Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Karel A.J.

Inderdaad, @Geert, en het strafste is dan nog dat er aan die hardware niks bijzonders aan is. Wat die Arduino zo bijzonder maakt is de ontwikkelomgeving, tegelijkertijd simpel genoeg voor instappers en veelzijdig genoeg om tot in de diepte te kunnen gaan, én om veel verschillende processortypes te ondersteunen. Tot en met niet-Arduino dingen zoals ESP32, ESP8266 ('k hoop dat ik die juist schrijf ...)

Havoc

#1381
Citaat van: raf op 11 juli 2021, 11:46:54 AM
Johan het gaat hem over de dikte van de print .
ik probeer ze Bv bij personen wagons die weinig plaats hebben binnen in de wagon in een van de bakken die onder de wagon hangen te verbergen.
dan is er meestal geen lengte probleem maar wel een dikte probleem .

Raf, ik bestel bij JLCPCB printen in 0.4mm dik en met dunne componenten valt dat best mee.

Citaat van: Geert op 11 juli 2021, 12:33:55 PM
35 jaar geleden met de eerste processors was het haast onmogelijk, als hobbyist, een bord te ontwikkelen met daarop een processor, een klok eenheid, RAM en ROM, I/O enz...  dat waren allen afzonderlijke IC's! Ik heb het toen geprobeerd ,maar nooit gelukt.

Nochtans, met een Z80 of later een 68HC811E2 was dat niet zo'n probleem.

vlnr: Z80, eprom/ram (met batterij), 68HC811E2
Die Z80 komt uit een tijdschrift. Enige hindernis was die eproms geprogrammeerd krijgen thuis. Een echte eprom programmer was te duur. Dus van dat geklooi met zelfgemaakte programmer en dan static ram met backup batterij. Die 68HC811E2 (1998) was een hele vooruitgang, die had een bootloader met rs-232!

Hier is ook al het voordeel van zoiets als arduino te zien: de draden om het werkend te krijgen. Een arduino, die plug je in en werkt. Op het Z80 bord liggen 2 draden, de 3 andere zijn om de module die ernaast ligt enkele signalen te geven. De 68HC811 daar is zelfs een heel ic moeten bijgesplaatst worden. Even een pc herdoen met de hand, wrijfsymbolen, stift en tape was toen wel iets anders dan nu even in de cad wat prullen en een nieuwe bestellen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Geert

#1382
Knap Johan dat het jou gelukt is.

Er waren toen ook ontwikkeliings boarden, maar zeer duur.

Met de commodore 128 computer heb ik ook veel geëxperimenteerd, en met de parallelle printeruitgang als I/O, en 6502 en Z80 als processor, dat waren tijden....

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Havoc

#1383
Bord maken dat lukte ja.... Er iets mee doen daarentegen....

Met die moderne IDE's is dat toch een heel stuk gemakkelijker dat toen met een text editor en een assembler. Ledjes doen knipperen en zo dat lukte toen wel. Maar veel verder zijn mijn programmeerkunsten nooit gegaan. Als het misliep was dat ook door gebrek aan serieuse meetapparatuur, verschirkkelijk om dan de fouten te vinden. Nu heb voor relatief weinig geld een scoop die bruikbaar is. Zoiets als een logic analyser bruikbaar voor zo'n bordjes is ook binnen bereik van een amateur gekomen. Toen was een logic analyser een toestel zo groot als een TV en kostte zoveel als een kleine wagen. Zelfs op het werk werd dat gehuurd als het nodig was. Een echte IDE was ook serieus geld, nu download je dat op enkele seconden en is het gratis.

Enige wat ik erg vind is dat nu alles met een processor moet. Een led doen knipperen met een cpu? En dat er te weinig aandacht besteed wordt om hobby printen foolproof te maken. Ik zie veel te weinig beveiliging tegen overspanning, verkeerd aansluiten, filtering tegen storingen, etc. Ja, die componenten kosten enkele centen en de print wordt een scheet groter. Maar de kans dat je gaat moeten zoeken achter bizarre fouten of zondag middag rook uit een print ziet komen wordt toch wel kleiner.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

ja nu over nostalgie hahaha
heb er ook mee gewerkt en eerst de z80 en daarna een pio er bij
dan de geheugen modules stapelen (1 bit chips dus 8 nodig voor 1 byte)
en dan een toetsenbord ;nadien een zwartwit module zodat we een tv konden aansturen
toen kwam de ZX 80 uit van sinclaire en daarna modulles met geheugen
dan een kleine printer met van die alu folie rollen
dan kwam de opvolger de ZX spectrum en later micro drivers

eigenlijk heb ik nooit een commodore gehad
de enige reden dat die zolang overleeft heeft is dat er veel spelletjes voor waren te krijgen
want ik heb van de mensen die er een hadden nooit iemand op weten programmeren .

Johan de dikte van de componenten kun je niet kiezen ze zijn reeds SMD dus veel dunner is er niet.vooral de condensator blijft groot .

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Citaat van: raf op 11 juli 2021, 13:07:50 PM
Johan de dikte van de componenten kun je niet kiezen ze zijn reeds SMD dus veel dunner is er niet.vooral de condensator blijft groot .
Toch wel, in smd heb je verschillende modellen en 1 van de verschillen is de dikte. Je hebt bvb TSSOP, de T staat voor thin. Zelfde met caps. smd bestaat in verschillende diktes. Is wel even zoeken. Als ik een dunne regelaar nodig heb, dan zet ik een LT3008ETS8, die is in een TSOT-8, een THIN sot-8 die is minder dan 1mm dik.

Voor condensators kan je bvb ipv een X7R naar een Z5U gaan. Die zijn wel slechter maar voor zoiets goed genoeg. Zijn dunner wegens ander diëlectricum. Als je bvb een 100n in 25V 0805 neemt in X7R dan is die 0.85mm dik. Een Y5V is dan maar 0.6mm dik.

Als je die potmeter weglaat (je kan die aansluiten voor te testen) en vervangt door 2 weerstanden dan is het ook weer dunner.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Harm

Citaat van: Havoc op 11 juli 2021, 10:48:12 AM
Langs de andere kant is de prijs van die Arduino nu ook niet zo hoog. De arduino every nano die ik gebruik voor een projectje kost 12.5-15 euro
goedkoop: Ik meen dat mijn dure pic maar €4 was, dus 3 tot 4 keer goedkoper dan arduino.
En dat testbord heb je sowieso nodig, of je nu arduino of een losse pic gebruikt. Dus is arduino een erg dure (gevulde) ic voet.
snelle start: Daar kan ik in meegaan. voordat een pic eenmaal IETS doet ben je al heel wat uren verder. Die config is een drama.
De rest van je verhaal begrijp ik niet. Die taal spreek ik niet. ::)

Harm

Citaat van: Havoc op 11 juli 2021, 13:03:23 PM
Als het misliep was dat ook door gebrek aan serieuse meetapparatuur, verschirkkelijk om dan de fouten te vinden.

Helemaal mee eens.
Heb op aanraden een smartscope van labnation aangeschaft.
Echt een leuk ding vergeleken met een buizenscope met scherm van 7 x 5,5 cm.
Maar tik je die aan met een hogere spanning dan 5V, doet hij het niet meer.
Gaat je apple in sluimer, start de scope na herstarten van de apple niet meer op.

Heb nu de Hantek 1008. met 8 kanalen: meer dan geweldig.
Ik heb al wel wat problemen in mijn programma kunnen opsporen, die je zonder scope nooit zou hebben gevonden.(timers en interrupts zijn anders nooit zichtbaar te maken)
Niet zo gemakkelijk in de bediening en met het tonen van meetwaardes als de smartscope, maar wel degelijker.
Weet je echter zeker dat je nooit meer dan 5 V op de scope kan zetten, neem dan de smartscope.

Havoc

Heb nu een Hantek 4032L liggen en denk aan een scoop van Hantek. Enig probleem is dat ik twijfel tussen een "echte" of een die aan de pc moet. Moet nog eens kijken of ik die in een VM op mijn linux aan de praat krijg. Ik heb geen zin om daarvoor een aparte windows pc te moeten aanschaffen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Harm

Heeft er iemand een overzicht van instructies met de bijhorende tijd ?
En dan speciaal PIC en Proton / PIC basic

Ben met een besturing bezig en heb me geruime tijd laten beetnemen doordat de "print at" instructies vreselijk veel tijd vreten, waardoor de pic niet meer toekomt aan rekenen in het hoofdprogramma dat ook met vele interrupts bezig is.

Maar het lijkt ook dat niet elke print at instructie evenveel tijd kost en zie daar dan maar achter te komen als je op een gegeven moment maar 1 regel om de zoveel tijd print met verschillende variabelen.

Ik heb nu om de 12 seconden  vele print at instructies verdeeld over 4 displaylijnen en dat lijkt voldoende om niet meer te storen.
Op de scope is dan zelfs bijna niet te zien dat die instructie tijd kost.
Tja dan gaat hier het lampje wel een beetje uit.

Gelukkig is het tonen op het diplay van waar de pic mee bezig is en welke waardes er op dat moment zijn niet van belang als het project eenmaal loopt.
Tijdens programmeren en ontdekken hoe het programma werkt is een display wel heel erg makkelijk.

raf

een hele week reeds bezig om een 16F722 aan het werken te krijgen .
man man wat een shit processor is me dat ???
als iemand er wel goede ervaringen mee heeft direct vertellen aub

want ik word er zot van en dat loopt meestal voor dat ding niet goed af

het probleem is dat hij klote doet met het dispaly
Declare LCD_DTPin   PORTB.4
Declare LCD_RSPin   PORTB.0
Declare LCD_ENPin   PORTB.1
Declare LCD_Interface 4
Declare LCD_Lines 2

in basic is dit bekend en in andere programmeertalen moet je dit ook doen
dus dat zou geen probleem mogen zijn om dit te herkennen

Print At 1,5, "NOOD STOP"
dit werkt dus voor geen meter
print at 1,5,"12345" werkt wel
print at 1,1, werkt ook en ook op alle andere 1,?,
maar het probleem zit hem in "12345"cijfers of letters maakt niet uit
maar doe ik "123456" dan word er niets geprint op het scherm
het zijn 2X16 schermpjes die ik overal gebruik dus de schermen zelf zijn geen probleem

is er iemand die zou kunnen weten hoe en wat er verkeerd loopt
zet ik het programma in een 16F788 werkt de code perfect

gr raf en ik hoop dat er iemand een oplossing weet
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Harm

Citaat van: raf op 24 augustus 2021, 17:30:21 PM
gr raf en ik hoop dat er iemand een oplossing weet
Uitgestorven boel hier.
Zouden het allemaal Arduino-copy-paste-deskundigen zijn?
En daarom geen vragen kunnen beantwoorden over de PIC. . .

raf

Harm zo te zien wel of niemand weet het antwoord

vroeger bij de Z80 had je een boek waar bij elke instructie ook de tijd stond die het koste omdeze te doorlopen

ik heb het ook nergens kunnen vinden voor basic hoor

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

Ik heb me nog niet verdiept in een programmeertaal voor PIC's. Ik blijf voor mijn projecten bij assembler.

Mijn projecten liggen stil tot de herfst-, wintermaanden.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

ok geert maar dan ook heeft een instructie een bepaalde tijd
bv hoeveel tijd kost een cls
ook in assembler kun je deze aan spreken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.