Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

argilla

Citaat van: Steam.N op 01 december 2012, 09:54:35 AM
Geen ervaring, maar grote interesse !
Ik volg met argusogen  ;)


idem dito, hopelijk komt hieruit een schema voort die men kan nabouwen.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

eve

Citaat van: Gerolf op 20 november 2012, 20:18:26 PM
Citaat van: Geert op 16 november 2012, 17:00:22 PM
Best ook rekening houden met het feit dat de servomotor het meeste stroom trekt  op het moment dat je deze 1 à 2ms puls aanbrengt, en deze aangebrachte puls niet overeenkomt met de interne puls. ... Heb je geen goed gestabiliseerde voeding, dan kan het zijn, dat als alle servomotoren bewegen de voeding onderuit gaat.  :(
Om die reden dacht ik de servovoeding (per servo) pas in te schakelen als er moet bewogen worden. Bij wisselmotoren is dat niet zo tijd-kritsich, dus dat kan één voor één ipv allemaal tegelijk  ;)

Er bestaan "Servomodules" (voor 8 servo's) op de markt (SX-protocol) waarbij je per servo de spanning kan uitschakelen na omloop of ook niet.

Erik

Gerolf

Citaat van: eve op 01 december 2012, 10:05:19 AMEr bestaan "Servomodules" (voor 8 servo's) op de markt (SX-protocol) waarbij je per servo de spanning kan uitschakelen na omloop of ook niet.
Ik hou het op 4 - als er meer wissels vlak bij elkaar staan is een tweede/derde/... module bij te plaatsen, maar het spaart draad bij "eenzame" wissels
Dat SX-protocol lijkt me na de eerste Google-resultaten via USB te gaan. Ik heb (als de bouw rond is) zowat 100 wissels op mijn baan, en waarschijnlijk een 20tal mechanische seinen. 15 van die dingen (120/8) lijkt me wat lastig om aan te sturen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Citaat van: argilla op 01 december 2012, 10:02:44 AM
Citaat van: Steam.N op 01 december 2012, 09:54:35 AM
Geen ervaring, maar grote interesse !
Ik volg met argusogen  ;)


idem dito, hopelijk komt hieruit een schema voort die men kan nabouwen.

Veel schema zal dat niet zijn.  Alles zit in een kleine µC.  Twee in- uitgangen voor  communicatie PC. Vier in/uitgangen S88 protocol (mijn S88 bus heeft er maar drie nodig omdat ik geen S88 reset gebruik) Eén voor digitaal signaal naar booster, eventueel tweede signaal voor booster programmeerspoor. Eventueel ander dingen waar ik nu niet aan denk, maar het moet basis blijven, geen toeters of bellen...

Overigens er zijn al die mij voorgegaan zijn, maar deze geven ofwel hun code niet vrij, of ze zijn moeilijk zelf na te bouwen. Ook heb ik al software gezien die werkt met Qbasic. En als het daarmee al lukt...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Geert, de enige ervaringen zijn wat theoretische beschouwingen die ik ooit eens gemaakt heb (als je een IB of PC voor DDW of MR-direct kan vervangen door een controllertje is de keuze rap gemaakt)...

Toch enkele bedenkingen waardoor het idee voorlopig in een schuifje in mijn achterhoofd beland is:

De enorme hoeveelheid aan taken: seriëel P50 commando's lezen, S88 lezen en via P50 terugsturen, MM en DCC signaal genereren.  Drie processen met verschillende timings onder controle houden...  Dit alles (in jou geval) in assembler programmeren...

Ik vrees dat een PICje te 'klein' is en asm veel te omslachtig is voor dergelijke processen.
Hogere programmertaal (je gaat moeten gebruik maken van heel wat arrays om alles bij te houden) geeft dan weer veel overhead waardoor je tijdsgebrek gaat krijgen in je controller.

Mogelijke oplossing: P50 naar een dispatcher sturen (met USB interface).  Dispatcher filtert en stuurt naar een (afzonderlijke) MM-DCC generator.  Dispatcher ontvangt S88 van een (eveneens afzonderlijke) S88 generator.  Onderlinge communicatie?  SPI of I2C.

Ik denk dat het met drie controllertjes wel zou lukken.  Voor de kostprijs van een controllertje moet je het zeker niet laten en je hebt drie afzonderlijke (kleinere waardoor gemakkelijker te onderhouden) programma's.  Eventueel assembler voor je signaalgeneratoren en best een hogere programmeertaal voor je dispatcher (USB in assember is andere koek).

Veel succes met je project en ik volg natuurlijk ook!

Ik heb ook nog zo mijn bedenkingen met diegene die hun code niet vrijgeven.  Kennis die niet gedeeld wordt, gaat verloren...  ...Of er zijn commerciële belangen in het spel of het zijn gewoon egoïsten...  :-[ :-[ :-[  >:( >:(

Groetjes, Peter


Geert

Peter,
Het zal wel geen PIC µC uit de 16 reeks worden, eender eentje uit de 18 of 24 reeks. Ik heb redelijk wat RAM nodig en deze zit niet in de 16 reeks. 

De timing zal wel meevallen: tijdens de pauzes van het digitaal signaal, kan je de S88 bus inlezen. De seriële communicatie naar PC zit hardwarematig al op de meeste PIC's

we zien wel, eerst eenvoudig beginnen. Een eenvoudig basic programma die P50x codes genereert is er al.

Maar eerst nog enkele andere projecten afwerken...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

De eerste horde is genomen:



Ik kan voor het eerst tekens op een lcd-display tonen.  8)
Nu de volgende stap: toetsen via een matrix inlezen en er op reageren
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

Citaat van: Gerolf op 08 december 2012, 21:47:47 PM
De eerste horde is genomen:



Ik kan voor het eerst tekens op een lcd-display tonen.  8)
Nu de volgende stap: toetsen via een matrix inlezen en er op reageren

Wat ga je bouwen Gerolf ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Dit wordt een "universeel" besturingsbakje voor mijn volgende schakelingen
Het eerste meer spoorse project dat ik er mee wil bedienen zijn servo's (voor wissels)
Met dit bakje zou ik die servo's gemakkelijker ter plaatse moeten kunnen afregelen ...
Dit bakje zou dus moeten "praten" met een andere microcontroller (dat is de derde horde)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Citaat van: ToThePoint op 08 december 2012, 22:01:01 PM
Citaat van: Gerolf op 08 december 2012, 21:47:47 PM
De eerste horde is genomen:


Ik kan voor het eerst tekens op een lcd-display tonen.  8)
Nu de volgende stap: toetsen via een matrix inlezen en er op reageren

Wat ga je bouwen Gerolf ?
Zie je dat niet? Een GPS om in z'n treinen te stoppen.  :D :D ::)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Citaat van: doomslu op 08 december 2012, 22:21:10 PM
Citaat van: ToThePoint op 08 december 2012, 22:01:01 PMWat ga je bouwen Gerolf ?
Zie je dat niet? Een GPS om in z'n treinen te stoppen.  :D :D ::)
:D  :D GPS komt van Gerolf PeeterS
Hoe dat navigatiesysteem aan mijn initialen is geraakt is me nog steeds een raadsel  ???
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#296
Citaat van: Gerolf op 08 december 2012, 22:24:06 PM
... Hoe dat navigatiesysteem aan mijn initialen is geraakt is me nog steeds een raadsel  ???
;D ;D ;D

Gerolf: alle gekheid op een stokje: eens mijn bouwwoede wat afgekoeld is, wordt dit microprocessor gestoei mijn nieuwe werkterrein, en dan kom ik zeker over je schouder meekijken.  (en ook over die van Geert, en Peter, en ... )  ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Citaat van: Steam.N op 08 december 2012, 23:10:15 PM
[eens mijn bouwwoede wat afgekoeld is, wordt dit microprocessor gestoei mijn nieuwe werkterrein, en dan kom ik zeker over je schouder meekijken.  (en ook over die van Geert, en Peter, en ... )  ;D
Doe gerust  ;) Ik vind de techniek hoe langer hoe meer interessant:
Printplaatjes geven meer mogelijkheden en zijn veel eenvoudiger (te routen  ;D )
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Citaat van: Gerolf op 08 december 2012, 21:47:47 PM
...Ik kan voor het eerst tekens op een lcd-display tonen.  8) ...

Gerolf, ik ken dat gevoel...  ...Een blind, doof en stom controllertje toch met jou laten communiceren!  En als het dan nog werkt zoals je gepland had, is de voldoening nog zo groot.

Die naamverwijzing is origineel gevonden maar moet daar geen kleine omcirkelde 'R' achter  ;)

Citaat van: Gerolf op 08 december 2012, 21:47:47 PM
...Nu de volgende stap: toetsen via een matrix inlezen en er op reageren...

Hierbij is de uitdaging om met zo weinig mogelijk poorten zoveel mogelijk toetsen te lezen, maar met matrixen heb je in een ander project al heel wat ervaring.

Citaat van: Gerolf op 09 december 2012, 01:07:41 AM
...Printplaatjes geven meer mogelijkheden en zijn veel eenvoudiger (te routen  ;D ) ...

Ja, als je technieken op punt staan (pas na heel wat ervaring).

Ik ben teruggekeerd naar mijn roots en bouw terug op gaatjesbord (wel met software voor het ontwerp).  Geen gedoe meer met het ontwerp te transfereren naar de koperplaat, geen gedoe meer met chemicaliën.  Met eenvoudig huis-tuin-en-keuken-gereedschap in elkaar te flansen en voor serietjes tot 10 stuks ook nog te doen:




Groetjes, Peter


Gerolf

Citaat van: PeterC op 09 december 2012, 11:58:12 AM
Ik ben teruggekeerd naar mijn roots en bouw terug op gaatjesbord (wel met software voor het ontwerp).  Geen gedoe meer met het ontwerp te transfereren naar de koperplaat, geen gedoe meer met chemicaliën.  Met eenvoudig huis-tuin-en-keuken-gereedschap in elkaar te flansen en voor serietjes tot 10 stuks ook nog te doen:

Kwestie van gewoonte, denk ik.
Mijn etsbak staat hier steeds klaar voor gebruik, uittekenen doe ik op de trein van en naar het werk.
Voor mij zijn de kosten (zo'n gaatjesprint is een pak duurder) en de compactere printplaatjes belangrijk.
Zelfs voor één printje maak ik een geëtste plaat, maar voor kleine series is het natuurlijk pas echt interessant  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw