Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

PeterC

Citaat van: Gerolf op 03 februari 2013, 14:13:34 PM
...vandaar dat bijgeplaatste trimmertje  :-\ ...

Eentje die blijkbaar al lang zijn plechtige communie gedaan heeft  :D :D :D

Groetjes, Peter


Gerolf

"Uit eigen voorraad", ja - van in de tijd dat ik zowat alle kapotte elektronica sloopte en de onderdelen bewaarde  ;D  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

#347
De laatst door mij hier in dit draadje beschreven 16 servo's sturing met schakelaars, waarbij het bereik en omlooptijd instelbaar is met potmeter, is met succes omgebouwd naar eentje met DCC sturing. En vermits er nu 16 ingangen vrij kwamen heb ik deze maar gebruikt om een relais aan te sturen voor puntstuk polarisatie. Wil je de relais voor iets anders gebruiken, dat kan ook want deze hebben hun eigen DCC adres. Ofwel kies je hetzelfde DCC adres zoals voor de servo's, ofwel kies je een ander DCC adres zodat je eventueel LED's kan aansturen. En dit allemaal in een PIC 16F887 voor iets meer dan 3€.  ;)

edit: voor zij die iets meer afweten van DCC adressen: per DCC adres kan je 4 servo's aansturen. Dit betekent al 4 DCC adressen voor de 16 servo's. Daarbij komt dan nog eens 4 DCC adressen voor telkens 4 relais uitgangen (ook 16). Totaal dus 8 DCC adressen vrij te kiezen.

Code, filmpje en uitleg volgt...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Tijd om mijn grenzen te verleggen: begonnen met een draaischijfdecoder.  Een tijdje gezocht en alles gevonden in 'bouwpakket' en vandaag toegekomen.  Als ik die te solderen SMD'kes bekijk  :( :( :(
Groetjes, Peter


conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Draaischijf aansturen met een microcontroller? Staat ook nog op mijn verlanglijstje  :P
Nu eerst nog volop met servo-wisselmotoren bezig  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

... en de eerste servo-wisselmotoren zijn intussen geplaatst, en werken prima (krachtig, vrij stil, ...)
- Montagevoet in resin met bewegende stelbalk, tot twee microswitches mogelijk
- Aansturing voor 4 motoren via printje met microcontroller, reageert op logische +5v-signalen en meld terug
- Af te regelen met extern kastje: uiterste standen en middenpositie, snelheid, uitzwaai, defaultstand bij 0v aan de ingang
Eindelijk een goede wisselmotor voor niet teveel geld  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

#352
Nu we toch weer over servo's bezig zijn. De DCC decoder die 16 servo's aanstuurt is getest. En zoals ik ook al eerder aangaf zijn er ook 16 relais uitgangen voor puntstukpolarisatie (een optie die ik voor iets anders ga gebruiken). Meer uitleg en ook hoe het DCC protocol werkt voor aansturing wissels kan je hier lezen.

Waarom DCC? Voor mijn zelfbouwcentrale ben ik van plan de lokomotieven aan te sturen met MM en Mfx (3 rail) en de wissels, seinen met DCC op een appart kanaal (zonder booster). Dit gaat sneller en geeft minder fouten.


Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

Enkele updates waar ik mee bezig ben:

-Een S88 bus Master,  een testje voor mijn zelfbouwcentrale. Deze µC wekt zelf de signalen van de S88 bus (10kHz) op en stuurt de ingelezen data door naar 32 LED's. Een zeer simpel projectje, en het werkt.

-Een S88 bus volger, ik kon er geen andere benaming voor vinden....  Deze µC leest mee de S88 bus signalen van en naar de centrale, en kan zodanig ingesteld worden dat hij een bepaalde reeks van 16 à 32 bits er uit pikt en doorstuurt naar LED's. Het invoeren van welke reeks van 16 à 32 bits kan eenvoudig ingesteld worden met een drukknop. De EEPROM onthoud deze instelling.

-Stroomdetectie met µC voor 2x8 ingangen. Principe razendsnel A/D conversie uitvoeren gemeten bij een spanningsval over één diode. Daarbij rekening houdende mat negatieve polariteit digitaal signaal, en ruis met hoge en lage frequentie en energie. Op de simulator werkt dit al, praktisch is dit nog iets anders. Ik zoek nog een hoog energetische stoorbron... :-\ Later meer hierover.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

ToThePoint

Een hoog energetische stoorbron ? Een TL lamp !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

PeterC

Citaat van: Geert op 05 maart 2013, 16:57:23 PM
...Ik zoek nog een hoog energetische stoorbron... :-\  ...

12V autobatterij, oude ontstekingsspoel met aan de hoogspanning een lange draad en primair een relais ertussen die zichzelf telkens onderbreekt!  Relais gaat wel niet lang mee en het duurt niet lang of de buren komen bellen dat er niets meer werkt  8) 8) 8)
Wel een 'hoog energetische stoorbron'  ;)

Groetjes, Peter


MickeyMouse

Zo een piezo-ontsteker voor gasvuren.
Ideaal om allerlei microprocessor (of digitaal) gestuurde electronica te laten crashen indien niet voldoende emc beveiligd

Geert

Weer een klein stapje verder voor mijn zelfbouwcentrale. Een NEW Marklin Motorola protocol generator.  Voorlopig nog maar voor 1 lok aan te sturen. Het adres is instelbaar met kleine schakelaars (zoals vroeger op oude MM loks) Het licht en vier functies stuur ik ook mee door. Het eerste wat ik hiermee ga doen is een pendelautomaat maken. Een digitaal treintje over en weer laten rijden tussen 2 stations met zachtjes optrekken en afremmen. Detectie via een S88 bus, deze was al eerder getest.

De werking MM generator zelf is voor het grootste deel gebaseerd op de PWM module in de PIC µC. De hardware hiervan regelt zelf de pulsperiode en pulsduur. Het enige wat de software moet doen is de volgende bit klaarzetten (18 bit schuifregister).



De code volgt als ik de pendelautomaat af heb, en eens gefilmd heb...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

MickeyMouse

Citaat van: PeterC op 06 maart 2013, 11:10:35 AM
Citaat van: Geert op 05 maart 2013, 16:57:23 PM
...Ik zoek nog een hoog energetische stoorbron... :-\  ...

12V autobatterij, oude ontstekingsspoel met aan de hoogspanning een lange draad en primair een relais ertussen die zichzelf telkens onderbreekt!  Relais gaat wel niet lang mee en het duurt niet lang of de buren komen bellen dat er niets meer werkt  8) 8) 8)
Wel een 'hoog energetische stoorbron'  ;)

Of een ouderwetse mobilette...
--> Hoogspanningsbron met een autobougie --> vonken storen meters ver!!

Geert

PeterC

Geert, via PWM je signalen opwekken...  Eenvoudiger kan bijna niet maar je moet er wel op komen...
Mijn probleem in 'eigen-centrale-denkfase' was om genoeg processortijd over te houden om één en ander te regelen maar ik ging de pulsen softwarematig opwekken en dan hield ik enkel nog wat tijd over gedurende de 'lange pauze'.  Met PWM hou je dus veel vrije tijd over.

Interruptgestuurd?  Na je PWM periode een INT om de volgende bit te sturen?  De pauze tussen de pulstreinen en de 'lange pauze' ook via PWM?


Groetjes, Peter