Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Geert
Amaai, das even totaal iets anders dan C-taal of PIC-taal...
Ik hoop dat je "eenvoudiger" bedoeld [;)]
't Is een variant van Basic, het eigenlijke programma telt amper 30 lijnen, al de rest is data (840 lijnen, ongeveer 5000 getallen)
Om al die data niet "met de hand" te moeten uitrekenen heb ik Excel gebruikt [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Ik ben wel onder de indruk van deze taal. Maar iets dat op enkele ?s moet reageren zal niet lukken vrees ik...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

Het is mogelijk om er assembler bij in te stoppen, maar dat heb ik nog niet geprobeerd (nog niet nodig gehad)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

@Gerolf: Bascom-AVR wat moet ik mij daarbij voorstellen?  Is dat een Atmega met een Basic-interpreter ingebakken die je programma (zoals destijds bij Basic) interpreteert (lijn per lijn uitvoert)?  Of is daar ook ontwikkelingssoftware bij die je progje compileert naar machinecode voor die Atmega?

@Geert: het verschil in 'ontwikkelingssnelheid' al ondervonden tussen JAL en assembler?  Niet dat ik een groot licht ben, maar bij eventuele problemen heb je mijn mailadres [;)]
Groetjes, Peter


Gerolf

Bascom compileert (maakt dus machinetaal) [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

patrick smout

citaat:
Geplaatst door Gerolf

't Is een variant van Basic, het eigenlijke programma telt amper 30 lijnen, al de rest is data (840 lijnen, ongeveer 5000 getallen)


Een data driven design dus, de correcte manier om zoiets te implementeren (en dat staat los van de programmeertaal).

mvg,

Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

ysbeer

Ik heb mij nog niet zo bezig gehouden met dit onderwerp,maar ik wil nu geluid op de baan (analoog).
Dus zoeken.

Heeft iemand ervaring met dit of gelijkwaardige zaken.

http://elm-chan.org/works/sd20p/report.html

wim

Frank_N

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Ik heb mij nog niet zo bezig gehouden met dit onderwerp,maar ik wil nu geluid op de baan (analoog).
Dus zoeken.

Heeft iemand ervaring met dit of gelijkwaardige zaken.

http://elm-chan.org/works/sd20p/report.html

wim



Er bestaat een gratis discotheek programma met de naam jump.
Volgens mij heb ik dat al eerder aangegeven hier[?] Of ergens anders op dit forum.
Je kan 10 audio files afspelen (desgewenst tegelijk) door gewoon op je nummertoetsen te drukken. Het lijkt me een kleine moeite ervoor te zorgen dat je keybord commands overgenomen worden door een externe trigger?
De audio files kan je naar believen opnemen, en dus mengen naar believen.

(als ik de link terugvind zal ik het plaatsen)
Groet van Frank

PeterC

Al een tijdje zit ik met de gedachte om een I2C signaalgever/sniffer te ontwerpen die de I2C signalen omzet in een seri?el signaal om via USB naar een terminalprogramma op de PC met I2C bouwstenen te kunnen communiceren (zonder een ingewikkelde testomgeving te bouwen) en om 'onbekende' I2C signalen te kunnen 'hacken' (oa de I2C communicatie tussen een IB en keyboard 6040 - om die zelf te kunnen maken).

Heel wat opzoek- en denkwerk verricht.  Al begonnen met de implemantatie tot ik vorige week de vraag kreeg om een toestel met SPI communicatie 'eens te onderzoeken'...  Van SPI ken ik (nog) geen bal van en ik had geen zin om heel veel tijd te steken in het ontwerpen van een SPI 'sniffer'...

Google aan het werk gezet en al mijn verwachtingen/noodzakelijkheden gevonden in een project van Dangerous Prototypes: de Bus Pirate.

Alles wat ik nodig heb: I2C/SPI (en nog enkele andere protocols) aansturen met eenvoudige commando's vanuit een terminalprogramma en ook een I2C/SPI... 'sniffer/analyser'.

De "Bus Pirate':


(afbeelding van Dangerous Prototypes)

Als terminal heb ik mij Termite aangeschaft.  Heel gemakkelijk om mee te werken en heel wat opties.

Via de Open Logic Sniffer eens een testje gedaan met een bestaande I2C schakeling:



en je krijgt direct een analyse van de verzonden/ontvangen data.

Heel wat werk uitgespaard om geen 'warm water' uit te vinden.  En voor de prijs kon ik het niet laten...
Vorige zondag besteld en woensdag reeds geleverd...
De soft is Freeware en/of Open Source.

Een aanrader voor wie met verschillende bussystemen wil experimenteren!

Groetjes, Peter


Gerolf

Lijkt best interessant, Peter [8D] en misschien voor mij iets voor later [:p]
Momenteel ook met microcontrollers bezig: kermis-software schrijven (en debuggen) [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Gerolf, ik ben het even kwijt met welk ?C type jij werkt maar de 'Bus Pirate' is ook inzetbaar als Atmel AVR programmer (niet mijn ding - ??n type ?C (PIC) is al wat mijn verstand nog aan kan [;)]).
Groetjes, Peter


Gerolf

Ook voor AVR's? Nog interessanter [:p] (AtMega8 vooral momenteel)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Heel interessant Peter. Dit zet ik bij mijn To-Do lijst. Ik hoop nog enkele honderden jaren te leven want mijn To-Do lijst begint aardig aan te dikken.[:D]

So wat, nu even bezig met het rijden van mijn treintjes. Dit was al een tijdje (jaartjes) geleden. Vanaf september begin in weer met ?C projecten?


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Nu ik toch eens serieus met servo's wil beginnen (oa voor een op stapel staand project: een segmentdraaischijf), heb ik toch wel de behoefte om servo's te testen.  Een servotester die ik begin dit jaar had ontworpen, heb ik laten vallen nadat ik eens 'deftig' de output gemeten had.  Goede meetapparatuur geeft goede resultaten en de meetresultaten van mijn ontwerp waren alles behalve...

Redo from scratch...  Met als uitgangspunt een goede tijdsbasis: 50 Hz herhalingsfequentie (20 ms) en een puls van 1ms (links) over 1.5 ms (neutraal) tot 2 ms (rechts).
Enkele meetresultaten tot dusver:



De eerste stappen zijn gezet...  ...wordt vervolgd...
Groetjes, Peter


Klaas Zondervan

Waarbij opgemerkt dat de herhalingsfrequentie helemaal niet zo kritisch is. Die mag best een beetje "zwabberen", als hij maar in de buurt van 50Hz ligt.
De stabiliteit van de pulsduur is veel belangrijker.