Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Karel A.J.

Ik kan het wel volgen, nuja, toch min of meer. Maar ik heb niks toe te voegen (reacties à la "goed bezig!" of "Knap!" vind ik enkel ruis) dus kijk ik enkel maar toe, vol bewondering.
Wel wat vraagskes, als ik dan toch aan het schrijven ben:
*/ cpu is de PIC-familie, blijkbaar?
*/ ontwikkeling op Windows? Het valt me keer op keer op dat pic's vooral door Windowsmensen worden gebruikt
*/ waar worden de printen besteld? China, ja, maar welke fabrikant?
*/ welke software voor tekenen van schema's en printen?

Zelf probeer ik iets te doen met KiCad en Arduino's, maar dat is nog in een bijzonder pril stadium. En ja, ik ben dus een Unix/Linux-mens :)


dani

Karl ik denk niet dat de keuze  PIC / Arduino te maken heeft met  WIndows / Linux platform hoor.
Volgens mij zijn er bvoor beide platformen wen IDE's  op zowel  WIN als LX als MAC

Het is een beetje een persoonlijke voorkeur en ze hebben beiden hun voor- en nadelen.
Laten we zeggen dat Arduino iets "toegankelijker" is maar iets aan kracht inboet tegenover PIC,
daar waar er in de PIC architectuur  meer varianten en  types ùC's beschikbaar zijn,
maar dat ze in principe beiden  kunnen doen wat we als hobby'ist nodig hebben.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Citaat van: Karel A.J. op 01 juli 2021, 20:44:40 PM
Wel wat vraagskes, als ik dan toch aan het schrijven ben:
*/ cpu is de PIC-familie, blijkbaar?
*/ ontwikkeling op Windows? Het valt me keer op keer op dat pic's vooral door Windowsmensen worden gebruikt
*/ waar worden de printen besteld? China, ja, maar welke fabrikant?
*/ welke software voor tekenen van schema's en printen?

Pic en Arduino zijn een beetje verschillend van filosofie. Bij pic maken de meesten hun bordjes volledig zelf. Bij arduino heb je een bordje en je bouwt daar rond. Gevolg is dat voor arduino je met een extra laag in je software zit. Een ide en basis kan je voor de 2 op windows of op linux vinden.

Mijn pcb's teken ik in Eagle (heb een student/hobby licentie voor 7.7). Ben beperkt tot eurokaart, maar dat is tot nu toe altijd al genoeg geweest. Jammer dat ze naar een abonnement gegaan zijn voor de nieuwere versies. Enig probleem van Eagle is dat ze nog nooit van het metrisch stelsel gehoord hebben. De tijd dat elektronica in inches was is al lang voorbij. Heb KiCad nog nooit geprobeerd. Het is altijd een ramp als je libraries moet omzetten.

En de pcb's zelf laat ik maken bij JLCPCB (china), een tip van Raf hier op het forum. Je moet daar alleen wat zoeken naar de juiste transporteur die ook de formaliteiten doet. Het leuke aan die fabrikant is dat die er geen proleem van maakt als je verschillende printen zelf bij elkaar zet op 1 grotere.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

zoals Johan reeds melde ik bestel ook bij die firma

de keurze voor een pic is dat je inderdaad meer flexible bent in het project je deze wil gebruiken .
bv bij het schakel paneel gebruik ik een 42 pin pic en voor de sluitlichten een 6 pins omdat je daar beperkt in plaats bent.
mijn abc prints hebben 2 processors eentje die zich bezig houd met bezet melding en remmen en de andere doet de licht seinen sturen .
het waarom is dat het gemakkelijker is om de twee programma's te scheiden dan alles in een pic te stoppen .
ik kon van uit gwbasic programming in de jaren stilletjes dus basic leek mij de gemakkelijkste manier om mee te beginnen
ook deze site heeft me veel geholpen
https://www.picbasic.nl/
voor arduino zou ik volledig opnieuw moeten beginnen van nul
programmeren doe ik in protonide en printjes maken in diptrace
testen van het programma doe ik in real pic simulator
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Harm

Citaat van: Karel A.J. op 01 juli 2021, 20:44:40 PM
Het valt me keer op keer op dat pic's vooral door Windowsmensen worden gebruikt

Beetje aparte conclusie.
PICkit draait niet op apple en PROTON ook niet, je moet dus wel op windhoos.

arduino is voor mijn gevoel voor de eenvoudigen, die alles met copy / paste van het www plukken.
En ja, kennis is en voorbeelden zijn er genoeg van arduino, reuze makkelijk, ALS je de taal spreekt.

Ben al weken aan het "vechten" met een PIC18F46K22, alleen maar omdat niemand het hoe en wat wil (of kan) vertellen over global- en periphal-interrupts en priority en klokfrequenties.
Ik gebruik 5 interrupts tussen de nuldoorgangen van de netspanning.

Gelukkig weet ik van geen ophouden en komt er schot in de regeling.

Montaprinten ontwerpen doe ik in excel
Echte printen ontwerpen doe ik in sprint-layout, laten maken bij JLCPCB in China.



Gerolf

Ik vind het toch vreemd dat er wordt vergeleken tussen PIC en Arduino:
PIC is een "losse" microcontroller, Arduino zijn bordjes met een Atmel microcontroller (AtMega) en wat randcomponenten er op.

Zelf gebruik ik Atmega controllers (soms AtTiny - ook van Atmel), ik maak als het ware mijn eigen Arduino's  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

#1371
Citaat van: Harm op 09 juli 2021, 21:21:39 PM
Montaprinten ontwerpen doe ik in excel

Ze zeggen wel eens "excel is not a database", maar dit tilt het toch wel naar een nog hoger niveau :D

Maar wat je schrijft dat Pickit niet op Apple draait vind ik eigenaardig. Ben eens naar de Microchip site geweest en Pickit 4 en MPLAB X IDE zijn aale 2 beschikbaar voor OSX. Nu ja, gebruik zelf linux dus geen idee hoe goed hun software is op apple.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

Citaat van: Gerolf op 10 juli 2021, 08:51:21 AM
Zelf gebruik ik Atmega controllers (soms AtTiny - ook van Atmel), ik maak als het ware mijn eigen Arduino's  ::)

+1.

De Arduino boards gebruik ik voor prototyping en de "finale" print gebruik ik meestal de ATTiny85  of de  AT328P    (althans voor simpele projectjes)
Een 2580  (smd)  controller chip zelf op een board solderen hebik nog nooit gedaan, zal ik ook niet doen denk ik
Dan gebruik ik wel een kant en klaar  Arduino Mega  board met  breakout naar mijn rand-apparaten
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Harm

#1373
Citaat van: Havoc op 10 juli 2021, 08:57:39 AM
Pickit 4 en MPLAB X IDE zijn aale 2 beschikbaar voor OSX.
Ik dacht later ook dat ik het anders had moeten opschrijven.
Ik ben door een probleemstelling gewezen op PICbasic en die gebruikt PROTON. En dat draait alleen op windhoos.
PICkit2 die er toen "bijhoorde" gebruikte ik dus ook op W.
PICbasic is een online "les", van die andere mplab was (is?) niets te vinden en moet je dus zelf ontdekken.

En verder over arduino: waarom een standaard printje gebruiken als je toch losse optocouplers, triacs en andere componenten moet gebruiken?
Dan is het gewoon een erg dure ic voet, die je alsnog op een breadboard moet planten om er wat mee te kunnen.
(projecten anders dan knopje/ledje = ingang/uitgang)





Geert

#1374
WOW Harm dat is pas elektronica in uitvoering...


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

#1375
https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/212829461_4422482214470560_135172694355443924_n.jpg?_nc_cat=109&ccb=1-3&_nc_sid=825194&_nc_ohc=i0RNmljB80cAX--cMBj&tn=yB-6tlF80ibdNBxL&_nc_ht=scontent-bru2-1.xx&oh=f0de38609e1bbd7af8c1207cdec35153&oe=60EF18E3
https://youtu.be/xXc2x39820I
dit is een printje voor een zwitserse sluit wagon
het laat dus de rode led pinken op een bepaalde frequentie .de andere uitgangen zijn om de verlichting in de wagon te sturen .
de pwm kan met d epot meter voor elke uitgang appart worden geregeld zodat niet alle leds even fel branden of juist wel allemaal even fel .

als ik dit met een arduino zou moeten doen ????
op de print zit een gelijkrichter
dan twee vlakjes om een condensator op aan te sluiten en een weerstand
dan een 7805L om 5 volt te maken voor de processor en de leds
dan de processor zelf en een potmetertje

dit past dus in bijna elke wagon
ik heb gekozen voor een enkel zeidige print omdat er niet altijd plaats is in een wagon om een dubbel zijdige onder te brengen .

gr raf


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Citaat van: Harm op 10 juli 2021, 13:27:29 PM
En verder over arduino: waarom een standaard printje gebruiken als je toch losse optocouplers, triacs en andere componenten moet gebruiken?
Dan is het gewoon een erg dure ic voet, die je alsnog op een breadboard moet planten om er wat mee te kunnen.

Je hebt een punt. Langs de andere kant is de prijs van die Arduino nu ook niet zo hoog. De arduino every nano die ik gebruik voor een projectje kost 12.5-15 euro, hier in de winkel. Al de andere componenten bij elkaar kosten een stuk meer. Je kan gemakkelijk prototypen, als het niet werkt haal je gewoon het bordje er af en steekt het in een ander project/prototype.

Het is een keuze die je maakt. Een kant en klaar bordje dat getest is geeft je een beetje een snelle start. Maar het is niet zo optimaal als een custom bord. Niet voor software en niet voor hardware en bvb stroomverbruik. Als je met kritische timings zit dan ga je met zo'n kant-en-klaar product minder gauw gehoplpen zijn. Dat is afwegen. Na een tijd verval je natuurlijk ook in gewoontes omdat je vertrouwd geraakt met de tools.

Dat is een beetje in industrieel design ook zo. Voor sommige projecten gebruikten we kant-en-klare psu modules en processor modules. Als je er maar 50 gaat maken, dan heb je de prijs van een proto omdat je iets verkeerd gedaan in je custom er zo uit gehaald. Als je er 10000 gaat maken, dan is 2 euro winnen een goeie zaak. Ik zie dat in de toestellen die we nu aankopen ook. Sommige hebben gewoon een windows embedded pc erin en juist enkel specifieke interfaces zijn custom. Maar dat ene toestel van het systeem waar het allemaal om draait, dat is volledig custom. Die met de pc zijn opties en varianten, dat andere is er altijd nodig.

Citaat van: raf op 10 juli 2021, 15:09:29 PM
ik heb gekozen voor een enkel zeidige print omdat er niet altijd plaats is in een wagon om een dubbel zijdige onder te brengen .
Raf, waarom zou een dubbelzijdige print groter zijn dan een enkelzijdige? Meestal is het omgekeerd, de dubbelzijdige is kleiner. Zeker als je ze laat maken met doorgemetalliseerde gaten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Karel A.J.

CiteerKarl ik denk niet dat de keuze  PIC / Arduino te maken heeft met  WIndows / Linux platform hoor.
Dat heb ik dan ook niet gesteld: ik had het niet over de keuze in functie van het ontwikkelingsplatform, wel over de keuze door het "type" gebruiker/ontwikkelaar/persoon. Overigens ook graag respect voor mijn naam, aub.

Citeerover arduino: waarom een standaard printje gebruiken als je toch losse optocouplers, triacs en andere componenten moet gebruiken? Dan is het gewoon een erg dure ic voet, die je alsnog op een breadboard moet planten om er wat mee te kunnen
"Erg duur" zou ik een Arduino niet noemen, zeker niet als men ziet wat sommigen hier betalen voor locomotieven. Het is inderdaad een tussenstap, en juist daardoor voor velen aantrekkelijk: als men (zoals de meesten) begint met enkel klavier en scherm te kennen, dan is de stap naar een echte microcontroller zoals bv. de PIC erg groot. Krijgt men eenmaal een Arduino aan de praat, dan is het al veel gemakkelijker om (zoals "de echten") over te gaan naar een losse microcontroller.



raf

Johan het gaat hem over de dikte van de print .
ik probeer ze Bv bij personen wagons die weinig plaats hebben binnen in de wagon in een van de bakken die onder de wagon hangen te verbergen.
dan is er meestal geen lengte probleem maar wel een dikte probleem .
en een twee zijdige print word dus te dik om die daar in onder te brengen .
dat was wat ik bedoelde en blijkbaar weer verkeerd verwoord .

ok arduino dan weer .
een kleintje kost 12,5 euro de rest van de componenten tel ik niet mee die nog nodig zijn
een 16f628 kost 1,25 daarkomt bij een 7805 en 3 condensatoren
dan een voetje en een gaatjes print .
kom pak weg 6 euro duur gerekend
dat is wel iets meer sparen dan 2 euro mijn gedacht .
onder mijn baan gaan als ze klaar is zo een 200 tot 300 stuks zitten
als ik daar al mee toe kom .
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

#1379
Een arduino is de beste uitvinding die er ooit op gebied van processors gemaakt is. Zelf heb ik er (nog?) geen.

35 jaar geleden met de eerste processors was het haast onmogelijk, als hobbyist, een board te ontwikkelen met daarop een processor, een klok eenheid, RAM en ROM, I/O enz...  dat waren allen afzonderlijke IC's! Ik heb het toen geprobeerd ,maar nooit gelukt.

Dan kwamen de eerste microcontrollers, de keuze die ik toen maakte was deze van Thomson 800 Bfr stuk. alles zat in dezelfde IC, RAM ROM I/O enz... . 25 jaar geleden daar wel een werkend board voor gemaakt.

Dan overgeschakeld op PIC microcontrollers, goedkoop en ik denk duizenden types ... Deze gebruik ik nu voor mijn modelspoor stuurelektronika. Mijn projecten vereisen wel enorm veel snelheid waardoor ik deze in assembler programmeer.

Moest 35 jaar Geleden een Arduino bestaan hebben, dan hadden er veel meer elektronica hobbyisten geweest.

Geert


Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen