Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

MickeyMouse


Sattrickske

Citaat van: conducteur op 09 juni 2014, 15:39:17 PM
Waar is mijn chinees-nederlands woordenboek alweer ;D
Allez nu Rian, jij als aspirant elektronicus met nog wat IT kennis...  dit zou voor jou allemaal omgangstaal moeten zijn!
Maar soit voor zij die meer uitleg willen, ga eens kijken op m'n blog of vraag maar raak...

Gerolf

Zo'n TFT-scherm lijkt interessant. Is het moeilijk om aan te sturen?

Citaat van: Sattrickske op 09 juni 2014, 12:53:48 PM
Hola Gerolf, knappe printjes!
Welke microcontroller gebruik je trouwens?

Bedankt. Ik gebruik verschillende AtMega 's - van 4 tot 128K flash (en zo van 0.5 tot 4K Eprom)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Sattrickske

Citaat van: Gerolf op 12 juni 2014, 08:55:14 AM
Zo'n TFT-scherm lijkt interessant. Is het moeilijk om aan te sturen?

Citaat van: Sattrickske op 09 juni 2014, 12:53:48 PM
Hola Gerolf, knappe printjes!
Welke microcontroller gebruik je trouwens?

Bedankt. Ik gebruik verschillende AtMega 's - van 4 tot 128K flash (en zo van 0.5 tot 4K Eprom)
Aha 8-bitters zo te zien.

Neen, zo'n TFT is niet moeilijk om aan te sturen.  Je hebt verschillende modi: 8-bit, 16-bit of serieel...  Kwestie van een weerstandje op de LCD flexible print te verzetten (wel een 0603'tje).  Ik gebruik bijna altijd de 16-bit configuratie omdat er heel wat data over 'de lijn' moet.
Ik heb er een library voor geschreven, maar je kan er evengoed vinden op Internet.  Ik heb versies voor PIC (8-bit µC met 16-bit aansturing) en Cortex-M4 (32-bit µC let eveneens 16-bit aansturing).  De PIC schrijft één beeldje per seconde (240x320 pixels), de Cortex M4 kan tot 72 beelden per seconde.
De enige beperking is je ROM geheugen, je hebt wat geheugen nodig om de fonts op te slaan.  Eén gelimiteerd klein font (95 karakters van 8x12 pixels) vraagt 190 bytes.  Grotere fonts gaan al gauw naar een enkele kilobyte...

PeterC

Deze late namiddag nog een beetje met mijn Pi gespeeld (voor diegene met schunnige gedachten ZONDER -et-). 

Pi draait nu zelfstandig (zonder toetsenbord, muis en monitor).  Via VNC neem ik die over op een PC in mijn netwerk.  Komt hij op een 'vreemd' netwerk, stuurt hij mij een mailtje als hij merkt dat hij een ander IP adres heeft zodat ik hem op dat 'vreemd' netwerk ook kan overnemen.

Eerste werkjes zijn reeds gedaan: de Pi is voorzien van een LCD en 5 druktoetsen.  De eerste stappen zijn gezet om een opstartmenu op dat LCD te toveren (zodat ik oa een deftige shutdown kan doen zonder overname via VNC).

Een extra Pi ligt al in mijn schuif.  Mijn garage CD MP3 speler heeft serieuze mankementen en wordt op termijn vervangen door een Pi + USB-stick MP3 speler.

Modelbouwbedoeling?  Via I²C - 4 controllerkes (PIC 16F88 - telkens zelfde programma - I²C adres hardwarematig instelbaar) aansturen voor een dag-nacht verlichting (4 controllers met telkens 1 PWM - rood, groen, blauw en wit - PWM frequentie enkele KHz en 1024 stappen en geen 72Hz en 8 stappen zoals op de commerciële ledstripsturingen waar je de leds ziet knipperen  :( ).  Een (misschien grafisch) progje op de Pi om de verschillende curven (intensiteit en timing) voor de dag-nacht te kunnen instellen en enkele effecten (oa bliksem - tegenwoordig een HOT item  ::) ).  Later misschien gesplitste RGB+W leds en extra controllers om een variërend zonlicht te kunnen simuleren...
De Pi gaat 'dirigent' spelen en begint met: 'we spelen met een timing van X ms' (de maat).  Daarna geeft hij aan elke controller individueel de opdracht: 'Van je huidige instelling ga je gedurende je timing langzaam over naar de nieuwe waarde die ik je nu geef'.  Na briefing aan alle controllers komt de opdracht: 'NU overgaan naar de nieuwe waarde gedurende de vooraf afgesproken tijd'...

Python is toch een krachtige taal...  Maar ik voel me weer een beginner en moet nog veel leren :-[ ...  Gelukkig is het de x-de taal die ik leer en is het gewoon een andere syntax.



Groetjes, Peter


dani

de logica en strategie achter programmeren blijft dezelfde ongeacht de taal, dus het is inderdaad een "zoveelste nieuwe" schrijfwijze voor dezelfde IT babbel :-)

Succes er mee...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Nevenprojectje:
een aansturing voor RGB-lichtstrips, met 2 extra kanalen voor bvb een witte strip of ...



Behalve een AtMega16 en 5 Mosfets zijn het vooral connectoren (en C en R, uiteraard)
Het kleine printje is een extra eindtrap - om meerdere strips "power" te kunnen geven
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Denk dat we op de club eens moeten praten Gerolf :)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Gerolf, knip jij die pinnen zomaar af? Wat als je nu een uitgangetje tekort komt voor "iets" waar je pas later aan denkt? Als je die gewoon naar een smd pad van 1mm of zo brengt kan je altijd een draadje aan solderen indien nodig. Ik mis eigenlijk ook wel wat ontkoppeling of staat die aan de andere kant?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Sattrickske

Citaat van: Havoc op 21 juli 2014, 18:20:08 PM
Gerolf, knip jij die pinnen zomaar af? Wat als je nu een uitgangetje tekort komt voor "iets" waar je pas later aan denkt? Als je die gewoon naar een smd pad van 1mm of zo brengt kan je altijd een draadje aan solderen indien nodig. Ik mis eigenlijk ook wel wat ontkoppeling of staat die aan de andere kant?
Ben ook van die mening, ik zou ook nooit pinnetjes afknippen, maar ze op een geïsoleerd eilandje laten zitten.  Die 'extra' pinnetjes zijn soms superhandig om iets te gaan debuggen met de oscilloscoop eraan.

Gerolf kennende, zal de ontkoppeling wel aan de andere kant zitten.

Havoc

CiteerGerolf kennende, zal de ontkoppeling wel aan de andere kant zitten.

Vraag het omdat een straffe op het werk ontkoppeling niet nodig vond omdat er toch maar opamps en relaisdrivers opstaan en die schakelen maar maximaal om de seconde. De cpld die erop staat ook, die heeft een interne klok van maar enkele Hz. Dat ding is wel gevoelig tot boven de 100 MHz... Nu reset die wel als er een relais omgaat, maar het is niet omdat er geen ontkoppeling op de print staat. Er staan toch elco's in het hoekje waar de voeding toekomt? Ahhhrrrrgggggg...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Wees gerust, ontkoppeling is er.
Pennetjes afknippen: biedt meer ruimte voor printbanen op de (enkelzijdige) printen.
In dit voorbeeld gaat het om veel overbodige pennetjes. Ik heb er nog maar zelden spijt van gehad.
Ik zou er wel een gewoonte van moeten maken om minstens één "overbodig" pennetje van een led te voorzien  :-[
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Ah, het is enkelzijdig. Doe ik zelf niet meer. Een massavlak langs 1 kant is zo handig dat ik dat niet zou willen missen ook al is het wat meer boren en doorverbindingen solderen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

eve

Citaat van: Havoc op 21 juli 2014, 21:59:50 PM

Vraag het omdat een straffe op het werk ontkoppeling niet nodig vond omdat er toch maar opamps en relaisdrivers opstaan en die schakelen maar maximaal om de seconde. De cpld die erop staat ook, die heeft een interne klok van maar enkele Hz. Dat ding is wel gevoelig tot boven de 100 MHz... Nu reset die wel als er een relais omgaat, maar het is niet omdat er geen ontkoppeling op de print staat. Er staan toch elco's in het hoekje waar de voeding toekomt? Ahhhrrrrgggggg...

In 1976 ontwierp ik een digitale afstandsmeter voor in de auto (rally). Mijn prototype resette steeds bij het gebruik van de "claxon" (= relais met een enorm stoorpotentieel) tot ik in de voedingslijn van mijn teller dit monteerde : een ferrietkern...



Nooit nog last gehad van getoeter.

Erik

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw