Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

PeterC

Citaat van: Gerolf op 09 december 2012, 12:53:33 PM
Citaat van: PeterC op 09 december 2012, 11:58:12 AM
Ik ben teruggekeerd naar mijn roots en bouw terug op gaatjesbord (wel met software voor het ontwerp).  Geen gedoe meer met het ontwerp te transfereren naar de koperplaat, geen gedoe meer met chemicaliën.  Met eenvoudig huis-tuin-en-keuken-gereedschap in elkaar te flansen en voor serietjes tot 10 stuks ook nog te doen:

Kwestie van gewoonte, denk ik.
Mijn etsbak staat hier steeds klaar voor gebruik, uittekenen doe ik op de trein van en naar het werk.
Voor mij zijn de kosten (zo'n gaatjesprint is een pak duurder) en de compactere printplaatjes belangrijk.
Zelfs voor één printje maak ik een geëtste plaat, maar voor kleine series is het natuurlijk pas echt interessant  ;)

Inderdaad!  En gelukkig zijn er meerdere mogelijkheden om iets tot een goed eind te brengen ;-)

Mijn controller projectjes liggen ook niet stil; een greep uit mijn 'momentele' bezigheden:

- Servodecoder (aanpassing naar standaard componenten van Sven Brands SAnD-Ei).
- Seindecoders (eveneens een aanpassing van een ontwerp van Sven Brands Universeller LED-Decoder).  Diverse testseinen.
- Een universeel PIC experimenteerbord (in het genre van de EasyPIC maar iets compacter maar ook modulair).
- Een RGB led strip controller (eigen ontwerp) voor real RGB kleuren (3*256 kleuren).
- ...

Nog genoeg werk (lees bezigheden).

Groetjes, Peter


Gerolf

Goed kunnen doorwerken dit weekend:

Het stuurkastje zit in een kastje:



... en de er mee af te regelen servo-aansturing is opgebouwd:



Nu nog uitproberen, maar vooral nog veel programmeren
=> de eerstvolgende 3 dagen op de trein van en naar het werk ben ik "bezig"  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Citaat van: Gerolf op 08 december 2012, 22:20:51 PM
Dit wordt een "universeel" besturingsbakje voor mijn volgende schakelingen
Het eerste meer spoorse project dat ik er mee wil bedienen zijn servo's (voor wissels)
Met dit bakje zou ik die servo's gemakkelijker ter plaatse moeten kunnen afregelen ...
Dit bakje zou dus moeten "praten" met een andere microcontroller (dat is de derde horde)

En wat ben ik nu net bezig geweest... Een µC progje om 16 servo's aan te sturen voor mijn 7 jarige petekind zijn  lego trein-wissels. En als je inbeeld in de leefwereld van een  7 jarige dan moet dit heel eenvoudig zijn om de servo in te stellen. Ik denk dat het me ook gelukt is.? Geen displays, geen computer of wat dan ook. Gewoon enkele schakelaartjes waar hij het min en max bereik van de servo kan instellen. En voor een extra uitdaging heb ik ook de omlooptijd (de tijd tussen min en max) variabel gemaakt. En dit allemaal met één potmeter voor al die 16 servo's. ( min , max, en omlooptijd) De code volgt...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

Gerolf, Geert, twee interessante projecten !
Gerolf, je kastje ziet er professioneel uit  ;)
Doe beiden maar lustig voort. Tegen dat ik hiermee van start ga, zijn alle oplossingen "van 't schap" t krijgen  :P
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Bedankt, Jean  :D
Citaat van: Geert op 09 december 2012, 22:11:14 PM...ook de omlooptijd (de tijd tussen min en max) variabel gemaakt...
Wil ik ook programmeerbaar maken, en dus de settings in eeprom laten opslaan.
Ik heb al wel ideeën hoe, maar het moet natuurlijk nog lukken  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Citaat van: Gerolf op 10 december 2012, 01:20:43 AM
Bedankt, Jean  :D
Citaat van: Geert op 09 december 2012, 22:11:14 PM...ook de omlooptijd (de tijd tussen min en max) variabel gemaakt...
Wil ik ook programmeerbaar maken, en dus de settings in eeprom laten opslaan.
Ik heb al wel ideeën hoe, maar het moet natuurlijk nog lukken  ;)

En de bewegingscurve?  Zoals de uitdeinende beweging bij een slagboom/armsein op de eindpunten van hun verplaatsing...

Groetjes, Peter


Gerolf

Goed idee, Peter  8) Neem ik op in het programmeerwerk  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

#307
Citaat van: PeterC op 11 december 2012, 08:15:29 AM
Citaat van: Gerolf op 10 december 2012, 01:20:43 AM
Bedankt, Jean  :D
Citaat van: Geert op 09 december 2012, 22:11:14 PM...ook de omlooptijd (de tijd tussen min en max) variabel gemaakt...
Wil ik ook programmeerbaar maken, en dus de settings in eeprom laten opslaan.
Ik heb al wel ideeën hoe, maar het moet natuurlijk nog lukken  ;)

En de bewegingscurve?  Zoals de uitdeinende beweging bij een slagboom/armsein op de eindpunten van hun verplaatsing...

Dat is een uitdaging voor later, Véél later... , ;)

Ondertussen al een ontwerp gemaakt voor het schakelingske.



Wat is nu de bedoeling, als een schakelaar open staat (linkerkant print) , dan staat de servo links. Is deze gesloten, dan staat de servo rechts. (of ook: tegen de klok in of mee ...)

Hoe stel je nu per servo het linkse en rechtse bereik in? Wel via de potmeter links op de schakeling en met behulp van brugjes (zware blokjes op print met twee bolletjes).  Wil je de servo zijn bereik links instellen, dan steek je een brugje op instelling links bereik en je selecteer je servo. Met de potmeter kan je direct de servo laten bewegen tussen 0.5ms en 2.5ms (hiervoor moet je wel iets over servo's weten, de meeste werken tussen 1ms en 2ms...). Ben je tevreden, dan deselcteer je de servo en de instelling wordt opgeslagen in EEPROM. Hetzelfde voor het rechtse bereik, maar nu met een ander brugje.
Wil je de omlooptijd instellen per servo, dan steek je weer een ander brugje in, en je selecteert weer je servo. De instelling van weer dezelfde 'potmeter' gaat nu tussen 2s en 60s. Deselcteer je weer de servo, dan zal de omlooptijd opgeslagen worden in EEPROM. Je kan nu testen of je tevreden bent met de omlooptijd.
Hoe selecteer je nu een servo voor instellingen? Zet al de schakelaars open, en deze die toe is, is de geselecteerde.

Vragen laat maar komen... De code volgt nog. Deze eerst wat leesbaar maken, het is in Assembler  8)

Edit: nog vergeten bij te vertellen, in normaal bedrijf kan je meerdere servo's tergelijkertijd laten bewegen. Maar praktisch beperkt tot 8. En ook handig, als de servo zijn positie heeft bereikt, dan stoppen de referentiepulsen (lap zeg, hier moet je ook weer iets van servo's kennen ;) )

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

Alweer de eenvoud zelve ... (ten minste zo ziet het er uit) : en zeer practisch !
Benieuwd naar de programmatuur  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Geert

#309
Citaat van: Steam.N op 11 december 2012, 21:46:50 PM
Alweer de eenvoud zelve ... (ten minste zo ziet het er uit) : en zeer practisch !
Benieuwd naar de programmatuur  ;)

Had jij niet iets waar veel servo's voor nodig waren? Een lok werkplaats of zoiets met veel poorten? Je mag er aan beginnen, maar ik wil je wel best een geprogrameerde µC opsturen. Normaal bij conrad kost zoiets 4 à 5 € per µC. Met de rest erbij  X2. Dus voor een 10 € heb je zulke schakeling (zonder servo's  :( ;) )

Laat maar weten...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

Geert,

Sedelocus had een locloods in de rotsen, maar dat project staat bijna op afbraak !
Op de Scrap Yard heb ik een kraan in opbouw, maar die wordt via micromotortjes aangedreven.
Voor Turnhout NEEB zal ik wissels moeten aansturen, en daar denk ik aan servootjes in plaats van de lawaaierige SEEP motortjes

Maar voor mijn nieuwe thuisbaan, die ik in 2013 hoop op te starten, is alles mogelijk, en de electronica zal er zeker deel van uitmaken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#311
2 hordes genomen: Matrix-toetsenbordje kunnen inlezen, én 2 microcontrollers met elkaar doen "babbelen"
In testopstelling:
- knop indrukken op het "algemene" kastje
- de toepassing krijgt een code toegestuurd
- wordt verwerkt en stuurt corresponderende tekst terug
... en die verschijnt op de lcd  8)

... en nu de "toepassing" laten doen wat hij moet: servo's aansturen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Citaat van: Gerolf op 14 december 2012, 20:01:26 PM
...én 2 microcontrollers met elkaar doen "babbelen"...
In testopstelling:

Geen 'kletswijven' van maken hé  8) 8) 8)

Citaat van: Gerolf op 16 november 2012, 00:45:18 AM
...Een manier om "heet" aan te sluiten heb ik ook al in gedachte ...

Al praktisch uitgewerkt?  Volgens het USB principe?  Voedingscontacten langer dan de communicatiecontacten (dus eerst de voedingsspanning erop en dan pas verbinding met de communicatiecontacten)?


Binnenkort plaats ik mijn ervaringen met de SAnD-Ei servo-decoder (in mijn enthousiasme een Viessmann armsein naar de kl.. geholpen  >:( >:( >:( )...
Groetjes, Peter


Gerolf

Citaat van: PeterC op 14 december 2012, 20:20:12 PM
Citaat van: Gerolf op 16 november 2012, 00:45:18 AM
...Een manier om "heet" aan te sluiten heb ik ook al in gedachte ...
Al praktisch uitgewerkt?  Volgens het USB principe?  Voedingscontacten langer dan de communicatiecontacten (dus eerst de voedingsspanning erop en dan pas verbinding met de communicatiecontacten)?
Euh nee - ongeveer tegelijktertijd, maar wat tijd voor het kastje om in te schakelen (verlengde reset)
Werkt tot nu toe probleemloos  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Citaat van: Gerolf op 14 december 2012, 22:02:47 PM
...verlengde reset...
Werkt tot nu toe probleemloos  ;)

En zal probleemloos blijven werken.  De truc met de duif...  Voorzie wel pull-up of pull-down (afhankelijk van je prototol) weerstanden om een initieel signaal naar je ontvanger te sturen (anders hangen je communicatielijnen een 'tijdje' in het ongewisse).

Elektronische communicatie is op vele vlakker 'eenvoudiger' dan menselijke!  Ofwel volledige, ofwel geen communicatie (en de communicatie is right-to-the-point).  Een 'eugg', 'ik vermoed...', 'ik twijfel...', 'ik denk...' is uitgesloten...

Vaak heb ik de voorkeur aan 'elektronische-communicatie'...  :) :) :)             ;)

Groetjes, Peter