Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

dani

cool gemaakt, Geert !!!   leuk dat je het wil delen.  Merci.

@Peter : doen !  het zijn fijne dingen, en eens je de programmeertaal machtig bent, kan je vele kanten uit.
Ik gebruik er zelfs eentje als media streamer in HD naar de tv  (XBMC  mediacenter software er op en instellen en klaar)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Dit gaat mijn pet te boven heren, zou er graag wat meer van weten.
Ik blijf dit draadje volgen, maar het moet niet te 'micro' worden hé!
Want de ogen worden er echt niet beter op.

grt Piet.

Gerolf

Microcontrollers wil niet per sé zeggen piepkleine chips, Piet  ;)
Zelf gebruik ik ze wel vaak in smd (TQFP44 en dergelijke) maar de meeste bestaan in DIL
pennetjes op 2.54mm - dus best te doen voor de gewone soldeerbout-gebruiker  :D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#543
Misschien eens rondsnuffelen op de arduino  http://www.arduino.cc/  website, Piet?

Zelf ben ik weer een klein stapje verder gekomen.
Een verkeerslicht maken met Arduino is niet echt moeilijk. (behoudens het maken van de sketch, dingen wijzigen aan die sketch en compileren is echt leuk!)
Enkele jaren terug was dat nog een examen werkstuk voor de MTS.

Ben nu in het bezit van een Velleman In Out shield KA05. Dat leek me wel een geschikt board voor het besturen van mijn schaduwstation. Het in elkaar zetten was niet zo'n probleem, wel verbaas ik me over de enorme hoeveelheid onderdelen op zo'n klein printje! Het werkte gelijk, de eerste keer, met de te downloaden sketch van de Velleman site.

Nu nog gaan uitzoeken hoe een sketch te maken om dit boardje samen met de Arduino Uno het schaduwstation te besturen ::)

http://www.velleman.eu/downloads/0/infosheets/datasheet_ka05_nl.pdf  Bron: Firma Velleman.
Groet van Frank

dani

@Frank:   gebruik je een digitale centrale  die S88 kan verwerken ?
Dan kan je S88 melders gebruiken en dan via DCC communiceren met de Arduino.

Of je kan zelfs   (check es op  3rail.nl en vraag naar  René [Lokkie], die heeft dat als succesvol gedaan !) je eigen S88 decoders maken op basis van je arduino en wat losse componentjes.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Frank_N

Nee dat heb ik niet Dani :)
Ben wel gaan kijken op het 3rail forum, vond niet waar ik naar op zoek ben.

Met de Arduino en KA 05 zou ik graag de sporen, wissels ( en misschien ook seinen) schakelen van het schaduwstation.
Dus: ik stuur een analoge trein het station in terwijl de Arduino ervoor zorgt dat dat gebeurd zonder dat er iets tegen elkaar rijdt.
En de trein deftig stopt onder de lichtsluis.
Dus bezetmelding  en de lichtsluizen aansluiten voor de stopplaatsen op het KA05 / Arduino duo.
Er zijn 2 x 2 (in een keerlus, achter elkaar, en tegengesteld) wachtsporen, dus als trein 1 vertrekt dient daarna trein 2 naar het spoor van trein 1  te rijden.
En daar te wachten tot de volgende opdracht.
Groet van Frank

dani

dat moet zeker lukken met Arduino en dat shield.     als je hulp nodig hebt weet je me te vinden hee
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Effe een goed goedkoop 3.2" TFT'tje met touchpanel gekoppeld aan een 32bit Cortex M4 (STM32F407).  En vliegen dat dat beest doet! 72fps!!
Klein trucje van de Cortex M4 toegepast: Flexible Static Memory Controller (FSMC).  De LCD aanspreken komt nu neer op wat data wegschrijven in een geheugen locatie, razendsnel dus...
Volgende stap: aansluiten van de SD-card reader en de ethernet controller.
Toepassing: Domotica en m'n TreinController.

Sattrickske

Citaat van: dani op 23 maart 2014, 10:28:36 AM
Of je kan zelfs   (check es op  3rail.nl en vraag naar  René [Lokkie], die heeft dat als succesvol gedaan !) je eigen S88 decoders maken op basis van je arduino en wat losse componentjes.
Ik gebruik S88 gebaseerd op latches en shift registers, komt geen bal programmeren aan te pas...  Een klassiek schema dat je her en der kan vinden op het Internet, met wat verbeteringen.  Ik nu zo'n 11 van die dingen in serie staan, elk goed voor 16 posities.

Frank_N

Citaat van: dani op 24 maart 2014, 08:44:07 AM
dat moet zeker lukken met Arduino en dat shield.     als je hulp nodig hebt weet je me te vinden hee

Thnx Dani :)
Weer een klein stapje verder: http://blog.minibloq.org/p/download.html
Grafisch programmeren voor beginnelingen, plus Nederlandstalige uitleg 8)
Het leuke is dat je aan de hand van afbeeldingen een sketch kunt maken en die vervolgens importeren in de UNO.
Mogelijk hebben andere digi-n00ps  hier ook wat aan.

Eerst maar weer wat "spelen" daarna uitzoeken hoe inputs te configureren naar outputs, met de Velleman KA05.
Groet van Frank

PeterC

Tijdens het testen, bouw ik mijn elektronicaprojecten steevast op op een breadbordje.  Nu zit ik al jaren te vloeken dat ik steeds een voeding aan dergelijk breadbordje moet hangen om de schakeling te laten werken.  De ene keer 5V, de andere keer 3,3V, 12V, ...  Telkens een andere voeding en hopen draden.

Mijn 5V en 3,3V probleem eindelijk opgelost.  Bij de chinaman een compact printje gevonden met een 5V en 3,3V gestabiliseerde voeding, een schakelaartje en een 12V adapter aansluiting.  Het printje is onderaan van stekkertjes voorzien waardoor het rechtstreeks op de voedingslijntjes van het bordje kan worden geprikt. Kabelsaladeprobleem al deels opgelost:



Groetjes, Peter


conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Peter, dat lijkt me inderdaad erg handig.
Zit daar ook een USB aansluiting op?  Kun je daar wat mee doen, op dat breadboard ?

Kun je daar de referentie van doorgeven?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dani

Fijn boardje ! Hier ook interesse naar de referentie ...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

Als er bredere interesse is, kunnen we gezamelijk bestellen, en de transportkosten drukken ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }