Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Sattrickske

Yep dan heb je een probleem!
Oplossing is dan inderdaad om een transistor te gebruiken om eerst de positie pin van pulsen te voorzien en dan pas de voeding in te schakelen.  Aangezien de servos serieus wat stroom verbruiken, zou ik eerder voor een MOSFET opteren ipv van een transistor.  MOSFETs hebben een kleinere spanningsval (0.2V) over hun source en drain pinnetjes; transistors zitten tussen de 0.3 en 0.7 tussen de collector en emitter dus gaan ze sneller heet worden bij veel stroomverbruik.

Om je servos koest te houden moet je inderdaad eerst het signaal activeren alvorens de spanning erop te zetten.  Dit doe dus best met één MOSFET per servo; je kan alle MOSFETs tegelijk aansturen met één I/O pin van je µC.  Op voorwaarde dat je alle signalen tegelijk kan uitsturen; als dit niet kan dien je elke MOSFET afzonderlijk aan te sturen.

bollen neus

#391
Zou dit systeem waar jullie het over hebben ook bruikbaar kunnen zijn voor grotere schalen?

conducteur

Ga je de lichten met een µC sturen? Ik vrees dat je berichtje op de verkeerde plaats is terechtgekomen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sattrickske

Citaat van: bollen neus op 05 mei 2013, 11:31:31 AM
Zou dit systeem waar jullie het over hebben ook bruikbaar kunnen zijn voor grotere schalen?
Microcontrollers zijn universeel inzetbaar.  Of het nu gaat om wisselaandrijvingen, binnenverlichting, scenery, ... het maakt allemaal niet uit.  Als je ergens een digitaal signaal kan oppikken, kun je met een microcontroller dat signaal decoderen en je 'randapparatuur' (motoren, leds, mp3-spelers, ...) aansturen.  Naast de microcontroller bouw je soms wat extra elektronica die de taal spreekt van het ding dat je wil aansturen.
De schaal doet er niet toe; hoe groter de schaal, des te gemakkelijker om in te bouwen, omwille van de beschikbare ruimte.

Citaat van: conducteur op 05 mei 2013, 11:37:28 AM
Ga je de lichten met een µC sturen? Ik vrees dat je berichtje op de verkeerde plaats is terechtgekomen...
En waarom zou je lichten niet via een µC sturen?  Werkt perfect en kan je heel leuke effecten (dimmen, flikkeren, ...) mee bekomen.

Geert

Ik stuur er zelfs triacs mee om 220V te schakelen, maar dit is een andere hobby...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

bollen neus


Sattrickske

Citaat van: Geert op 05 mei 2013, 12:09:45 PM
Ik stuur er zelfs triacs mee om 220V te schakelen, maar dit is een andere hobby...
Bij mij thuis regelen ze thermostaten van de verwarming, de temperatuur van de buildplate van m'n 3D printer, m'n hele modelbaan...  Ik gebruik die dingen nagenoeg overal; als ik microcontrollers bestel, is het meestal per 100!

Steam.N

Citaat van: Sattrickske op 03 mei 2013, 23:41:57 PM
Yep dan heb je een probleem!
...Oplossing is dan inderdaad om een transistor te gebruiken om eerst de positie pin van pulsen te voorzien en dan pas de voeding in te schakelen.  ...
Ben eventjes minder intensief het forum aan het lezen, maar kom deze reactie tegen, die me wel interesseert:
Hoe pas ik best Geert's oplossing aan, om de brute uitwijkingen te vermijden?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Sattrickske

Citaat van: Steam.N op 05 mei 2013, 17:14:43 PM
Ben eventjes minder intensief het forum aan het lezen, maar kom deze reactie tegen, die me wel interesseert:
Hoe pas ik best Geert's oplossing aan, om de brute uitwijkingen te vermijden?
Ik vermoed dat je het over deze schakeling van Geert hebt:
Citaat van: Geert op 11 december 2012, 21:22:45 PM

Het probleem hiermee is dat de µC en de servos ongeveer gelijktijktijdig stroom gaan krijgen.  Nu, door de zware elco voor de servo voeding op Geert's schema, zou het goed kunnen dat de servos pas een hele tijd na de µC stroom gaan krijgen. @Geert kan je dat bevestigen?  Als dit zo is hoef je weinig te doen, enkel ervoor zorgen dat je I/O pinnetjes voor servo 1-16 op tijd hun pulsjes uitsturen.  Als je dus eerst de sturing pinnetjes van de nodige pulsen voorziet en dan pas de voeding van de servos inschakelt, zullen deze zich zeer netjes gedragen.

Als de stroom op servos komt vóór dat de puls signalen er zijn, gaat deze effe wild alle kanten uitgaan.  Een bullet-proof oplossing is de voeding van de servos te schakelen via een MOSFET.  Hierbij dien je rekening te houden met de totale stroom die erdoor gaat gaan.  De LM7805 rechtsboven levert 1.5A, dus je MOSFET dient hetzelfde aan te kunnen.  Ik zou de massa naar de servos onderbreken (de blauwe draad naar de servos rechtsboven) en er n-channel MOSFET tussen steken (source aan de massa leggen, de drain aan de servos) en de gate ervan kan rechtstreeks op een I/O pin van de µC.  Dus nu bepaalt de µC wanneer de servos stroom gaan krijgen (natuurlijk wel aanpassen in de software).

Steam.N

Patrick, dat betekent dan: ofwel een uitgang van de µC opofferen, ofwel een timer (vb 555) op de gate?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Sattrickske

Citaat van: Steam.N op 05 mei 2013, 18:20:35 PM
Patrick, dat betekent dan: ofwel een uitgang van de µC opofferen, ofwel een timer (vb 555) op de gate?
Inderdaad!
Ik zou gaan voor de uitgang (of ingang) op te offeren.  Persoonlijk zou ik de 16 ingangen vervangen door een matrix van 4x4 (4 rijen en 4 kolommen), dan heb je maar 8 ingangen nodig voor de schakelaars en komen er dus 8 I/O poorten vrij.  Je hebt dan wel een beetje speciale software nodig om die matrix te 'scannen', maar die is op zich niet zo moeilijk.

conducteur

Je was mij net voor, ik zat ook met het idee om de knoppen in een matrix te steken. Heb er nog geen ervaring mee, maar dan win je een hele poort op je µC.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sattrickske

Inderdaad, vanaf 4 knoppen win je...
Het gebruik ervan is niet zo moeilijk: staat hier mooi uitgelegd.  Dan hoef ik hier geen hele boterham neer te schrijven ;D

Steam.N

Matrix lijkt inderdaad aantrekkelijk, omdat je  aansluitingen vrij maakt, maar uitsluitend in de veronderstelling dat je slechts één schakelaar tegelijk sluit.  Stel dat je er twee sluit, is het niet meer eenduidig te bepalen welke schakelaars gesloten werden.

Stuur je manueel aan, mag je veronderstellen dat aan de voorwaarde voldaan is.
Worden de ingangen aangestuurd door andere electronica, kun je wel in problemen geraken.
Dan blijft wél de optie om de matrix even te vergeten, en één uitgang te gebruiken om de mosfet aan te sturen.

Wordt de aansturing van Geert's controller kaart electronisch gedaan via één component, kun je met vier poorten de 16 servo's éénduidig aansturen.

Opties genoeg.  De mosfet en matrix verhogen de mogelijkheden.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

In reactie 366 van dit draadje heb ik mijn µC driewegwisselsturing, en die bedien je met drie knoppen. Als je er bij ongeluk 2, of drie induwt dan doet het boeltje gewoon niets. Ik weet niet of de servo-sturing in staat is om meerdere knoppen tegelijk in te lezen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum