Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Geert

Die vijfde trits h??

Peter, jou methode is degene die de meeste commerci?le centrales gebruiken? Vandaar dat ik hier ergens jou verward heb en mezelf ook trouwens. De methode met de vijfde trit =11 en dan trits 6-9 = on (11)/off (00) is deze die o.a. ook het welbekende MR-direct gebruikt. Ik heb deze wat vereenvoudigd zodat er geen transistors aan te pas moesten komen. De Motorola IC MC145027 kan voldoende stroom leveren (10mA per uitgang) om bij een logische ?0? of ?1? LED?s te laten oplichten.  Ik heb de werking daarvan en een eenvoudig zelfbouw strokenprintje al enkele jaren geleden uitgetipt maar nog steeds niet gepubliceerd op een forum of site. Het probleem is dat deze IC door Motorola niet meer gefabriceerd wordt.

Ik ben nu bezig met een ?C projectje dat niets te maken heeft met onze hobby.  Niet voortvertellen: een parkeerschijf  die meedraait met de tijd via een stappenmotor uit een oude printer?

Overigens die fiddle-yard is enkel geschikt voor 3 railers, bij 2 railers gaat dat niet?[}:)]

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

Weer wat verder gewerkt aan mijn 32 ingangen S88 terugmelder.

Testen lopen nu op een strokenprintje. Software (asm-code) en uitleg werking volgt later via site.

Ik ben ook bezig aan een S88 terugmelder zonder ?C technologie. En dit voor terugmeldingen van drukknoppen. Uitleg volgt op een ander draadje (als ik klaar ben met de tekst en foto's...)











Oh ja,

ik zit ondertussen al aan 6,54? voor 32 terugmeldingen via deze technologie...


Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

Dit ziet er zo verraderlijk eenvoudig uit.
Veel zin om dit idee toe te passen, tegen dat ik een serieuze baan uitwerk (als je er niets op tegen hebt).
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Geert

citaat:
Geplaatst door Steam.N

Dit ziet er zo verraderlijk eenvoudig uit.
Veel zin om dit idee toe te passen, tegen dat ik een serieuze baan uitwerk (als je er niets op tegen hebt).



Ik zoek nog iemand die dit printje wil uittesten met een commerci?le centrale?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

Geert, ik moet nog naar digitaal overstappen.
Eens ik zo ver ben, geef ik je een seintje [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Geert,

Ik 'werk/speel/experimenteer' met (meerdere) IB's en Loconet [;)]
Mijn terugmeldrails hebben allemaal stekkertjes en of ik die nu in een Viessman S88 of die van jou steek...
Momenteel ben ik nog beperkt tot 8 contacten, maar hoop die tegen half volgende maand te verdrievoudigen...

Groetjes, Peter


Geert

citaat:
Geplaatst door Steam.N

Geert, ik moet nog naar digitaal overstappen.
Eens ik zo ver ben, geef ik je een seintje [;)]



Ben jij geen 2 railer?

Dit ontwerp werkt enkel bij massadetectie. Ik ben als 3 railer daar geen voorstander van. Immers je moet je rails doorslijpen [:(]. Ik werk ook aan een stroomdetectie-terugmelder voor zowel 2 of 3 railers via ?C technologie en ook zo eenvoudig [:)]. De 2 railers moeten nog steeds hun rails doorslijpen, de 3 railers moeten enkel de middenrail issoleren

dit voor veel later...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

ToThePoint

Bummer ik heb ook 2 rail. Wel heb ik 144 blokken en ga later nog moeten uitbreiden.
Deze schakeling had ik eerder moeten hebben.
Moest ik er nog nodig hebben is dit ontwerp een goede kandidaat.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Geert

De asm-code voor een S88 terugmelder voor 32 ingangen staat erop hier ergens achteraan...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Havoc

Omdat ik met de automatisering van mijn toekomstige baan bezig ben (aan het nadenken) heb ik dit draadje even gelezen. En ik heb hierbij 1 vraag: waarom nog microcontrollers gebruiken?

En ik ben serieus. Zelf kom ik van een electronica achtergrond, dus ik snap wel waarom je dat zou willen doen, als je massaproductie wil. Maar voor een one-shot? Als ik zie wat enkele microcontrollers kosten, dan nog printen moeten maken, testen etc. Waarom niet gewoon een goedkope pc met een usb IO interface? Voor de prijs van een debugbordje heb je bijna een pc! (<100 euro voor een dual core atom) En daarmee doe je heel je baan ipv 1 klein onderdeeltje. En volgend jaar draai je gewoon dezelfde code op een ander bord ipv op zoek te moeten gaan naar een andere controller want ze maken ze niet meer.

Neen, vroeger dacht ik ook dat microcontrollers de oplossing waren. Maar nu ben ik daar niet meer zeker van.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Johan, ik gebruik geen debugbordje, maak dingen in kleine serie op vaak heel eenvoudige printplaatjes, ...
Het voordeel van "kleine taken" door een ?C te laten doen vind ik toch een hele stap voorwaarts, zeker als analoogrijder.
Ik denk dan aan een bloksysteem, automatisch schaduwstation, wisselstraten juist leggen, een pendeltreintje, ...
Heel je baan controleren van achter je PC is niet zo mijn ding, maar als de techniek mij kan helpen om mijn (grote) baan vlot te besturen...
Een USB (of andere) I/O interface is ook niet goedkoop. Voor mij gaat het over 100 wissels (met terugmelding), 50 Blokken met stopsecties, nog eens 20 ? 30 "dummy" blokken met terugmelding,... dus al gauw 400 ? 500 lijnen...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

@Geert, enkele 16F887's besteld zo kan ik je ontwerp testen op mijn IB.
Knappe website!

@Johan, PC software moet je ook nog schrijven en tijdafhankelijke toepassingen (zoals een decoder) op een PC?  Toch niet in ??n van die moderne high-level talen...  Geef mij maar een controllertje...
Groetjes, Peter


Geert

Nog eentje om voorlopig het ?C gebeuren af te sluiten. Ik ga wat meer tijd moeten steken op schaal 1/1. De keuken moet omgebouwd worden, anders blijft die van ons niet content?

Ooit vorig jaar op 3rail forum de uitdaging aangegaan om met een Mobiel Station 1 wissels aan te sturen. Normaal kunnen die dingen dat niet. Ik kon dat wel door een digitale wisseldecoder zodanig te programmeren in een ?C dat deze dacht dat hij een locomotief was, en kon ik met de functietoetsen wissels omzetten en dit voor 16 wissels. (er bestaat zelfs een filmpje ervan op YouTube wat verder doorscrollen)

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32853.0

Nu is dit ontwerp al verder uitgebreid naar andere protocollen DCC  en MM sein en wissel protocollen. Mijn uitdaging is wel het Mfx protocol er in te steken, voorlopig zonder succes.[:(]

In ieder geval kan je veel met ?C. Het onderstaande ontwerp kan 16 wissels (met spoelen) of 32 led?s voor seinen of wat dan ook aansturen via diverse protocollen. Uitgangsstroom max 500mA per uitgang (wel liefst niet tegelijkertijd)

@Peter bedankt voor je compliment







Geert



Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Havoc

citaat:
Heel je baan controleren van achter je PC is niet zo mijn ding, maar als de techniek mij kan helpen om mijn (grote) baan vlot te besturen...
Een USB (of andere) I/O interface is ook niet goedkoop.


Wel Gerolf, een baan vanachter de pc bedienen zie ik ook niet zitten. Maar ik denk bvb aan je kermis. Je kan dan een controllertje onder elke attractie steken, en ik dacht dat je ook nog ergens een mp3 speler opgevorderd had. Nu zou je dat ook met 1 pc(tje) en interface kunnen doen. Die mp3 zit er direct mee in dan.

Zelf zou ik de usb interface niet meer laten doen dan een seri?le interface maken en al de rest met  schuifregisters doen. Als je nu met blokken zit, dan moet je nog "communicatie" doen tussen de modules. Zelfde voor een synoptisch bord in te lezen en ledjes te kleuren. Maar al de beslissingen zitten in het programma.

citaat:
@Johan, PC software moet je ook nog schrijven en tijdafhankelijke toepassingen (zoals een decoder) op een PC? Toch niet in ??n van die moderne high-level talen... Geef mij maar een controllertje...


Hangt ervan af wat je modern noemt. Maar decoders heb ik niet, enkel een bloksysteem en wat pwm drivers. Trouwens een pc die niets anders te doen heeft kan behoorlijk wat doen. Nu gaan al die microcontrollers toch meestal niets doen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Geert

Johan,

voor enkele modelspoorders onder ons is ?C een deel van hun hobby. Dit is ook iets cre?ren dat ons voldoening schenkt. En ik deel graag wat ik ondertussen al ontdekt en geleerd heb en zelfs mijn eigen creaties met andere. Ik ben ??n en al oor (en oog) om je ervaringen met de door jou aangebrachte technologie te volgen. Ik leer graag van andere. Dus laat maar iets zien?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen