Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

dani

#915
wat hij  bedoelT   dan  ?
Symbolen...   Taalfouten......
Is dat niet een beetje hetzelfde ?   Raf doet zijn best om het uit te leggen.

@Raf: waarom zou je een FET gebruiken om een micro relais je te sturen, als je dat kan met bvb een  2N2222A  simpele NPN  transistor ?

En ik denk dat Gerolf bedoelt dat je makkelijker je bovenste FET  in je originele schakeling kan vervangen door een relaisje en een kleine "tor".  De rest blijft dan zoals het is  (denk ik, hee ....)

Als alternatief kan je het relais laten "wisselen" tussen het uitgangssignaal (PWM) van de  onderste FET  en de  "vaste"  18V  .  Op die manier ben je ook meteen zeker dat bij het omschakelen de PWM spanning van de sporen weg is.

Ik heb hier nu niet direkt een tekenprogramma voor elektrische schema's bij de hand....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

zo iets dus :    (de 1N4001 is een blusdiode om de 2N222A te beschermen tegen spanningspiek van de relais spoel)




Ah, de geneugten van pen en papier,  iPhone, eMail , Photobucket en dan een link plaatsen op een forum.

WE ZIJN IN 2015./.....    dat zou toch simpeler moeten kunnen...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 17 november 2015, 10:51:11 AM
dat zou toch simpeler moeten kunnen...
Wel eens gehoord van Paint? Een simpel tekenprogrammaatje dat standaard in Windows zit.

dani

ja, maar voor zo een "vlugge schets" uit de losse pols is dat nog steeds omslachtig als je de symbolen moet tekenen.

Dit schemaatje duurde bij mij minder dan 1 minuut om op papier te kladden.   Doe het eens met eender welke tekentool.

Dat bedoel ik maar .  Thuis gebruik ik meestal  TinyCad en dat heeft de symbolen en werkt vlotjes.

@Raf : misschien je daar eens in verdiepen, het is een makkelijk programma en is gratis !!!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

ja dus ikke snel getekend in paint
pijltjes zijn diodes en die weerstand wist je ook dus ik zie het probleem niet
niet iedereen heeft zo maar efkes een teken programma voor elektronische schema's op zijn pc staan 

eigenlijk is het door mij getekende schema het zelfde als het tweede op artisanale manier getekende
de blusdiode ontbreekt en de tor is een bc517 en de weerstanden en dergelijke ontbreken ook maar het was een principe schema

het enige verschil was dat ik de spanning op de fet om schakelde van 12 naar 18 volt en dus dat tweede schema is inderdaad beter
nu eens kijken of ik tijd heb om dat in elkaar te bakken en te testen
relais is aan boord
transistor ook
weerstand ??? dacht het wel
diode's van de rol
printplaatje en voetjes
fet ook aanwezig dus tegen vanavond een werkende print

bedankt voor de input

gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

#920
SUK-6  er mee Raf   (succes).
Da komt wel goed !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

niet erg hoor LOL
maar ja je weet hé der zijn der die op de T en de D letten hé

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf


een probleem met deze schakeling
wanneer ik de 18 volt aan de trafo aan sluit dan staat er zonder dat de schakelaar bedient word 18 volt op de 12 volt aan sluiting
iemand een idee dit te verhelpen


het is dus een trafo met een afgetakte wikkeling
de 12 volt komt ergens midden de trafo uit en daarna de 18 volt op het einde
de massa is dezelfde voor alle twee
sluit ik de wisselstroom kant aan van de 18 volt dan staat er meteen 18 volt op de 12 uitgang terwijl dit normaal niet zou mogen gebeuren
ik probeer de stromen te volgen in de gelijkrichters maar ik kom er niet uit wijs
iemand een idee
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

#925
Als je een scoop moest hebben, dan zal je zien dat op de +12V uitgang t.o.v.  gemeenschappelijke  min, je halve sinussen zal zien die afwisselend +12V en +18V zijn.

De onderste bruggelijkrichter blijft nog altijd voor een deel werkzaam. In dit geval het gelijkrichten van de negatieve fase uit te transfouitgang 21V.

Hoe dit verhelpen, moet ik is nagaan later...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

ha dan ga ik de scoop er direct aan hangen en eens kijken
het is wel een oudje maar hij doet het nog wel
misschien een dikke condensator plaatsen dat dit zou willen helpen


gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

#927
dat schema lijkt me helemaal fout op het eerste zicht....

Meet eerst eens aan de  AC zijde van de transfo,  zoek de gemeenschappelijke draad en dan de 12V en 18V  aansluitingen   (maar je spreekt ook van 14 en 21 ???)
En probeer dan stap voor stap verder te werken, want volgens mijn bescheten mening zitten in je schema zo veel sluipwegen dat het niet anders kan dan mis lopen !

Het verbinden van die 2    "min" kanten van de gelijkrichters is een gevaarlijke stap.   Het moet in principe kunnen, maar ik zou toch heel voorzichtig zijn want je kan sluipwegen maken.
Ik heb op dit moment weinig tijd om echt diep er op in te gaan, dus schiet me niet af als ik een fout maak.

allee dan, volgens mijn  "quick and dirty" schema programma :




BTW, in hoeverre dit echt nog bij Microcontrollers hoort weet ik ook niet, eerder bij KISS electronica ??

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Er zit een principiële fout in het schema. De beide bruggelijkrichters hebben een wisselspanningspoot gemeenschappelijk, maar daarnaast hebben ze ook de min-poot gemeenschappelijk. Dat kan niet. Het is het een of het ander, maar niet tegelijk.

Een dikke condensator gaat dit niet verhelpen.

Geert

Een veilige oplossing is 1 transfo bv 24V, 1 bruggelijkrichter, een flinke elco, een LM317 spanningsregelaar waarbij je de twee weerstanden zodanig berekend dat je 12V hebt.

Een relais met 1 schakelcontact die een extra weerstand parallel schakelt over de weerstand net na de uitgang LM317. De gemeenschappelijke waarde van deze weerstanden moet voor 18V zorgen op de uitgang van de LM317.

Wel een klein beetje rekenwerk.


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen