Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Geert

Yep Peter, de pauze is gewoon 5 keer geen puls doorsturen door dezelfde PWM.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

Het is zo ver...

Na jaren experimenteren heb ik mijn eerste PIC µC invalide gemaakt.  :(

2 uitgangsmodules werken  niet meer. Tis te zeggen ze schakelen niet meer uit tussen 0 en 5V.

En ik heb ze al redelijk mishandeld.  Zoals de plus en min voedingsspanning gewisseld, warm dat ze dan worden.... Alle uitgangen 13 mA laten geven alle 32 stuks, de µC (die ik gebruik) kan maar 100mA totaal leveren! Een min op een uitgang gezet die 5V leverde enz...

Maar 220V rechtsreeks op een uitgang daar heb ik ze nu mee geveld. (overigens dit was niet de bedoeling  :-[)

En toch heb ik zonet getest dat de ingangsmodule van deze 2 pinnen het niet begeven hebben, en zo dus nog bruikbaar zijn.

Het is maar om aan te tonen het zijn sterke beesten die µC


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

Citaat van: conducteur op 22 maart 2013, 14:08:13 PM
Hoe doe je dat? 230V op een µC? :o
Gewoon, je neemt twee draden en stopt ze in het stopcontact en...  :o  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Geert

Citaat van: doomslu op 22 maart 2013, 14:13:30 PM
Citaat van: conducteur op 22 maart 2013, 14:08:13 PM
Hoe doe je dat? 230V op een µC? :o
Gewoon, je neemt twee draden en stopt ze in het stopcontact en...  :o  ;D

Het is even buiten onze hobby om, ik gebruik µC ook om triacs aan te sturen voor dimmers enz...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

De S88 master en S88 bus volger is volledig afgewerkt en getest. Nu eens verder gaan denken over een pendelautomaat voor digitale treinen.


foto: S88 master



foto: S88 bus volger

Uitleg, schema's en ASM code zie hier

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

conducteur

Wellicht wat overkill, maar had voor mijn eindwerk een paar extra 16F887's aangekocht. Die dus gebruikt voor een projectje.
Iemand had mij gevraagd of ik een sturing kon maken voor zijn driewegwissel, die aan de uitrit van een schaduwstation ligt. Met een druk op de knop moest de wissel goed staan en de trein vertrekken. Inclusief terugmelding met leds.


Links de 4 BD 679's voor de wissels, achteraan in het hoekje de relais voor het DCC signaal. Achter de µC nog wat 5 & 12 volt spanningsregelaars en voedingselektronica...
Nu het programma nog, maar moeilijk mag dat niet zijn.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Geert

Citaat van: conducteur op 31 maart 2013, 22:24:00 PM
Wellicht wat overkill, maar had voor mijn eindwerk een paar extra 16F887's aangekocht. Die dus gebruikt voor een projectje.


overkill? bwa nee, als ik op een terras een Duvel bestel ben ik meer kwijt dan wat een 16F887 kost.  :P

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

argilla

Citaat van: Geert op 01 april 2013, 15:38:35 PM
Citaat van: conducteur op 31 maart 2013, 22:24:00 PM
Wellicht wat overkill, maar had voor mijn eindwerk een paar extra 16F887's aangekocht. Die dus gebruikt voor een projectje.


overkill? bwa nee, als ik op een terras een Duvel bestel ben ik meer kwijt dan wat een 16F887 kost.  :P

Geert


Geert , die pendelautomaat interesseert  me heel veel. Laat iets weten wil je ? Thx
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Geert

#369
Citaat van: argilla op 01 april 2013, 16:48:45 PM
[

Geert , die pendelautomaat interesseert  me heel veel. Laat iets weten wil je ? Thx

DCC of MM?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

argilla

Citaat van: Geert op 01 april 2013, 18:42:06 PM
Citaat van: argilla op 01 april 2013, 16:48:45 PM
[

Geert , die pendelautomaat interesseert  me heel veel. Laat iets weten wil je ? Thx

DCC of MM?

Geert


MultiMaus 3 . Maar iets begrijp ik niet in je vraag Geert want MM3 is toch een DCC protocol ? Dat bedoel ik met "je vraag niet begrepen" Geert.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Geert

#371
Voor een pendelautomaat voor digitale treinen heb je geen centrale, MSI, MSII, Ecos,  Multimaus of wat dan ook nodig. De vraag die ik stelde is welk protocol je graag wil,  DCC of MM (Marklin Motorola).  Mfx, daar ben ik nog niet aan toe.  :)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

Pendelautomaat is weer wat verder uitgewerkt. Het is eigenlijk al geen pendelautomaat meer geworden in de strikte zin dat deze enkel maar één lok heen en weer laat rijden.

Het automaatje kan (voorlopig) 4 digitale loks aansturen, 8 servouitgangen (voor wissels), 8 digitale uitgangen (seinen) 14 terugmeldingen (voorlopig massadetectie, maar ik gebruik de analoge ingangen om zo stroomdetectie te kunnen uitvoeren). Er zitten ook nog wat timers in verwerkt voor tijdsafhankelijke toepassingen.

De programmering is sequentieel zoals bij een PLC  en gebeurd via de PC met hypertrm.exe rechtstreeks in de EEPROM van de µC.

De code kan er bv. zo uitzien en wordt omgezet naar een 2byte opcode.

START L1 +10          als start knop  actief dan krijgt LOK1 snelheid +10 (+ geeft de richting aan)
M2  L2 F1ON            als terugmelder 2 actief dan functie 1 LOK2 ON (bv. start geluid)
M2  B1 ON                dezelde terugmelder M2  zet dan ook binaire uitgang 1 ON (bv. sein groen)
M2  T1 5                   dezelde terugmelder M2 kan een timer starten voor 5seconden
T1  L2 -5                   als timer 1 afloopt, dan LOK2 snelheid -5 (rijd achteruit)
M3  L1+1                  als terugmelder 3 actief dan vertraag LOK1 tot snelheid +1
M4  L1+0                  als daarna terugmelder 4 actief dan stop LOK1
M4 S1 100              terugmelder M4 zal ook servo1 (wissels) even pulsen laten uitsturen van 1ms
                                 (100=1ms; 200=2ms, range=alles tussen  50-250)
M4 L3 L ON               terugmelder zal dan ook L3 zijn lichten aan doen
M4 T1 10                  M4 zal ook timer 1 herstarten voor 10s
T1 L3 F2 ON
T1 L3 +14
enz... met een max van 125 lijnen

Het enige waar je moet voor zorgen is dat op het einde van de code je LOK's terug in start toestand staat. Is de startknop nog steeds actief, dan herhaald heel het program zich.


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

argilla

Citaat van: Geert op 01 april 2013, 20:30:49 PM
Voor een pendelautomaat voor digitale treinen heb je geen centrale, MSI, MSII, Ecos,  Multimaus of wat dan ook nodig. De vraag die ik stelde is welk protocol je graag wil,  DCC of MM (Marklin Motorola).  Mfx, daar ben ik nog niet aan toe.  :)

Geert



Geert DCC   ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PeterC

Waar zijn we nu mee bezig?  Bandwerk!

Als je servo's aanschaft, moet je ook decoders hebben:



20 servodecoders (4 had ik er voorheen al gebouwd).  9 heb ik er binnenkort al nodig.

Bij de bestelling van enkele onderdelen niet goed opgelet en de Schottky-diodes bleken SMD te zijn  :(.  Een diode vastgenomen in een krokodilleklemmetje en een bolleke soldeer op gedaan:



Gelukkig had ik nog plek onderaan de print om de diodes te monteren:



De decoders?

- voeding naar keuze: digitale spanning - 16V AC hulpspanning - 5V DC hulpspanning
- servovoeding via transistor uitschakelbaar
- servostap = 8µs
- servo-curve grafisch programmeerbaar in 100 stappen
- digitaal signaal optisch gescheiden van de voedingsspanning
- puls in te stellen van 0.4ms tot 2.4ms
- 4 digitale adressen per servo (tot 4 curves per servo programmeerbaar)
- kostprijs?  moet ik nog berekenen...

Een groot deel van de printen bevat 2 servodecoders met gemeenschappelijke voeding en gemeenschappelijke optocoupler voor het digitale signaal.  Eén printje heb ik uitgevoerd met druktoetsen om eenvoudig de minimum- en de maximumuitslag en de adressen te kunnen programmeren.

De decoder is geen eigen ontwerp!  het is een eigen interpretatie van het origineel ontwerp van Sven Brandt.

Groetjes, Peter