Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Gerolf

Bedankt  :D
't Zal ook een klein fabriekje worden, ik heb er (op termijn) zo'n 70 nodig  :o
Vandaar die tweede siliconenmal ... en wie weet heb ik er nog een derde nodig  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steven123

Citaat van: doomslu op 05 januari 2013, 17:27:52 PM
Man man 70. Pfft.

Voor Gerolf is dat vast kinderspel.  ;D
We gaan binnekort weer heel wat te zien krijgen denk ik...  :D
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Gerolf

#333
Citaat van: Steven123 op 05 januari 2013, 18:35:29 PM
We gaan binnenkort weer heel wat te zien krijgen denk ik...  :D
;D  ;D Binnenkort ?  :o Grote verwachtingen precies  :D
Ik moet AL mijn wisselaandrijvingen (op 6 na) op mijn baan vervangen, en dat is niet zo fotogeniek, hé  :-[
10 conrads, nog 7 te bouwen zoals ik ze in MSM 67 heb beschreven, en de rest van de 101 worden servo's
Als ik goed kan tellen dus 101 - 10 - 6 - 7 = 78 servo's. Maar ik moet ook 22 wissels maken  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Waarom moet je die zo nodig allemaal vervangen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

#335
Tja, omdat ze niet deugen, hé  ;)
't Was een experimenteel zelfbouw-gedoe waar ik 8 jaar geleden "nogal" content mee was:
Oude telefoonrelais met een zelf verzonnen "verlengstuk".
Werken op 48VDC (niet zonder risico), klappen lawaaierig om, een gekl... om ze goed af te regelen, en kwetsbaar:

       

Ik heb er gelukkig nog "maar" een twintigtal geplaatst, dus afbraak zal wel meevallen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Citaat van: Gerolf op 05 januari 2013, 21:40:43 PM
... 48VDC (niet zonder risico),...

Kan een beetje 'kriebelen'  :o :o :o

Gerolf, je bewegende gietstukken, gaan die na een tijdje niet klemmen?  Of worden die gesmeerd?

Mooi project!
Groetjes, Peter


Gerolf

Citaat van: PeterC op 06 januari 2013, 12:34:57 PM
Gerolf, je bewegende gietstukken, gaan die na een tijdje niet klemmen?  Of worden die gesmeerd?
Mooi project!
Bedankt  ;)
Die bewegende delen zitten lichtjes los in een "zadel", maar ik ga ze zeker wat invetten
Misschien maak ik vandaag nog een detailfoto   :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Zolang je dat niet doet zoals in telefooncentrales met de + aan de grond en een knoert van een batterij is dat nog niet zo'n ramp.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 05 januari 2013, 14:41:59 PM
Begonnen met "kleinserie"-productie:...
Oei, ik heb de laatste updates van dit draadje gemist, en dat terwijl ze me zo nauw aan het hart liggen ...

Gerolf, hopelijk komen er nog wat detail fotos bij, eens alles goed loopt.
Het ziet er in elk geval véél compacter uit dan je vorige oplossing !
Benieuwd naar het vervolg !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Geert

Ook maar eens een filmke gemaakt van de servosturing waarbij uiterste standen en omlooptijd instelbaar zijn met één potmeter. Voor overzichtelijkheid heb ik maar 8 servo's aangesloten van de 16. De eerste servo's bewegen redelijk snel, de laatste doen er wel 128 seconden over om hun ingestelde uiterste standen te bereiken. filmke

Ik heb ook maar een beschrijving van de werking gemaakt.

Geert

ps: voor zij die dit topic volgen... de 16de servo werkt ondertussen wel. Het was een hardwarefout (een verloren gelopen <--letterlijk!! soldeersel)
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

Leuk filmpje, Geert.
In de tweede helft zie je inderdaad weinig beweging, maar ik geloof je wel dat je 2 minuten omlooptijd kan halen  ;)

Wat ik me wat afvraag: 16 servo's vanuit één printje, en de aansluitkabel van een servo is gemiddeld zo'n 20 centimeter...
Hoe dicht staan je wissels bij elkaar? Ik weet dat ik met 4 wissels per printje al hier en daar "verlengdraad" nodig zal hebben ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Het is nog maar een testopstelling. De flatkabel zal in principe de wissels moeten bereiken.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

Prachtig, Geert !
Zo'n schakeling doet me dromen !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Nog eens wat verbouwd aan mijn "universeel stuurkastje":







Het oorspronkelijke printje heeft al wat achter de rug:
- montagegaten waren fout opgemeten, nieuwe gaten gingen door printbanen (dus bruggen gesoldeerd)  :-[
- ik was een helderheidsregeling voor het LCD vergeten, vandaar dat bijgeplaatste trimmertje  :-\
- en nu "ISP" gebruikt - In Service Programming, zodat ik niet voor elke update alles moet demonteren  :)
=> stel dat anderen zo'n kastje willen namaken, zal ik wel een nieuwe print-layout tekenen.

ISP moet ik nog testen, maar daar eerst nog een simpele voedingsaansluiting voor maken
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw