Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Geert
Maar voorwaardelijk, aan de hand van dezelfde behoefte, een print-lay out ?automatisch? ontwerpen is een andere zaak...
Niet echt automatisch, maar een goed vectorieel tekenprogramma werkt met lagen
Je kan dan groepen componenten in een laag zetten, en die lagen kan je aan- of uitzetten bij het afdrukken [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

citaat:
Een denkpiste: Multifunctionele ?C programma en print lay-out op maat.


Kan je niet beter een library maken en daaruit je programma "op maat" samenstellen?

Andere oplossing is een universeel controllerprintje tekenen en dan IO printen die er met een flatcable aanhangen op maat? Of met pinnen en headers. Lijkt me veel simpelder. De dag dat je controller verandert blijven je IO printen en omgekeerd.

citaat:
Je kan dan groepen componenten in een laag zetten, en die lagen kan je aan- of uitzetten bij het afdrukken


Niet echt simpel als je schema en pcb aan elkaar linkt.

citaat:
(Of ik het S88 protocol ga blijven toepassen is twijfelachtig. ?C communiceren veel betrouwbaarder en met minder in/outputs.)


Ik snap je verwijzing naar "uC communiceren veel betrouwbaarder met minder IOs" niet. Heb dan ook geen idee hoe S88 in elkaar zit. Maar als je je eigen systeem aan het maken bent en geen S88 interface nodig hebt, dan zou ik toch overstappen naar iets dat in de controller ingebakken zit in hardware.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

Die S88 communicatie is nog gebaseerd op CMOS schuifregisters en daardoor vrij eenvoudig maar met een 6-draads bus (wat implementatie via software toch niet zo eenvoudig maakt).  Die bus gaat wel al 'enkele' jaren mee en is nog steeds een 'standaard interface' op de meeste centrales.

I2C die in bijna elke PIC zit (zoniet eenvoudig softwarematig te implementeren) heeft slechts een driedraadsbus nodig en is veel betrouwbaarder (error control).

Wanneer ik wil doorzetten met mijn schuiftafel/automatische-fiddle-yard voorzie ik een achttal terugmeldcontacten per spoor.  Bij tien sporen geeft dat 80 terugmeldcontacten en dat wordt dan wel wat duur met 'commerci?le' terugmelders (net ??n gekocht in aanbieding: 16 contacten voor 19.24 Euro - spotprijs!).  Ik zou een PIC(je) voorzien per spoor en het geheel via I2C laten praten.  E?n PIC is 'master' en zet die communicatie om naar de S88 bus.

Geert, een universele print met al je mogelijke toepassingen moet wel haalbaar zijn?  Conditioneel compileren is geen enkel probleem (zelfs niet in assembler).
Ik probeer zoveel mogelijk voor ieder subonderdeel van een programma (die ik ook in andere toepassingen wil gebruiken) een eigen bibliotheek van te maken (met eigen 'gestandaardiseerde' variabelen en functies/procedures) en die ik via een eenvoudige 'include' aan het programma toe voeg.
Groetjes, Peter


Havoc

citaat:
I2C die in bijna elke PIC zit (zoniet eenvoudig softwarematig te implementeren) heeft slechts een driedraadsbus nodig en is veel betrouwbaarder (error control).


Dat is niet mijn ervaring, zeker niet als je buiten het "toestel" gaat. Op verschillende ontwerpen problemen gehad met I2C die blijft hangen en enkel met power-cycle terug in orde te krijgen. Zolang je op dezelfde pcb blijft gaat het nog.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

Joan, ik ga er ook geen 4 meter draad aan hangen hoor!  Ik voorzie mijn ontwerp dan als een PCB van 500 * 1200 mm [;)]
Groetjes, Peter


Havoc

Dat was geen 4m draad hoor, eerder 50cm tussen het controllerbord, displaybord en een coldjunction compensation bij een connector. Minste transient (eft of esd) en de i2c bus hing. En dat was in een metalen doos. Dus met een paar motoren in de buurt en losse printen onder een spoortafel zou ik opletten. Ander geval was vergelijkbaar: controller naar 8-tal IO printen, maar daar was er wel ongeveer 1m kabel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Is 1Wire of "gewone" seriele communicatie tussen ?C's betrouwbaarder dan I2C ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dreha

@Gerolf:
1-wire is wel betrouwbaar maar wel wat moeilijker kwa opbouw.
Een eenvoudige seri?le verbinding zoals RS-485 is zeer robust zeker als je de snelheid laag houd. We hebben hier vorig jaar een verkeerslicht-set voor een kruispunt gemaakt. 1 Master met 3 slaves allemaal verbonden via RS-485 (kabel telkens +/-4m) met een snelheid van 9600bps. Je moet wel zelf een foutdetectie inbouwen dat gebeurd niet automatisch. Dit kan door bv aale bytes van een datapakket op te tellen en deze dan als extra byte mee te sturen. Zo een data pakket kan dan bv zijn (Header + Destination Addr + Data + Data +...+ Controle Byte).
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en anders lees ik het wel.[:D]

Gerolf

Bedankt, Harald. I2C lijkt een standaard voor signalen tussen ?c's, maar hier lees ik dat die storingen kan oppikken.
Voor mezelf (later) overwoog ik ook al RS485 [;)]
citaat:
Geplaatst door PeterC
Ik voorzie mijn ontwerp dan als een PCB van 500 * 1200 mm
Dat is wel erg groot, Peter. Heb je nergens een nul teveel getikt ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dreha

@Gerolf:
Bijkomend is er ook nog dat de meeste compilers wel instructies voorzien voor een I2C master maar niet voor een slave [B)] en dat maakt het ook al weer lastiger.

Grts

Geert

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door Geert
Maar voorwaardelijk, aan de hand van dezelfde behoefte, een print-lay out ?automatisch? ontwerpen is een andere zaak...
Niet echt automatisch, maar een goed vectorieel tekenprogramma werkt met lagen
Je kan dan groepen componenten in een laag zetten, en die lagen kan je aan- of uitzetten bij het afdrukken [;)]



Hoe langer hoe meer ik over deze oplossing denk, is dit dewelke het meeste kans maakt.
Het wordt tijd dat ik Autocad nog eens bovenhaal. (<-- lees download...)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Havoc

Autocad???? Gebruik toch een echt pcb tekenpakket.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Geert

citaat:
Geplaatst door Havoc

Autocad???? Gebruik toch een echt pcb tekenpakket.



Omdad ik A-cad redelijk goe ken...


Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Havoc

Ja, maar een pcb pakket laat je wel toe om te controleren of je pcb klopt met het schema.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Geert

citaat:
Geplaatst door Havoc

Ja, maar een pcb pakket laat je wel toe om te controleren of je pcb klopt met het schema.



Welk pcb pakket raad je me aan?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen