Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Cardigan Bay Coastal RR

Gestart door Martin Welberg, 07 januari 2012, 04:12:09 AM

Dirky

mijn hoed af... Hollander of niet! [:)]

- je hebt modelbouwers en je hebt modelbanen. Hier is de juiste term = modelbouwbaan [;)][:)]

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Martin Welberg

Dank U wel dank U wel !!
Nog maar een paar boompjes dan?






Paulogic

Ik zou die boompjes als bonzai's verkopen voor grof geld...
aan de chinezen... [:D][:D] maar wel niet op tijds leveren  he ![}:)][:D][:D][:D][:D]
mvg,
Paul(ogic)

doomslu

Dat zijn bomen! [:p]
Vertel eens wat meer over de gebruikte techniek.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mark7758

Beter schrijf er een artikel over. Voor MSM. Dan hebben we allemaal er wat aan. Bedankt weer een trucje gezien.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Martin Welberg

Zal eens kijken wat ik kan doen. Eigenlijk begon het er mee dat ik een doos zeemos, filigraine bomen zeggen duitsers, van Anita Decor kocht. Persoonlijk vond ik de boompjes in de doos wat te klein en de stammen wat te dun. Troels Kirk merkte op dat hij voor het plaatsen een stukje bloemistendraad in de stam stak. Nu was ik al bezig geweest met de draadbomen techniek van Jos Geurts / Grove Den. Dus 1+1 was een combinatie van draadframes en zeemos op H0 groote..



met een binnendraad van 1,5mm en in dit geval 4 maal 0.8mm er tegenaan gelijmd met het lijmpistool. Daarna gewoon wikkelen met 0,6 mm en wat afbuigende takken maken. Laat uiteindelijk zo'n 15/20mm van de 0,8mm vrij waar ik een stammetje zeemos op verlijm. Stam bekleden met houtlijm en gezeefd MDF zaagsel...



ziet het er zo uit van afstand (witte menneke voor referentie)



Met tussentijdse droging kun je met de lijm en MDF zaagsel de stam tot de gewenste dikte brengen. Eindlaag met een op kleur laten mengen latex muur verf, drybrushen met een titanium buff dark / light. Gebruik nooit een echte wit om de kleuren wat natuurlijker te houden. Daarna de gebruikelijke spuitlijm en bladeren van Noch en Polak..klein beetje aflakken met een matte blanke lak om de kleverigheid uit de lijm te halen..



Voor de grootste boom heb ik de nog kleinere stukjes zeemos met hete lijm aan de takken van een draadboom geplakt. Als men wil kan ik dat proces ook wel een keer met foto's documenteren..

Martin Welberg

In het verleden ook al eens wat filmpjes gemaakt en op http://www.youtube.com/user/milocomarty/videos gezet

evan

Ah een bekende!!!

Hoi Martin,  
Welkom bij de "Autisten" van het MSM forum  (Hoor ik zelf ook bij[;)][:D])

Ik kende je werk reeds van andere fora, maar het blijft een Pareltje!

Groetjes

Evan ("Sirswitchalot")
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Martin Welberg

He Evan, miste je al, daarom hier maar lid geworden [:D]
Heb er nog een paar gemaakt...




Martin Welberg

En voor de liefhebber een kleine hoe maakt ie ze...
Begin met het sorteren van het zeemos, wil in dit geval een boom met 3 vertakkingen...
Steek er een stuk bloemistendraad in van een maat die in het stammetje van het zeemos wil (0.4, 0.6, 0.8, 1 en 1.5mm)





nu knip ik een stukkie 1.5mm af op de lengte die nodig is om als grondpin te fungeren..



vervolgens begin ik de geprepareerde stukken aan de grondpin te lijmen met hete lijm..



bekijk het geheel en arrangeer de delen..





in dit stadium kun je nog steeds het draad een beetje buigen en de boom smaller of breder o.i.d. maken.
Nu wikkelen we een 0.6mm draad om de stam heen om hem wat verder op te dikken en te verstevigen..



volgende stap is de stam in te smeren met hete lijm..



snelle laag met zwarte primer / matlak uit de goedkoopste knikkerbus..



vervolgens smeer ik de stam in met m'n eigen smeersel uit witte lijm, gezeefd MDF zaagsel en wat op kleur gemaakte latex..



Na droging is de boom klaar voor een spuitlijm / blad behandeling, gebruik hiervoor Noch en Polak. En een drybrush van de stam met een titanium buff dark / light en misschien wat andere kleurtjes..

Martin Welberg

Ben je het hele weekend boompjes aan het bouwen, met een lengte tussen de 25 en 35 cm, denk je nu ga ik ze maar eens plaatsen bedek je er net een half heuveltje mee !! Kom nog aan het werk als ik m'n baan beplant wil hebben.
Maar nu eerst wat progressie plaatjes, net zo als laatst van het einde van de werf (vanuit zee blup)



dobberen we verder richting M.Chambers die nu half verstopt achter een grote boom zit..



maar ja een paar halen roeien en voila?Mike's is goed zichtbaar..



als je verder wilt roeien krijg je eerst de toegangsweg te zien?



roeiend naar de Matthews baai met een kijkje naar de werf krijg je een aardig bebost heuveltje te zien..



en uiteindelijk de twee modules frontaal..



Hoop dat jullie dit aardige teasertjes vinden en we elkaar ontmoeten op OnTraX!

Martin Welberg

Zo iedereen is er stil van [:)]Ben zelf zo tevreden met het resultaat dat ik nog maar wat met de plaatjes aan het werk ben gegaan, een aantal in sepia..






ToThePoint

Super mooi Martin. En redelijk simpel om te maken.
De zee(schuim)mos kweek ik zelf in de tuin, maar ik zou bij god niet weten waar men die ijzer bloembind draad haalt. Iemand een hint ?
Ik woon in Belgie, handig als iemand van "den belgique" een adreske heeft.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Prachtige foto's, Martin. Ook in sepia [:p]
@JP: Al eens bij de plaatselijke bloemenwinkel gehoord? [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw