Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Gerolf

Citaat van: Michiel op 04 september 2013, 11:23:29 AMGerolf, sorry dat ik er even tussen kom met een heel algemene vraag (...). Jouw baan was dus al uitgerust met een elektronisch besturingssysteem, discreet neem ik aan. Nu vervang je alles. Wat win je met het nieuwe systeem? Wat zal jouw nieuwe systeem meer kunnen dan het vorige op het vlak van treinbesturing en rijgedrag?
Mijn baan was inderdaad al voorzien van een bloksysteem (eigen ontwerp). Eigenlijk was (en is) mijn baan op dit moment niet meer dan twee grote lussen, waar pakweg 16 (2x8) treinen echter elkaar aan sjokken. Er is nog geen enkele wissel functioneel-actief.
Zie het draadje over schaduwstations en vooral "noodstop", daar is eigenlijk de aanleiding voor een grote switch ontstaan. Kort samengevat:
- geduwde treinen (bvb TEE-treinstel met motor achteraan) lukt nu niet: Motordeel stopt voor het sein dat de kop juist "rood" heeft gezet.
- noodstop: nu gebeurt dat bruusk, met soms "opstuiken" van een trein die daalt in een klimspiraal
- opstarten na noodstop (hangt vooral samen met wisselsturing): stel dat een trein na noodstop stil staat op een wissel, en die wordt verzet bij het terug opstarten ...
- door µControllers kan je ook de onderlinge communicatie van de "units" vereenvoudigen, en héél wat draad uitsparen
- heel het "beslissingsdeel" - in eerste instantie voor een bloksysteem - wordt vooral software, weinig hardware (dus kleiner en goedkoper).
- het zal daarna een pak gemakkelijker worden om schaduwstations, wisselstraten, ... te besturen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Gerolf, ik heb de twee draadjes eens doorgenomen, en ik moet toegeven: best interessante lectuur. Je staat voor een boeiende uitdagingen om je baan rijdend en bestuurd te krijgen met een eigen ontwikkeld systeem.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

Heren, net zoals vele andere draadjes gebeurt er in dit forum weinig behalve "waar zijn we nu mee bezig". (*)

Nu is er veel dat in dit draadje staat dat eigenlijk een eigen draadje zou mogen zijn zodat de evolutie duidelijk is en niet tussen 20 andere dingen verloren geraakt. Hier zit veel interessant spul in dat reddeloos verloren is als informatie want nooit meer te vinden. Dit zijn nu 30 pagina's verloren blabla ipv 10 nuttige draadjes.

Het is echt veel interessanter als je voor je projectjes aparte draadjes aanmaakt.

(*) eigenlijk een ziekte van dit forum. Voor moppen kan me dat niet zoveel schelen, maar de rest van het forum is stilaan aan het afgleiden naar een hoog twitter-gehalte.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

Ik zal ook nog wel aparte draadjes opstarten - als ik het verhaal wat passend krijg  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Het is me gelukt een Mfx decoder te maken in een PIC 12F683 µC. De bedoeling is om wagonverlichting met of zonder sluitlichten (wit/rood) mee aan te sturen.

Het principe is als volgt:

-Je zet een nog niet aangemelde loc op je baan samen met de wagons waarvan je de binnenverlichting en eventueel sluitlichten mee wil aansturen.

-De Mfx loc meld zich aan, richting centrale.

-De centrale zend naar die lok een uniek adres door.

-De wagondecoder(s) luisteren mee, en slaan dit adres op in hun EEPROM.

-Als de Loc het adres heeft doorgekregen, haal je deze van het spoor (gewoon handig, omdat we iets met de snelheid gaan doen, lees verder...)

-Nu kan je de binnenverlichting van de wagon instellen via de snelheid van de loc. Lage snelheid is weinig licht, veel snelheid is veel licht (PWM module µC voor de insiders...)

-Als je de wagon(s) nu ook van het spoor haalt, dan slaat deze ook de dimfunctie op.

-De sluitlichten kan je niet dimmen, maar ze weten wel of de wagon vooruit rijd (rood sluitlicht) of achteruit rijd (wit sluitlicht)

Nu nog deze schakeling uitvoeren op SMD technieken, dit is voor mij wel nieuw....

Wordt vervolgd in een nieuw draadje.



Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Sattrickske

Hé da's mijn idee dat je gepikt hebt... (grapje, pik maar zoveel je wil hoor...)
Maar als dit de SMD versie is die je zoekt... http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,17344.0.html

Deze is ook rond een PIC12F683 gebouwd en m'n laatste versie gebruikt voor één van de uitgangen de PWM van de PIC.  Mijn protocol is DCC en ook de snelheidsregelaar, maar dit zou perfect moeten werken voor jouw mfx versie.  Grootte: 20x12x6mm
Kan in theorie nog kleiner, als je eerst de chip programmeert en 'm dan pas vastsoldeert; maar ik kies ervoor om de chip pas te programmeren als ie op de print zit, dan ik evt. nog updates doorvoeren...

Geert

#442
Nee Patrick, niet gestolen, wel geïnspireerd door jou smd schakeling. De basis is gelegd door GRAHAM GUTHRIE, ergens in 2008 of zo iets.

Mfx is wel totaal iets anders dan DCC of MM2. Heb je ooit al gehoord van stuffbits, fasekeering, CRC code, eigenlijk fout code (zie WIKIPEDIA) 

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Sattrickske

Nee, ik grapte maar hoor over dat 'stelen'.  Alles wat ik hier post mag gerust 'gestolen' worden; als het iemand kan helpen, neem maar gerust...  Trouwens m'n PWM aansluiting heb jij me nog aangeraden als ik me niet vergis.

En ja hoor, ik ken mfx zelfs heel goed; ik heb ook zo'n Marklin CSII.  Maar tot nu toe hou ik m'n pollekes ervan af.  Ik wil later volledig DCC gaan rijden en de CAN-bus als drager gebruiken.  mfx is me iets teveel eigen aan Marklin naar m'n goesting.

Geert

Patrick, er zijn zelfs al PIC µC met hardware  CAN-bus, maar dit wist je al zeker  ;)

Iets anders,

Wat ik mij nu afvraag is of ik het mfx protocol uit de doeken mag doen op dit forum? Het protocol is wettelijk beschermd, als ik hier nu een elektronische schakeling werkend met dit protocol beschrijf, overtreed ik daar ergens een wet mee?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

ik denk dat zolang je enkel maar vermeldt dat je een schakeling hebt die het protocol kan begrijpen, je niks verkeerd doet.
Van het moment dat je echter de werking in detail beschrijft zou je inderdaad wel kunnen één of ander lijntje overschrijden.

Alhoewel, het feit dat jij het protocol hebt kunnen doorgronden wil zeggen dat het toch ook ergens "openbaar" beschreven staat , dus daar begint de grijze zone.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Dani,
De persoon die mij de uitleg van dit protocol overhandigde is ondertussen vermoord  :(

Is het goed dat ik jou naam vermeld ???

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

conducteur

Ik denk dat ik nog eens dit weekend het stof van m'n programmer zal blazen, als ik zie hoe actief jullie hier allemaal zijn :D
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Citaat van: Geert op 17 oktober 2013, 14:35:00 PM
Wat ik mij nu afvraag is of ik het mfx protocol uit de doeken mag doen op dit forum? Het protocol is wettelijk beschermd, als ik hier nu een elektronische schakeling werkend met dit protocol beschrijf, overtreed ik daar ergens een wet mee?

Je hebt het MFX protocol proefondervindelijk ontleed zoals hier en hier;)

Groetjes, Peter


Geert

Klopt Peter, deze zijn mijn bronnen.  8)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen