Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Havoc

74ABT374 of 74ABT574 kan 64mA aan. LMD18400 High side driver geeft 1A en fully protected. Vroeger was er de ULN2903 maar die blijkt niet meer te vinden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

Mannen, bedankt om te helpen denken/zoeken!  Over de 'spielerei' ga ik verder denken...   Eerst de prioriteiten: de servotester is zo goed als af.  Opstarten: servo gaat neutraal.  Druk op de knop: servo gaat van neutraal naar volledig links, neutraal, volledig rechts enz...  Druk op de knop: servo is instelbaar via potmeter.

filmpje
Groetjes, Peter


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Knap, Peter.
Een van de dagen kom ik eens aankloppen [;)]
Lijkt me een stuk van de oplossing voor mijn scrap yard kraan  [:)][:)][:)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

citaat:
Geplaatst door Steam.N

...Een van de dagen kom ik eens aankloppen [;)]...



Altijd welkom!

Niet zo bijster weer vandaag.  Misschien eens de (o zo hatelijke) HTML pagina's schrijven [xx(] - Maar ja, het is voor het goede doel (en ook voor mezelf zodat ik volgend jaar nog weet hoe alles in elkaar zat [^]).
Groetjes, Peter


Steam.N

citaat:
Geplaatst door PeterC

... Maar ja, het is voor het goede doel ...

Inderdaad (voor wat je een "goed" doel beschouwt, natuurlijk [:D][:D][:D])
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

De uitleg van de servotester toegevoegd aan mijn 16F684-projectje.  Nu enkel nog de timer als afsluiter erbij zetten en dit projectje sluit ik af.

Volgend controller project: een Marklin-Motorola-Decoder in geuren en kleuren (en in JAL) uitleggen...

Groetjes, Peter


Geert

Ziet er goed uit Peter. Het geeft toch telkens weer een kik als je zelf geschreven software en de bijbehorende hardware werkt zoals je had gehoopt.

Die MM decoder in JAL daar ben ik wel eens naar benieuwd.

In Elektor heeft ooit eens een artikel gestaan om rijtuigverlichting aan te sturen met een ?C via MM protocol met dimfunctie via PWM. Uitleg, PCB en ASM-code kan je gratis downloaden via hun site. Je hoeft je enkel te registreren en dan krijg je 10 credits.   Met deze credits kan je het artikel downloaden.

http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2009/februari/modelrijtuig-verlichtingsdecoder.811018.lynkx

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Geert, dat poject in Elektor heb ik destijds zien passeren maar ik kon me niet meer herinneren waarom ik er niet meer aandacht aan besteed had.  Nu bij het downloaden, is mijn frank gevallen: het was wegens die verhelderende commentaren in de source code [:D][:D][:D]

De JAL MM decoder werkt reeds (zowel voor wissel als voor loco commando's - oud en nieuw formaat) alleen de polariteitsafhankelijkheid staat nog niet op punt.  Maar dat is voor na het verlof.  Eerst een weekendje Hoge Venen met de zoon en dan nog een weekje met gans het gezin naar...  ...Dat zien we nog wel!

Groetjes, Peter


PeterC

#264
Uit pure noodzaak enkele wisseldecoders gebouwd.

Uit pure noodzaak: een Viessmann decoder had het laten afweten op één uitgang (had in feite nooit gewerkt).  Na onderzoek bleek de stabilisatie-elco ontploft te zijn en een drivertransistor had ook de geest gegeven.  De decoder ooit een tweedehands gekocht en nooit getest...  De vorige eigenaar had blijkbaar wisselspanning rechtstreeks op de uitgangen gezet...  Geen nood, herstelbaar, ware het niet dat ik net die elco en transistor niet heb liggen.  Een bestelling voor twee componentjes is te gek voor woorden en een electronicawinkel in de buurt is er niet.

Tijdens mijn speurtocht naar die twee componentjes toch een hele boel ander materiaal teruggevonden.  Genoeg materiaal voor enkele zelfbouw wisseldecoders.

De schema's en de sturingen van Sven Brandt had ik in het verleden al eens getest en werkten naar behoren.  Een printontwerp om de zaak met discrete componenten te bouwen was er echter nog niet van gekomen (en komt er voermoedelijk niet meer van).  SMD's zijn niet mijn ding.

Een printje?  Dan maar op strokenprint:



Als hulpmiddel voor het 'ontwerpen' heb ik Lochmaster gebruikt.

Twee werkende decoders en een hoopje componenten minder...

[edit]: links werkten niet (geen quotes rond de URL zetten!)
Groetjes, Peter


Steam.N

Hoi, Peter.

De link naar Brandt werkt bij mij niet ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Jean, nu wel: zie de [edit] in mijn vorig bericht  ;)
Groetjes, Peter


krispy

#267
Gisteren avond het AM75  NEW LOOK ( moderniserings ) .....

verplaatst naar juist topic : waar zijn we mee bezig ?

sorry  ;) ;) ;) ;)
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Gerolf

Verkeerde topic, Kris?  ;) Het heeft niet echt met microcontrollers te maken, hé  :D
Zelf ben ik momenteel in de bedenk/ontwerpfase:
- sturingsmodule voor 4 servo's (bedoeld voor wissels, maar mechanische seinen kan natuurlijk ook)
- er op aan te sluiten (universeel) bakje met klavier en LCD-schermpje om de servo's "ter plaatse" af te regelen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Mooie uitdaging Gerolf. Zelf zit ik nu in de eindfase van een keukenrenovatie schaal 1 op 1. (kwestie van mijn vrouwke ook wat te gunnen...) Als dit achter de rug is, dan kan ik me weer op het µC en modelbouw gebeuren richten.

Mijn petekind heeft een Legotrein gekregen voor zijn verjaardag. Ik heb al de vraag gekregen om de wissels te automatiseren. Dat is een uitdaging naar mijn hart. Vooral omdat de lego trein draadloos werkt en dat ik daar ook gebruik van wil maken om de wissels via servo's aan te sturen...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen