Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Dirkh

Citaat van: modelbouwpatrick op 30 oktober 2017, 16:21:12 PM
Veelgeluk met het vinden van Dirk zijn brug

Dan zal hij eerst een hele tijd machine moeten bouwen. Die brug is vervangen door een betonnen on 1998.

loebaske


Met Geert zijn kennis zal dat geen probleem zijn  ;)

Geert

#1112
Ik haal deze via de software van de microcontroller er uit.

Bij standaard S88 terugmelders is dit niet mogelijk natuurlijk.

Als je het prinicipe van standaard S88 terugmelders kent, dan kan je een vertraging opwekken door de RESET signaal van de Flip Flops zo lang mogelijk uit te stellen.

Dit kan je bereiken door in de digitale centrale het aantal aangesloten terugmelders op maximum te zetten, ik dacht dat 31 het maximum was. Ook al heb je er maar enkele aangesloten.

Er is nog een andere truc, maar daar heb je een beetje extra hardware voor nodig. Het RESET signaal niet altijd doorsturen, maar deze te delen door 2, 4 enz...


Geert


EDIT: Dit bericht was een antwoord op deze van Pandur.



En ja ik heb de vernieuwde brug gevonden, mooie streek daar ,  kom ik zeker nog eens terug.
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Havoc

Dit is een lastig systeem hoe je het ook draait of keert. De massa komt zowel van de sporen als van de 2 andere printen die eraan hangen. Optisch scheiden in de dataverbinding zou het beste zijn, maar niet het simpelste. En voeding gaat door de kabels.

Het idee om de weerstanden in de lus van de zenderkant te zetten kan helpen. Maar juist hoe de massa loopt gaat het verschil maken, kan zelfs van de print afhangen. Routing van die print gaat veel uitmaken. Denk persoonlijk dat de problemen van groundloops komen dan EMC.

Zelf zou ik daar echter in de dataverbinding echte drivers zetten met een serieweerstandje van 100R in serie en aan de ingangen schmidt triggers met een RC als afsluiting. Andere mogelijkheid is open-collector/drain uitgangen en de pullup aan de ontvangerkant.

@Geert: tip: vervang in je engelse tekst "MASS" door "GROUND" of "GND", het wordt er een heel stuk leesbaarder op, zeker voor diegenen die technische teksten in het engels gewoon zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

hoe lang mag de kabel van het detectie spoor naar de module zijn ??
de zelfbouw zit op een 50 cm van het detectie spoor af en reageerd direct op de bezet melding
door het aan passen van de weerstand (4K7) kan ik de gevoeligheid in stellen

hier spreken ze van een extra diode schakeling voor de NIET gedetecteerde stukken spoor
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling

gelukkig rij ik 3 rail en heb deze problemen niet thuis
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

#1115
Johan (Havoc),

Ik heb overwogen om weerstanden te plaatsen van 200 Ohm. De micro controller uitgang kan 25mA uitsturen. Dat gaat dus, dan kan je wel zeker 100 meter en meer ver geraken en is het systeem goed gewapend tegen externe invloeden. Maar dan heb je problemen met de 5V voeding die krachtiger moet zijn, wat oplosbaar is natuurlijk.


Via de software ,  die de stuurpulsen Latch en Clock inlezen, is er al een ontstoring voorzien.


Ook de individuele detecties hebben een software matige ontstoor condensator en Schmitt trigger.

Zie weer een tekst uit de ASM program in het Engels:


;HOW THE DETECTION WORKS:
;
;  For 'CURRENT' detection:
;    The µC measure the voltage drop over a diode. But, the µC can only measure positive voltage,
;    therefore the µC must scan the track 'Red' signal (DIGITAL_IN) to see if these is positive.
;    This is the reasen why this device only works with digital power supply on the tracks.
;
;  For 'MASS' detection:
;    The µC measure only positieve voltage. track 'Red' is not neaded.
;
;  If the voltage drop is greater than a reference voltage (MEASURING_POINT) then increase a
;  COUNTER until MAXCOUNT, if not, then decrease a COUNTER until zero.
;
;  There are two triggerpoints, when the COUNTER increase and reached 'TRIGGER POINT HIGH'
;  then set 'DETECTION BIT'. When the COUNTER decrease and reached 'TRIGGER POINT LOW' then
;  reset 'DETECTION BIT'. The time neaded to reach a triggerpoint, and the gap between trigger
;  point Low and High intercept nois and dirty tracks. As you can see this is a software-based
;  capacitor and Schmitt-trigger.



En ik gebruik MASS of MASSA in mijn teksten omdat deze benaming ook zo gebruikt wordt in ons modelspoor wereldje 'Massa-detectie' .



Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

Voor een Duitse modelbouwclub wat µC branden,

weer goed om 320 servo's aan te sturen  8)


µC branden
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

goe bezig zo te zien

zelf aan een detector bezig die moet zorgen dat het AC en DCC gedeelte gescheiden blijft
want een ac loc die overgaat naar het dcc gedeelte gaat zeker schade aan de centrale veroorzaken 
daar ben ik dus zeker van
er heeft een module bestaan LT100 dacht ik maar deze is niet meer te koop
ik hoop met stroom 2 detectoren en een pic met wat relais te zorgen dat dit niet kan gebeuren

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Raf,

Misschien heb je iets aan?

Geert, goe bezig!  Altijd plezant als er iemand van je ontwerpen gebruik maakt!
Groetjes, Peter


Geert

#1119
Laat maar weten hoe je dit oplost.

Een gelijkaardig idee, maar nog niet uitgewerkt ,  is zelfbouw boosters op elkaar afstemmen.

Ik had een idee (via loconet uiteraard) om via DCC of mfx een broadcast signaal door te sturen op een stuk baan waar een lok verdwijnt in een tunnel, om zo  zijn geluid af te schakelen.

EDIT: ik dacht wie weet nu wat ik bedoel. Het spoor in de tunnel krijgt een eigen digitaal signaal. Naar een broadcast signaal luistert elke digitale lok ,  zodat ik eerder welke lok die door de tunnel gaat zijn geluid kan afzetten...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

Peter dat is een heel ander ding dan wat ik bedoel
ik zet het liefst bezet melders direct onder het te bewaken spoor
dan heb ik dus korte draden naar de melder maar lange data draden naar de controller
als ik nu korte data draden heb dan kan het niet anders of ik heb lange signaal draden naar de sporen
welk van de twee manieren is nu eigenlijk de goede om zo min mogelijk storingen te verkrijgen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

patrick smout

Raf,

Mbt ac/dcc overgang. Rosoft heeft nu ook een boosterovergangsmodule. In feite dus een aangepaste keerlusmodule.  Zoals ik aangegeven  heb in het andere draadje, principe werkt probleemloos.  Heb al enkele jaren een 5 -tal zelfbouw in gebruik op mijn eigen baan.

Mvg,

Patrick Smout

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

raf

Hallo Patrick

ik heb dit gelezen maar ik weet niet of dit bruikbaar gaat zijn
ik zal een foto maken langs boven zodat je kunt zien waar het probleem zit
het betreft geen lang spoor maar allemaal wissels

ok uitleg
Groen is alleen gelijkstroom met een MM als besturing
Oranje is of gelijk of wissel stroom .dit spoor loopt aan de linkerkant nog een 4 meter door en zit daar ook met een onderbreking aan het hoofd spoor terug vast
blauw is zuiver analoog gelijkstroom (eigenbouw sturing met puslbreedte en hoogfrequent voor de verlichting) en mag nooit in contact komen met het groene

de rode streepjes zijn de onderbrekingen die er nu in zitten
als de gelijkstroom binnen komt op het oranje spoor dan kan die verder door rijden en een deel van de wagons uit trekken  (ontkoppel rail op 2 plaatsen).
dan gaat het spoor op blauw en de (PWM) loc kan dan de wagons over nemen en in de opstel sporen drukken.
waarna een tweede (PWM) of de gelijk stroom weer de rest van de wagons kan uit trekken .waarna deze weer in de lange opstelsporen kunnen gezet worden aan de haven
veel rangeer en speel plezier op deze baan met dit gegeven
het belangrijkste deel is dus dat NOOIT de pwm op de groene sporen mag komen
er kan dus ook nooit over het blauwe wissel gereden worden als deze recht door staat en als er gelijkspanning op het oranje gedeelte staat
dan word deze wissel stroom loos ter beveiliging
daar gaat een stevis programma voor geschreven moeten worden mijn gedacht
dus wel plezant
als de relais niet bekrachtigd zijn staat er geen spanning op de sporen ingeval van een defect of een storing

gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

patrick smout

Dag Raf,

Ok, duidelijk, meer nodig dan een aangepaste keerlus.
Ik zie nog wat extra uitdagingen. Als groen afbuigend staat en blauw rechtdoor en er rijden gelijktijdig 2 locs over de overgangen dan is de kans reeel dat het knettert, zeker als het treinstellen zijn of een sleep die op meerdere assen stroom afneemt. Ik zou een extra isolatie maken in het oranje doorgaande spoor net waar de 2 onderbrekingen al zitten voor de afbuigende stand. Op die manier kan de overgang gelijktijdig gemaakt worden. Een microcontroller kan inderdaad hier wel handig zijn om de juiste spanningen toe te voeren. Enkele bistabiele relais parallel op de wisselspoelen in combinatie met wat diodes en een 4-tal dpst relais Is ook wel haalbaar als een traditionele oplossing ook in aanmerking komt.

Mvg, Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

raf

Hoi Patrick

Eerst er word belgische gereden dus van groen naar oranje en nooit anders om

blauw is een verhaal apart
er kan nooit naar oranje gereden worden als oranje niet op (zeg maar voor het gemakkelijk te maken)wissel stroom staat 
in het geval de blauwe wissel wel recht uit zou staan dan stopt de loco op de wissel (elk stukje kan stroom loos gemaakt worden (analoog bedrijf)al is het niet echt stroom loos er blijft steeds 3 volt op het spoor staan voor de verlichting.
de groene zijn in rust altijd MM gestuurd
oranje en blauw is in rust altijd wisselstroom
al moet ik dit nog bekijken aan de wissel op de laatste bak wat ik daar als isolatie ga doen
alle wagons zijn gelijkstroom en het zijn bijna allemaal goederen wagons
op de wissel stroom rijden korte rangeer loc's die steeds op 1 sectie(18 cm) kunnen stoppen

ik moet dit nog verder uitwerken want elke bak krijgt zijn processoren en de max aan pootjes is 40
grotere kan ik niet programmeren

gr raf en bedankt voor het mee denken
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.