Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

PeterC

Geert,
Ik werk persoonlijk met Eagle en niet zo moeilijk aan te leren.  Heel veel mogelijkheden om met lagen te werken en delen te 'automatiseren'.

Groetjes, Peter


Geert

Eagle heb ik ergens op de schijf staan. Al eens bekeken maar nog niets concreet mee gedaan. We zullen daar ook eens werk van moeten maken.

Wat die communicatie betreft, ik werk (of probeer tenminste) met 1 lijn verbinding tussen ?C. De afstand is wel beperkt tot enkel cm.

E?n ?C is master, de ander slave. Ik schakel zelf de TRIS register van de poort van in- naar output en andersom. De synchronisatie is via interrupts. En de onderlinge verbinding tussen de poorten is beveiligd met een weerstand.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door PeterC
Ik voorzie mijn ontwerp dan als een PCB van 500 * 1200 mm
Dat is wel erg groot, Peter. Heb je nergens een nul teveel getikt ?



Geen nul teveel getikt, alleen [:D][:D][:D] vergeten dat het als grap bedoeld was [;)]
Groetjes, Peter


PeterC

Grote problemen met I2C heb ik nog niet ondervonden maar mijn 'kabellengtes' zijn steeds beperkt gebleven tot enkele tientallen centimeters...

Een ander alternatief dat ik zie is seri?ele data (op 5 volt) tussen verschillende PIC's.  Eentje is dan wel 'master' en geeft via een afzonderlijke communicatielijn aan elke 'slave' te kennen dat hij met die 'slave' wil communiceren (zit ook in elke PIC als hardware).  De 'slaves' die niet actief zijn, zetten hun poorten op 'input' zodat ze de lijnen niet be?nvloeden...
Groetjes, Peter


Dreha

@Geert:
Voor egale 4.16 (kan ook nog gebruikt worden voor 5.x) heb ik nog een cursus liggen in PDF stuur me maar een PM en ik bezorg hem.

sn00zerman

Voor m'n eigen bus-systeem gebruik ik gewoon seri?le communicatie op 19200 baud.
Dit stuur ik met alle gemak over netwerkkabels van 20 meter, zonder enige storing. (zelfs als die netwerkkabel naast 230V stroomvoerende kabel of naast een ringleiding met een digitaal signaal ligt)

Ik gebruik een doorlus-mechanisme. data gaat van print naar print. Dit klinkt "tijdsvertragend", maar uiteindelijk heb je maar een paar millisecondes nodig om een signaal van 10 bytes, door meer dan 30 kaarten te sturen. en ??nmaal een signaal bij de 2de kaart zit, kan je al terug van de eerste kaart beginnen sturen.
(beetje principe van SPI-cascading, maar dan met gewoon seri?le signalen)

Als een kaart data binnen krijgt, kijkt de kaart of het doel-adres overeen stemt met z'n eigen adres. Zoja, dan doet hij wat met die data. Zelfs als de data voor de kaart bestemd is, stuurt hij die data toch nog verder de bus op, zodoende kan je meerdere kaarten met hetzelfde adres gebruiken binnen het bus-systeem, die dan hetzelfde reageren ...


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


Gerolf

Dat klinkt niet slecht, Kris.
Dit is dan een systeem met ??n master en verschillende slaves, niet?
Of kunnen de slaves ook zelf informatie rondsturen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

patrick smout

Of Kris dit toepast weet ik niet maar op het bedrijf waar ik werk hebben wij dit al meerdere malen toegepast. Voor ??n klant dergelijk systeem toegepast tot 256 nodes met plastic fiber verbinding tussen de nodes. Elke node kon zijn eigen bericht mee tussen de datastroom geven. Was ??n groot ringnetwerk. Nadeel is wel dat in een systeem waar paketten tussengevoegd kunnen worden de paketten elkaar als het ware kunnen ophouden waardoor de nodes behoorlijk wat moeten kunnen bufferen. Probleem wordt erger naargelang de node verder naar achter in de ketting zit.
In een andere toepassing gebruikten we RS422 communicatie op 115Kbaud.

mvg,

Patrick Smout
Al bij al een mooi systeem.

