Cardigan Bay Coastal RR

Gestart door Martin Welberg, 07 januari 2012, 04:12:09 AM

Kautenbach

heeeel sfeervol zo in het nieuwe jaar hoor, zeker die zwartwitbeelden! die bomen vallen vast en zeker weg voor wat flinke bosgroepen

Pol

Misschien kan je de voorste wielen van de auto op de voorlaatste foto een beetje mee in de richting draaien? Dan lijkt het nog wat minder statisch en wordt de graad van realisme NOG vergroot! Verder; ontzettend knap! Ik volg geboeid het hele draadje mee!  :D
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Martin Welberg

Merci..

Vanavond wat met m'n kop onder de baan gelegen lampies aansluiten voor Kirks, beetje van de felle nog. Zou een weerstand ook werken op 5 schakelbare gebouwtjes ?




TBCédric

Ziet er al goed uit! Van die weerrstand en een schakelaar weet ik niet want mijn lichten zijn aangesloten op een oude transfo - regelaar
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

conducteur

Het zijn gloeilampjes nog? Een weerstand gaat, maar let op voor het vermogen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Martin Welberg

het zijn idd nog gloeilampjes, vind de leds niet zo bij de sfeer van m'n baan passen. Ligt een ringleiding met 12V voor verlichting onder m'n baan.

conducteur

En hoeveel watt verbruiken die lampjes per stuk?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Martin Welberg

Pfff geen idee eigenlijk, ze geven alleen een mA, en die is 70..

Gerolf

12 Volt wisselspanning, vermoed ik?
Een weerstand kan, maar dan zal je waarschijnlijk een vermogens-exemplaar nodig hebben (1 Watt of meer)
Er bestaan ook vermogens-potentiometers (waarmee je de zaak regelbaar kan maken) maar die zijn redelijk prijzig.
Een triac-regeling (een dimmer dus, maar dan voor 12V) is ook een optie, maar dat is waarschijnlijk zelfbouw

Maar mij lijkt het eenvoudigst om met een bruggelijkrichter te werken: 1 Ampère zal wel genoeg zijn.
- wisselspanningsaansluitingen van de gelijkrichter in serie met je lampen
- en een draadje, of één of meerdere diodes van de "+" naar de "-"
=> de brug zelf vermindert de spanning met 1.2V, elke diode met nog eens 0.6V

Nu ik er bij stil sta : ook één diode in serie doet al wat: halfzijdige gelijkrichting, meteen het halve vermogen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Martin Welberg

Werk met DC 12V op m'n verlichtingsbus Gerolf, dus ik heb maar een weerstand aan elke schakelaar gesoldeerd, lantaarnpalen staan in serie...



paar lampies uit....



achterkant...



overal shot..



Misschien de verlichtings bs maar 's droppen van 12 naar 9V, proberen waard..



PS ben niet zo van de electonica...

Gerolf

Het is wat moeilijk te beoordelen op de foto, maar mij lijkt het dat je lantaarns te fel branden.
Ik let dan vooral op de afstand die ze egaal verlichten: op de laatste foto is er bvb nauwelijks verschil tussen kaai en de baanrand aan de boot.

De spanning verlagen is zeker een optie, en dat kan je eenvoudig met een aantal diodes in serie.
Meerdere lampjes in serie is natuurlijk ook mogelijk  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Martin Welberg

Weet je Gerolf, dit is echt allemaal nieuw voor me. Diodes en andere electronica daar heb ik geen kaas nog van gegeten. Je hebt wel gelijk dat de verlichting nog steeds te helder is om olielampen uit te beelden. Eerst maar 's proberen met de regelbare labvoeding die ik hier nog heb staan. Binnenkort ook maar 's wat overleggen met een mede bouwer over een eventuele decoder regelbare dag / nacht sequence in de baanverlichting. Moet uitstekend kunnen met de LED en RGB..

Gerolf

Als je een regelbare voeding hebt, kan je de lichtsterkte regelen naar wens.
... en als je die niet nodig hebt voor andere zaken, meteen in je baan inbouwen  ;)

Ik was in het idee dat je bepaalde lampjes wou regelen. Met die andere voeding ga je immers alles dimmen.

Een diode is niets om schrik van te hebben, hoor. In serie zetten met je lampje(s), het streepje moet in de richting van de "min".
Per diode (1N4001 of zo) "verlies" je 0.6 Volt. Als je met je labvoeding de ideale spanning hebt bepaald, kan je uittellen hoeveel diodes dat zijn  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Martin Welberg

Zal me er 's mee bezig gaan houden  ;)

Ondertussen wat bezig geweest met een nieuwe fiddle / staging voor Noloans Wharf. Simpel lade idee met een 4 sporige staging. Kan later ook op andere modules gebruikt worden..




conducteur

Citaat van: Gerolf op 03 januari 2013, 12:59:31 PM
12 Volt wisselspanning, vermoed ik?

Een triac-regeling (een dimmer dus, maar dan voor 12V) is ook een optie, maar dat is waarschijnlijk zelfbouw



... Heb je daar info over, heb in de treinclub een gelijkaardig probleem op te lossen warbij straatverlichting regelbaar gedimd moet kunnen worden? Heb al wat zitten zoeken, maar kom er niet echt. Diac-Triac-Thyristor heb ik nog geen ervaring mee. Blijkbaar stuurt men een triac aan met een diac, maar die diac heeft een spanning nodig van 30 volt... (of bestaan er met een lagere spanning?)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum