Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Gerolf

CiteerVoorzie wel pull-up of pull-down (afhankelijk van je prototol) weerstanden om een initieel signaal naar je ontvanger te sturen (anders hangen je communicatielijnen een 'tijdje' in het ongewisse).
De standaard hardware-communictaiekanalen (RS232) liggen bij mijn AtMega8 blijkbaar vanzelf aan +
Maar ik zal er aan denken als ik later ook software-uart's gebruik  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

YESSS, het werkt zo goed als ik wou: http://meb.gerolf.be/sturing/bm/servostuur/serv4test.wmv



Het centrale "brein" - de eerste toepassing van dit concept - ligt links, en stuurt tot 4 servo's
Met het lcd-en-knopjes-kastje kan ik de zaak ter plaatse afregelen en testen, en parameters opslaan:
- uiterste standen van de omslag
- virtueel middelpunt
- snelheid
- uitzwengel-afstand
... en natuurlijk ook uitschakelen, als ik niet de maximale 4 servo's aan de print aansluit  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eddy

Altijd prettig,als je iets bouwt en het werkt dan naar wens. :)

groeten eddy

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 24 december 2012, 19:01:29 PM
YESSS, het werkt zo goed als ik wou:...
Prachtig, Gerolf
Je kunt je niet voorstellen hoeveel goesting dit geeft om er zelf weer mee van start te gaan ...
Veel succes met het vervolg !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Geert

Dat je daar telkens ook nog de tijd voor neemt om er een printje voor te ontwerpen, dat bewonder ik in je Gerolf. Ik weet van mezelf dat ik eerst langdurig moet testen op breadboard. Om dan over te schakelen op strokenprintje, en verder dan dat kom ik meestal niet meer.

Maar het geeft uiteraard enorme voldoening om je project te zien functioneren zoals jij dat wil(de).

Voor andere volgers van dit draadje, het loont echt de moeite om te beginnen met microcontrollers. En dit hoeft niet altijd in een moeilijke programmeertaal, er zijn ook leesbare programmeertalen.  Ondertussen zijn er hier al enkele die jullie graag op weg willen helpen! En de meeste beginnen met een knipperlichtje of om een ingang gewoon door te sturen naar een uitgang. Dit is de eerste keer echt kicken als dat je al lukt. Ik ben ook ooit zo begonnen...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steven123

Ferm werk Gerolf, dat ziet er weer veelbelovend uit voor je volgende project(en) ;)
Leuk speelgoed!  8)

Succes,
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Gerolf

Merci, mensen  :)
Dat lcd-met-knopjes-kastje is ook handig om het programma te debuggen:
Je kan er in de ontwikkelfase een boodschap naartoe sturen (variabele of zo) waarvan je denkt dat die fout kan zitten

In het filmpje slaat de linkse servo soms wild uit - dat ligt aan de servo zelf, die door mijn toedoen wat beschadigd is  :-[

@Geert: zelf de pcb ontwerpen doe ik op werkdagen "onderweg op de trein", en is dus eigenlijk "verloren tijd" goed gebruiken.
Bovendien heb ik er intussen al heel wat getekend, en kan ik vertrekken van bestaande ontwerpen.
Vooral voor deze sturing is een printontwerp handig (kleine serie: véél wissels, enkele armseinen, een overweg, ... ?  ;) )

Nachtje over geslapen, en ik ga nog enkele kleinigheidjes in de software aanpassen:
- communicatiesnelheid proberen verhogen (nu staat die op 1000 baud)
- beginwaarden voor de servo's aanpassen: vooral het zwengelen heb ik bijna niet nodig, dus die zet ik standaard op 0
- wat debug-routines in het witte kastje verwijderen, en standaardteksten toevoegen

... maar ik ga nu vooral een "chassis" maken (met plaats voor 2 microschakelaars) om de servo's zelf gemakkelijk onder de baan te plaatsen. Dat wordt knutselen met styreen, een siliconenmal, en resin  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Gerolf,
Het filmpje kan ik wel niet openen. Is blijkbaar geen standaard formaat.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

Het zou nochtans niet zo moeilijk mogen zijn. .wmv is voor Windows media player.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Gerolf, knap werk!
Stond je micro volledig open tijdens het filmen of zijn die servo's zo'n lawaaimakers  :) :) :)
Het uitzwengelen is wel tof


Citaat van: Geert op 25 december 2012, 01:24:41 AM
...Ik weet van mezelf dat ik eerst langdurig moet testen op breadboard. Om dan over te schakelen op strokenprintje, en verder dan dat kom ik meestal niet meer...
Ik ken er nog zo...


Citaat van: Gerolf op 25 december 2012, 09:37:52 AM
...Dat lcd-met-knopjes-kastje is ook handig om het programma te debuggen:
Je kan er in de ontwikkelfase een boodschap naartoe sturen (variabele of zo) waarvan je denkt dat die fout kan zitten...
Zo'n zwarte chip met een programma erin en geen visualisatie is maar niets...  Zelfs als er in het eindondwerp geen LCD nodig is, hang ik er tijdens het testen en debuggen ééntje aan of zorg ik voor een RS232 verbinding naar een terminal (op de PC) om toch minstens te kunnen zien wat de controller doet (en vooral wat hij niet doet).

Citaat van: Geert op 25 december 2012, 09:44:49 AM
...Het filmpje kan ik wel niet openen. Is blijkbaar geen standaard formaat...
Windows Media Player Classic met de CCCP codex: opent alles!
Groetjes, Peter


Gerolf

Citaat van: PeterC op 25 december 2012, 11:51:39 AM
Gerolf, knap werk! Stond je micro volledig open tijdens het filmen of zijn die servo's zo'n lawaaimakers  :) :) :)
Het uitzwengelen is wel tof

Bedankt, Peter !
Die servo's zijn goedkope kleine dingen (6 Euro) In werkelijkheid valt het kabaal best mee.
Het idee voor de zwengel-optie kreeg ik van jullie, en het is niet slecht gelukt  :D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Begonnen met "kleinserie"-productie:



Een redelijk universele "houder" voor een servootje.

  • tot 2 microschakelaars kunnen mee omgezet worden
  • een "balk" wordt in één richting bewogen, en biedt ruimte voor schroeven, ... om een steldraad te bevestigen
Op de foto: origineel in afgietdoosje en eerste siliconenmal (ik ga er nog een tweede gieten), samengebouwd exemplaar en 2 keer 4 gebruikte resinonderdelen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Lap zeg, Gerolf is al bezig met de 'omkadering' van zijn servo's. :) Ik ben ook al wat verder geraakt. Maar ik heb één probleem. De 16de servo werkt niet, en dit moet ergens in de software zitten (asm code) . Blijkbaar kijk ik over mijn eigen fout heen??? Help mij... ;)

So wat, hierbij een foto en wat kode hoe ver ik nu al sta...



code: http://users.telenet.be/RedDeBist/MBAAN/16_servo_met_schakelaar_v1p1.ASM

Ondertussen werkt dit ook al met MM pulsen. DCC volgt...



Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

#328
Citaat van: Geert op 05 januari 2013, 15:05:52 PMik heb één probleem. De 16de servo werkt niet, en dit moet ergens in de software zitten (asm code)
Ik heb vroeger wel wat met asm gedaan, maar basic (bascom) is toch handiger  ;)
't Is maar een idee, maar zou het kunnen dat je "16" door overflow "0" wordt?
Heb je van 1 tot 16 genummerd of van 0 tot 15?

EDIT: mijn programmacode: http://meb.gerolf.be/sturing/bm/servostuur/4servo.txt
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steven123

Citaat van: Gerolf op 05 januari 2013, 14:41:59 PM
Begonnen met "kleinserie"-productie:
...

Een redelijk universele "houder" voor een servootje.

  • tot 2 microschakelaars kunnen mee omgezet worden
  • een "balk" wordt in één richting bewogen, en biedt ruimte voor schroeven, ... om een steldraad te bevestigen
Op de foto: origineel in afgietdoosje en eerste siliconenmal (ik ga er nog een tweede gieten), samengebouwd exemplaar en 2 keer 4 gebruikte resinonderdelen

Dat ziet er heel professioneel uit Gerolf!  Lijkt net uit de fabriek te komen, mooie oplossing ;)
groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook