een extra apparaat aan te sluiten (enkel voeding).

Groetjes, Peter


conducteur

Voor de snelle gasten: op circuitsonline verkoopt er iemand een gigantische voorraad pic16f876 µC nieuw (8 a 900 zegt hij) prijs per stuk €1 (smd) Ik heb een voorraadje ingedaan
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Al een tijdje met servo's en servodecoders aan het 'stoeien' maar her en der duiken problemen op:  oa voor het inbouwen, wil ik de servo op hun middenstand zetten (puls = 1500µs).  De eerste testen wil ik uitvoeren met een zo klein mogelijke uitslag (1400µs tot 1600µs).  Beide uitersten (linkse en rechtse stand) wil ik in µs nauwkeurig in de decoders kunnen programmeren.  De ene servo slaat links uit bij 1ms, de andere naar rechts.  Ook wil ik de servo snel en langzaam tussen zijn beide ingestelde uitersten over-en-weer laten gaan.
Tijd voor een servotester die aan mijn behoeften voldoet: "Servo Tester Deluxe".

Stand van zaken:
- Bediening met slechts één rotary encoder met drukschakelaar.  LCD display (2*16 karakters) voor info.  Potmeter voor de servobediening.
- Volledig menu gestuurd met indicatie of er nog volgende of vorige menu-items zijn.
- Waarden worden ingegeven met de rotary encoder.  Per 'klik' één waarde (positief of negatief).  Met een eenvoudig in te stellen vermenigvuldigingswaarde (x1, x10, x100, x1000 - zichtbaar met knipperende led en op het display) kunnen heel vlug grotere waarden worden ingesteld.
- LCD backlight schakelt zichzelf na x-tijd inactiviteit langzaam uit en bij een draai aan de encoder terug langzaam aan (energiebesparend).
- Code: pseudo-multi-tasking: interruptgestuurde events worden via een dispatcher doorgestuurd naar sub programma's
- Instellingen worden opgeslagen in EEPROM.

Processor: 18f2550 (momenteel: 18K van de 32K flash gebruikt - 670 van 2048 ram gebruikt).  18f2550 omdat die hier op zijn 2x14 pootjes op mijn bureau zat rond te kruipen en ik werd verleid door zijn ruim geheugen (rom en ram) en de tot 48MHz op te krikken klokfrequentie zodat ik me aan multi-tasking kon wagen.

Menu:
- Potmeter: door een in te stellen hoekverdraaiing van de potmeter draait de servo tussen beide (in te stellen) uitersten.
- Nieuwe servo: servo komt in de neutrale stand (1.5ms) en beide uitersten worden beperkt (links = 1.4ms en rechts = 1.6ms)
- Heen & weer snel: links - (in te stellen) pauze - rechts - pauze - links - ...
- Heen & weer traag: links - (in te stellen) pauze - langzaam (in te stellen tijd) naar rechterstand - rechts - pauze - langzaam naar linkerstand - ...
- Motorola decoder: volgende versie!

Instellingen:
- Waarde links: waarde minimum <= waarde links <= waarde maximum
- Waarde rechts: waarde minimum <= waarde rechts <= waarde maximum
- Potmeter links: -150° <= potmeter links <= 0°
- Potmeter rechts: 0° <= potmeter links <= 150°
- Heen & weer snel tijd: 1s <= tijd <= 60s
- Heen & weer traag tijd: 1s <= tijd <= 60s
- Heen & weer snel pauze: 1s <= pauze <= 60s
- MM adres links: geldig MM adres (visueel IB rood-groen adres - Marklin keyboard 6040: keyboard nummer + rood-groen-nummer)
- MM adres rechts: geldig MM adres (idem)
- Servo minimum: 0.5ms <= servo minimum <= 2.5ms
- Servo maximum: 0.5ms <= servo maximum <= 2.5ms
- Backlight: 102/1024 <= pwm <= 1024/1024

een impressie van enkele menu-weergaven (met "zelf gemaakte karakters"):



Momenteel ongeveer 2130 regeltjes programmacode.  De MM decoder zal er nog enkele (honderden?) aan toe voegen...

Volgend  werk: de MM decoder implementeren en vooral de code optimaliseren.

Indien klaar plaats ik een link naar het volledige project (schema, hex-file, en natuurlijk ook de (JAL) code).

Groetjes, Peter


Steam.N

Succes, Peter.

Wordt natuurlijk met argusogen gevolgd  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dani

Indrukwekkend verhaal hoor ! Ik ben benieuwd
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Citaat van: dani op 06 april 2014, 21:39:15 PM
...Ik ben benieuwd...

Interesse in PIC's  ;) ;) ;)

Ik ga geen lang gewaad aan doen in een overtuigingsronde voor "de-cultuur-van-de-pic" (met een 'C' - want ik zie sommige forumgenoten al met andere gedachten  :D).

Ik ga wel een efforke doen om mijn gedachtengang in soort pseudo controller taaltje neer te pennen - grofweg de flow van het programma beschrijven - de eigenlijke flow zal in de (JAL) code te zien zijn.


Groetjes, Peter


Geert

Ziet er goed uit.  Wat bedoel je met heen en weer snel, traag en pauze tijd?


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Citaat van: Geert op 06 april 2014, 22:15:50 PM
...Wat bedoel je met heen en weer snel, traag en pauze tijd?

Heen en weer snel: links (pulslengte vb 1ms) - puls blijft gelijk gedurende de in te stellen pauze-tijd - rechts (nieuwe pulslengte vb 2ms) - puls blijft gelijk gedurende in te stellen pauze-tijd - ...   - zo kan je de reactietijd van je servo 'zien' (van een ingestelde linker- naar een ingestelde rechterwaarde).

Heen en weer traag: links (puls vb 1000µs) - langzaam (1001µs - 1002µs - 1003 µs - ...) gedeeld door een in te stellen tijd (tot vb 1997µs - 1998µs - 1999µs - 2000µs) - rechts (dan een -in te stellen pauze tijd- op rechts) en dan terug langzaam (vb 2000µs - 1999µs - 1998µs) naar links.  Dan op links terug een in te stellen pauze en dan terug langzaam naar rechts.  Alle waarden (hier 1000µs en 2000µs zijn als links- rechtswaarden in te stellen).  Op die manier zie je het 'schokgedrag' van je servo (pulsjes per µs variërend - en kijken - voelen hoe de servo erop reageert).

Ondertussen al wel duidelijk het verschil gezien/gevoeld/gehoord tussen servo's van 2 Euro en servo's van +20 Euro.  Maar voorlopig volstaan die van 2 Euro voor al wat ik voor ogen heb!  Ik moet alleen rekening houden met hun 'karakter'  ;) .






Groetjes, Peter


Opa-Bullcat

En wat is het verschil tussen een servo van 2 en 20 euro, behalve 18 euro Peter?

PeterC

#567
Citaat van: Opa-Bullcat op 06 april 2014, 22:51:05 PM
En wat is het verschil tussen een servo van 2 en 20 euro, behalve 18 euro Peter?

Die 18 Euro  :D !

De beweging voelt/ziet er toch wel wat anders uit.  Maar in onze hobby, om een wissel om te leggen of een sein te verzetten, zijn volgens mij die 2 Euro servo's meer dan voldoende.  Alleen moet je hun 'karakter/beperkingen/mogelijkheden' kennen.
+20 Euro: stuurt gemakkelijk 180° uit.  2 Euro: beperk je tot 90° (in de comfort-zone van de servo).

Ook de reactiesnelheid is een enorm verschil tussen beide prijsklassen.  Maar nogmaals: niemand wil zijn wissel links-klikklak-rechts.  Met de 2 Euro servo is dat links-bzzzjjj-bzzzjjj-bzzzjj-bzzzjj-rechts.  En dat wil je toch?  ;)




Groetjes, Peter


Opa-Bullcat

Hallo Peter, ja ik denk alles beter als klik klak dus. Maar ik moet nog met de baan starten maar eerst moet me hobby ruimte op het dak af zijn :D

PietB

Citaat van: PeterC op 06 april 2014, 23:06:51 PM
Ook de reactiesnelheid is een enorm verschil tussen beide prijsklassen.  Maar nogmaals: niemand wil zijn wissel links-klikklak-rechts.  Met de 2 Euro servo is dat links-bzzzjjj-bzzzjjj-bzzzjj-bzzzjj-rechts.  En dat wil je toch?  ;)
Ja dat is waar maar een servo van 20 Euro mag dan volgens jou een 'hardloper' zijn, bij een goede decoder is de draaisnelheid keurig aan te passen naar 'stapvoets' is mijn ervaring.
Of bedoel je dat niet Peter?

grt Piet.