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

sn00zerman

Het idee van ??n master met een heleboel slaves, is de basis-gedachte, maar is het toch niet helemaal :-)

Wat Patrick beschrijft, is inderdaad meer correct, het gaat hier over een ring-systeem. (maar niet over fiber, ik gebruik gewoon netwerkkabels om de boel te verbinden, LET OP, dit kan je niet "mengen" met een gewoon netwerk, alleen de ethernet-module kan je aan een echt netwerk hangen)
de "master" stuurt data de bus op, en die raakt uiteindelijk helemaal "rond", totdat die data terug bij de master komt. Dit is alleen om zaken aan te sturen, op basis van beslissingen die de "master" neemt, er zit niks van polling op.
Een kaart waar sensors aan hangen, stuurt gewoon op zijn beurt, data de bus op, die uiteindelijk bij de master terecht komt.
Zodoende werkt dit "event-driven" en niet via "polling".
De bus zou kunnen "opstroppen", waar in praktijk gebeurt dit nooit.
De buffers op ??n print zijn net groot genoeg om ??n volledig pakket bij te houden. Als die buffer vol is, kan de voorgaande kaart z'n data niet verder sturen, zodoende houdt elke kaart gewoon ??n pakket bij, en stromen die netjes terug door, als zo'n sensor-kaart klaar is met verzenden.

In principe kan ??n keten bij mij ook max. 256 nodes bevatten, maar ??n keten zit met een ethernet-moduletje aan m'n thuis-netwerk.
In principe kan ik "ongelimiteerd" (nu ja, afhankelijk van IP-ranges enzo), meerdere van die ketens op m'n netwerk koppelen.
Zo heb ik ??n keten voor m'n hobbykamers, ??n keten voor de rest van't huis, en ??n keten voor de tuin.

Ondertussen blijven de verschillende types kaarten die ik op die bus kan steken, uitbreiden. Zo heb ik zelfs al een module om seri?le en I2C data van de ene kant van het huis, naar de andere kant te sturen. (gewoon een kaart waar je een adres naartoe stuurt, en een boel data, die gaat de bus op, en komt op de kaart met het adres, er terug uit in het originele formaat)
Ook heb ik ondertussen kaarten om een stuk van de keten "draadloos" te maken met transceivers enzo ...

Binnenkort ga ik speciaal een sectie wijden aan dit hele gedoe, op m'n eigen site, dan zet ik ook ineens alle sourcecode, schema's, PCB's en hex-files online. (momenteel stuur ik h??l de boel aan, met ??n android device trouwens, ook met zelfgeschreven software, hier staat al een artikel van op m'n site)


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


Geert

Ik was het een beetje beu om de diverse ?C-testen uit te voeren met een vaste 5V voeding, functiegenerator enz... . Ik heb dan maar op een testboard een vaste 5V voeding (7805) en pulsgenarator (NE555) geplaats. Als transfo heb ik een afgedankte GSM oplader gebruikt (6V= 800mA). Nu ben ik meer mobiel [;)]



Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Deze maand in Elektor een aankondiging dat er in het septembernummer een autonome treinbesturing met een PIC gaat verschijnen (via PC te automatiseren met scripts).  Of het analoog of digitaal gaat worden, staat er niet bij...
Ben wel benieuwd!
Groetjes, Peter


Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Geert, de aankondigingen kloppen wel niet altijd en kunnen door omstandigheden soms enkele nummers later gepubliceerd worden.  Eind augustus (als ik mijn septembernummer krijg) weet ik meer te vertellen [;)]
Groetjes, Peter


Gerolf

Voor de liefhebbers: een vrij eenvoudig programma voor een lichtreclame, geschreven in Bascom-AVR voor een Atmega8 ...
http://meb.gerolf.be/scenery/bm/kermis/railway/k/74lichtnaam.txt
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Voor de liefhebbers: een vrij eenvoudig programma voor een lichtreclame, geschreven in Bascom-AVR voor een Atmega8 ...
http://meb.gerolf.be/scenery/bm/kermis/railway/k/74lichtnaam.txt



Amaai, das even totaal iets anders dan C-taal of PIC-taal...

Geert

PS: voor PeterC: ik ben ook begonnen in JAL-taal[;)]
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen