Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Klaas Zondervan

Als je een stukje terugzoekt in die site, dan vind je een index waar je de pagina's direct kan aanklikken.
http://talkingelectronics.com/html/

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

ToThePoint

Zo het sein is getest. Ik moet nog wel wat debugging doen, maar in grote lijnen is het in orde.

In het filmke ziet u koploper met enkel een sein in de database (het is me om het weergeven van seinbeelden enkel te doen).
Ik test eerst alle tegenspoorbeelden en zet dan via een cv vanuit de twin center de decoder op normaalspoor. Ja zaag maar een tegenspoorseind dat niet knippert na de ingave van die bewuste cv.
Weer ziet u alle mogenlijke seinbeelden die men in koploper kan instellen.
Een beeld heb ik vervangen.
Dubbel geel + v keeper is geworden dubbel geel + U balk en cijfer.
Dat is speciaal gemaakt voor de baansituatie alhier.

Het filmke vind u HIER
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

Knap, JP.
Nu het sein zelf nog eens tonen [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Steam.N

Knap, JP.
Nu het sein zelf nog eens tonen [;)]



Geen probleem Jean, maar dat zal in het TSB draadje zijn h? samen met de seinbrug.
De video is genomen gisteren avond na het werk, in het donker. Zo kon ik ook controleren of de leds niet te fel branden. Enkel de leds in de U balk dienen extra weerstand te krijgen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

argilla

Dit is nu wat ik bedoelde met ....Zolang dit draadje ook voor "niet elektronica bouwers" maar verstaanbaar en begrijpbaar blijft. Je kan er maar van leren zeg ik.

Hier zijn al een hoop afkortingen gebezigd. Zou het misschien niet eerst beter zijn om een soort van " verklaren woordenboek" op te stellen( bv via het magazine)met een eventuele korte uitleg, om beginners te informeren. Scheelt al een hoop, in het begrijpen van deze termen.
Alle begin is toch moeilijk ?[:p]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

ToThePoint

En ja het is gelukt.
De decoder voor 1 sein met v-keeper + u balk + cijfer had u reeds gezien. Deze kan 12 seinbeelden weergeven vanuit koploper en gebruikt daarvoor 4 adressen.
Jammer want de decoder kan er 16 aan, maar koploper stuurt max 12 seinbeelden.

Dezelfde decoder is nu uitgerust om 2 seinen te besturen ook met normaalspoor en tegenspoorbeeld op 6 adressen, het is te zeggen. 3 adressen voor sein 1 en 3 voor sein 2.
Vanuit koploper kan men 8 seinbeelden per sein versturen en ook dit kan de decoder aan.
Ik ben hier vrij zeker van want het decoder gedeelte dat de basis parameter samensteld waaruit de seinbeelden gevormt worden is gedebugt (betekend visueel getest met een extra stuk programma in dat programma)
Debugging of debug wil zeggen een bug zoeken. Bug is het engelse voor (een) fout.
Dus debuggen betekend niets meer dan via een extra stuk programma in het programma kijken of dat programma doet wat het vermoedelijk moet doen. Vermoedelijk want men kan wel denken dat het werkt, maar niets is minder waar.
Waarom een extra stuk programma ?
Wel omdat men niet kan zien wat er gebeurt in een microcontroler. Enkel het eindresultaat is zichtbaar, maar de tussenstappen blijven onzichtbaar.
Een eindresultaat kan enkel het beoogde resultaat geven als alle tussenstappen ook naar behoren functioneren. Maar aangezien die tussenstappen niet zichtbaar zijn moeten die eerst getest worden op het behoorlijk functioneren ervan en dat noemt men DEBUGGEN.
Als ik schrijf dat het "gedebugt"is dan betekend dat de tussenstappen die het uiteindelijke resultaat gaan opleveren getest en naar behoren functioneren.
Wat rest me nu nog ?
Dat wat ik net gedebugt heb daarvan de seinbeelden gieten die door koploper doorgegeven worden en die ik graag op het sein wil weergeven.
Nu het puntje op de i te zetten.
Koploper zend geen beeld door, maar zet een adres op rechtdoor of afbuigen. Of het nu een wissel is of een sein, ze worden op dezelfde manier aangestuurt. Door een combinatie te maken van 3 adressen op rechtdoor of afbuigen kan ik aldus met 3 adressen max 8 seinbeelden weergeven. Met 4 adressen 16. Met 5 adressen 32 beelden, enz...
Bemerk dat het hier de binaire code cq rekenwijze volgt.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Welke afkortingen, Marc? Op deze en vorige pagina zie ik er niet veel [:I]
LED = Light emitting diode [;)]
ASM = assembler, een programmeertaal die "bijna" uit HEX (rechtstreekse computerinstructies) bestaat. Zogeheten hogere talen (C, Basic, ...) worden door een "compiler" in je PC omgezet in HEX
PIC = een familie van ?C (microcontrollers) van het bedrijf Microchip
AVR = een andere familie ?C's, van Atmel

Helpt dit ? [:)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

Zo het programma voor de pic 16f628 is geschreven, getest en werkt uitstekend.
De decoder kan ingesteld worden als: Voor 1 sein met 12 seinbeelden en 4 adressen, 2 seinen met elk 8 seinbeelden met v-keeper, cijfer zonder wit licht op 3 adressen of 4 seinen met 3 seinbeelden op 8 adressen. Zowel normaalspoor als tegenspoor seinbeeld zit erin.
Te programmeren via CV ingave.
Ik kan eindelijk de seinbrug verder afwerken.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Geert

@ToThePoint, een vraagje,

kun jij met deze ?C ook de CV-waarden inlezen in de centrale?, en zo ja hoe doe jij dat? Ik ben daar namelijk ook mee bezig en eventueel ervaring van andere is altijd welkom?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Geert

@ToThePoint, een vraagje,

kun jij met deze ?C ook de CV-waarden inlezen in de centrale?, en zo ja hoe doe jij dat? Ik ben daar namelijk ook mee bezig en eventueel ervaring van andere is altijd welkom?

Geert




Ja dat kan ik.
Ook wegschrijven ervan is geen probleem.
Ik begrijp uw vraag niet.
Is het een soft of een hardware probleem ?
Hardware is dmv een uitgang die als dusdanig in de soft geconfigureert is en die via een weerstand een optocoupler stuurt. Die is aangesloten over een brugcel dat op het programmeerspoor komt en met een weerstand van 100 ohm in serie.
Brugcel over programmeerspoor, in serie weerstand en uitgang opto die aan de diodezijde aangestuurt wordt door de controler.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

En een test van het eerste sein op de baan. Vandaag werd ook mijn eerste class 66 loc bezorgt. Beide even getest.
kijken naar de test ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Geert

Bedankt,
vooral het hardware gedeelte interesseert me.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

ToThePoint

wat de opto eigenlijk doet is de brugcel nagenoeg kortsluiten. de weerstand in serie met de opto beperkt de stroom door de opto.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Geert

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

wat de opto eigenlijk doet is de brugcel nagenoeg kortsluiten. de weerstand in serie met de opto beperkt de stroom door de opto.



Deze methode is al meermaals gebruikt. Je komt deze wel eens meer tegen op het internet. Het zal dan wel de beste methode zijn zeker? Ik zal het ook zo vermoedelijk gaan doen. Ik ga wel proberen hetzelfde ?C-pin te gebruiken om het digitaal signaal van de centrale enerzijds te decoderen en anderzijds pulsen terug te sturen naar de centrale.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen