verlichting N Rivarossi Orient Expres rijtuigen

Gestart door Frank_N, 06 januari 2012, 21:38:41 PM

Huugooke

#15
PBMessing heeft sleepcontacten in zijn catalogus. Weet niet of die ook voor N zijn.
Heb zelf positieve ervaring met bronzen draad en veerstaal. Dat kan je naar je goesting plooien.
Ik maak uit je uitleg op dat je analoog rijdt. Om een constante verlichting te krijgen moet je dan elk rijtuig voorzien van allerhande elektronica. Een oude methode is het werken met een hoogfrequente spanning op de rails. De motor van je loc reageert daar vrijwel niet op omdat een spoel (=motor) voor een hoogfrequente spanning een zeer hoge weerstand vormt, en op wisselstroom rijdt hij trouwens toch niet. Een opwarming is wel mogelijk, alles hangt af van de wisselstroomweerstand van de motor. Ik heb het vroeger met succes gebruikt op mijn HO baan. Lampjes branden wel omdat het een "zuiver Ohmse" weerstand is. De lampjes moeten dan weer een voorschakelcondensator hebben om de gelijkstroom "tegen te houden". Voor de leds zal je wel een gelijkrichtbrug moeten inbouwen. Hoe je aan die hoogfrequente spanning geraakt is een ander probleem. Ik heb zo'n voeding indertijd zelf gebouwd naar een schema van "Elektuur". Ik heb het even gegoogled en verschillende oplossingen gevonden.
Dinamo ondersteunt het trouwens ook.

Frank_N

#16
Over N kan ik bij PBMessing niet zo gauw iets vinden.
De analoge schakelingen met hoogfrequent zijn me bekend. Dat vinden N locjes echter niet leuk[:(]
Mogelijk kun je in een H0 loc een spoel plaatsen, om dit probleem te omzeilen.  Bij vooral kleine N locjes lukt dat niet zo goed.
Hoe dan ook; Dank voor je reactie!
Graag zou ik links zien over je replay, Huugooke?
Groet van Frank

Huugooke

#17
Waarom zou er een verschil zijn tussen N en HO? Toch beide een inductieve belasting? Beide 12v Motortjes?
Welke links wil je?
Hoe doet Dinamo dat dan?
Zal eens in mijn projectenkerkhof duiken en een test doen.
Uiteraard kan je in elke wagon een simpele stroombron inbouwen bestaande uit een elco en een regel IC. Hoe groter de elco hoe langer de leds blijven branden, maar in N is dat nu juist het probleem zoals je zegt.

Frank_N

#18
" Waarom zou er een verschil zijn tussen N en HO?"
>Vooral N stoomlocjes bieden niet veel ruimte om een spoel in te bouwen. In rijtuigen kun je ook niet zoveel kwijt, of je moet het niet erg vinden dat als je rijtuigen verlicht  zijn je tegelijk de electronica achter de raampjes ziet samen met de Preiserkes.

"Welke links wil je?" / "Ik heb het even gegoogled en verschillende oplossingen gevonden" <--- Deze?, Natuurlijk ben ik nieuwschierig naar de mogelijkheden, vooral als het op eenvoudige wijze te maken is [;)]

"Hoe doet Dinamo dat dan?" > Zie deze link:
http://perlovan.home.xs4all.nl/extra/permanente_verlichting.htm

Edit: "spoeltje" gevonden: http://www.okaphone.nl/product/images/induct.jpg
Die zijn idd. erg klein, maar gaan tot 4,7mH terwijl je volgens dinamo 10 tot 15 mH nodig hebt.
Groet van Frank

Huugooke

#19
Er worden blijkbaar vooral problemen verwacht met Faulhabermotoren.
Maar gezien de kostprijs van een nieuwe motor zou ik toch heeeeeeel voorzichtig zijn! Weet wat je doet of je hebt een N-ramp.
Dinamo gaat wel een heel stuk verder.
Google gerust eens met "hoogfrequente modeltrein verlichting".
Blijkbaar worden die dingen zelfs nog kant en klaar verkocht.
In Elektuur zijn verschillende ontwerpen geweest, zowel voor HF als voor constante Led verlichting. Ik zag ook dat Conrad een module verkoopt voor dit laatste, alhoewel het simpel zelf te maken is.

Frank_N

#20
Een wagon voorzien van de ledstrip + smd brugcel + serieweerstand 1500 Ohm. De wagon is prima gelijkmatig verlicht, niet te fel.
De weerstand waarde is zo gekozen dat bij 14 Volt de leds net niet volluit branden. Zo zullen ze ook niet makkelijk stuk gaan. Het mooiste effect zie je bij ong. 9 Volt.
De ledstrip + elektriek valt netjes helemaal weg in de bolling van  het dak [^]
Ruimte voor een extra condensator is er niet.

De truuk met de eerder genoemde contactstrips werkt niet. De plaatjes zijn te smal om een gaatje van ong. 3 mm in te maken.

Dus gaan we op zoek naar verenstaaldraad.

@ Huugooke: Op de website van KLaas Zondervan staat ook een prima HF verlichting oplossing. Permaloog. In de Railhobby van juli 1981 staat er ook een. Eigenlijk is dit niet anders dan een audio push-pull versterker. Permaloog lijkt me een slimmere oplossing, omdat de versterker die de HF leverd ook de rijspanning leverd.
Zo ongeveer werkt ook de DINAMO oplossing, maar dan digitaal.

Dank voor je reactie, ik ga erop googlelen. Maar ik blijf huiverig voor deze techniek bij het N spoor.

"Weet wat je doet of je hebt een N-ramp" > Zie deze eens: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=14172

Dank voor je waarschuwing!
Groet van Frank

Huugooke

#21
De wet van Ohm zegt me dan dat de weerstand een type van minstens 0,120W moet zijn (gelieve na te rekenen aub![:I])
Om maar te zeggen dat die weerstand warm kan worden als je een te klein type neemt (SMD?)
Zelf zou ik nog altijd kiezen voor een stroombronschakeling. Het licht gaat dan vrijwel direct aan en blijft constant.
Bij Conrad bijvoorbeeld: Bestnr.: 210959 - 89 voor zelfbouw.
en om contacten te maken: fosforbrons plaat Bestnr.: 220657 - 89
N sleepcontact Bestnr.: 244075 - 89 (maar die prijs!)
En hier vind je nog meer:
http://www.mayerhofer-gmbh.de/html/wagenbeleuchtung.html
Hebben de N-spoor fabrikanten dat trouwens niet?
Nee, ik heb daar geen aandelen! [}:)]Het zijn maar voorbeelden.

Heb de "Permaloog" even bekeken: waar wacht je nog op?[:D]
Ik heb dezelfde combinatie lang gebruikt, zelfbouw uit Elektuur, maar wel op HO.
Ik zie op je foto's dat je toch niet vies bent van wat soldeerwerk?

Frank_N

#22
Die weerstand is 1/4 Watt, metaalfilm.
De stroombronschakeling 210959 - 89  zoals je die voorstelt zou ik met materiaal uit de rommeldoos kunnen maken, maar dat past weer niet in de rijtuigen.
Na wat googlelen (naar aanleiding van je replay) vond ik op de site van Tams electronic (want daar komen die schakelingetjes vandaan) eenzelfde schakeling met smd's.
Deze zou misschien passen (lengte breedte), de ledstrips die ik heb zitten al voorschakelweerstanden op. Als dat printje dikker is dan 2mm (en dat is vrij zeker) zie je  de schakeling tegen het dak zitten.

Het is welliswaar een goed idee van je, Huugooke van die stroombron maar ik ga nu eerst uitzoeken hoe sleepcontacten te maken. Als dat niet lukt, heeft nl. verder zoeken niet zoveel zin. Je geeft zelf al aan dat er behoorlijke prijskaartjes hangen aan fabrieksmatige spullen, waarbij opgemerkt dat de spullen die men levert bruikbaar zijn voor producten van eigen makelij.
Eerlijk gezegd ben ik al dik tevreden met het tot op heden bereikte resultaat [:)]

(off topic mode aan)
Nee ik ben niet "vies" van wat soldeerwerk! Wat je op de foto's ziet zijn geslaagde projecten. (met een kleine uitzondering op de draaischijfbesturing, die schakeling is nog steeds niet stabiel)Er zijn ook, zoals jij een toepasselijk  woord ervoor gevonden hebt, een hoop experimenten op mijn "projectenkerkhof" terecht gekomen.
Overigens heb ik foto's die ik eraan toe zou willen voegen, maar ik kan de pagina niet meer bewerken. Ik heb Google Picassa er een hele tijd geleden een mail over gestuurd, maar tot op heden geen reactie gekregen. Misschien vind je deze nog interessant: de meeste ideeen voor mijn modelbaantje kreeg ik op dit forum. Oplossingen voor  problemen ook.
(off topic  mode off)

Dank voor uw meedenken, Huugooke!

Edit1) Dit gevonden: http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTI5MjczMjUzMDQ=?~template=PCAT_PRODUCT_DETAILS_DOCUMENT&p_page_to_display=fromoutside&zhmmh_area_kz=8F&product_show_id=497071
Die past! Maar eerst: sleepcontacten.
Groet van Frank

Frank_N

#23
Sleepcontacten voor N en TT gevonden Bestnr.: 244075 - 89
en besteld bij Conrad. Ik heb er gelijk ook 10 Fleischmann N wielstellen Bestnr.: 241186 - 89 Thnx to Huugooke.
erbij besteld. De wielen was ik allang naar op zoek, de vraag is of die passen onder materieel van andere fabrikanten. Na wat meten werd me duidelijk dat niet iedere fabrikant zich houd aan de NEM normering.
Wat je ziet is een verschil (ook Fleischmann onderling!) Dat er een verschil zit van ongeveer 2,5 mm in lengte.
Zie: http://www.nproject.org/nl/diversen/nem-normen-downloaden.html
Groet van Frank

Frank_N

#24
Met wat priegelwerk de sleepcontacten gemonteerd.
Draadjes eraan solderen is niet echt mogelijk. Daar is het draad te dik voor, de sleepcontacten te klein. Behalve ook dat  het teveel rompslomp geeft de draden via een gaatje in de wagons door te voeren. Het totaal  word dan te stug. De draaistellen zitten zo inelkaar dat je er een sleepcontact onder de schroefjes kan monteren. Door de buigzaamheid van de contacten maakt het toch behoorlijk goed contact.
De schroeven komen in een metalen draadbus, waarin de schroefdraad doorgevoerd is. Werkt tevens als extra gewicht.
Dus: aan de binnenzijde van de wagons soldeerlippen geschroeft en daaraan de draadjes gesoldeerd.
Wielen schoongemaakt. Het werkt: Maar de ledjes knipperen teveel.
Volgende punt is dan toch op een of andere manier een condensator erbij monteren. De bruikbare miniatuur elco's voor 16V zijn fysiek veel te groot.
Er is ook een smd stroombron te koop (welke tegen het dak zou passen), maar dan kan ik de ledstrips (12V) op een soort plaktape (totale dikte 2 mm weer niet gebruiken.

Edit1) Update verslag:
Met gebruik van een IBM voeding (Schravendeel) branden de ledjes ook bij stilstand constant. Dat het zaakje soms knippert tijdens het rijden neem ik dan maar voorlopig voor lief[:X]
Dat betekend dus ook dat een HF verlichting (gelukkig)niet echt nodig blijkt.

Edit2) Update verslag:
Bij een rijtuig (restaurant) paste een condensatortje van 220 uF/25 volt precies.
Zonder hak en breekwerk [:p]
Het ziet er zo wat minder knipperend uit, behoorlijke verbetering!
Nu gaan kijken of dit met de andere rijtuigen ook lukt.

Edit3) Met het uitnemen van een schot, is het gelukt in de overige rijtuigen een condensator in te bouwen. Door nauwkeurige positionering van de ledstrips zie je de condensator niet.


Karwei plat [:)][8)]
Groet van Frank

Michiel

#25
Hoi Frank,

kan je eens een foto plaatsen van de rijtuigen met condensator? Ik ben toch benieuwd hoe je die hebt geplaatst.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

#26
misschien betreed ik weer de spreekwoordelijke platgetreden paden, maar je weet toch dat er ook SMD condensatoren zijn die een stuk kleiner zijn dan die normale "buisjes"? Ook tantaalcondensatoren zijn meestal veel kleiner. Wel de werkspanning in het oog houden natuurlijk. Je wil niet dat zo'n condensator zijn hoedje afzet in het rijtuig!

Frank_N

#27
At Michiel, Ik heb u met permissie pm gestuurd. Edit 1: En heb het weer teruggekregen: Unknown address error [?]
Edit 2: Blijkbaar werkt het toch...

At Huugooke, De condensatoren die ik gebruikte zijn 8,7 mm rond en 11,9 mm lang. Ze zijn radiaal, 220uF 25 V. Het past maar net!
Daarbij was het noodzakelijk de draadjes vrijwel niet in te korten.
De c'tjes zitten ondersteboven tegen het dak aan het einde van de rijtuigen. Door de plakstrook van de ledstrip worden ze op de plaats gehouden.

De dichtsbijzijnde smd condensator Conrad Bestnr.: 420952 - 89
Deze zijn  220 uF 16 V en dan 10 mm rond, 12,6 mm lang. Zijn behoorlijk prijzig, en hebben geen draadjes.
Groet van Frank

Huugooke

#28
Frank, ik wil die foto ook wel eens bekijken.
Hoe heb je uiteindelijk alles aangesloten?
Het daagde me trouwens net (oude hersenen, lopen wat moeizamer) dat een condensator kleiner wordt, naarmate de werkspanning lager is. Ik heb hier een (letterlijk!) pareltje van 220?F met werkspanning 6V.
Ik dacht zo, als je dat wat "dichter" bij de LED monteert: die werken toch maar op 3V? Of sla ik de bal hier mis?
Trouwens juist hier in onze totaal vernieuwde Zweedse meubelhandel LED-strips ontdekt die gewoon lagen te schreeuwen om mee te experimenteren!

Frank_N

#29
At Huugoke, Ik heb u met permissie pm gestuurd (hoop dat het nu wel werkt...)
Wat betreft de vraag hoe kleiner de spanning, hoe kleiner de condensator kan ik je aanbevelen deze vraag voor te leggen aan de electro-cracks van dit forum.
Kern van de zaak is hoe lager de spanning, des te groter zal je capaciteit moeten worden om hetzelfde effect te krijgen.
Het beste is een stroombron, maar dat moet dan weer passen in je N rijtuig. Nog mooier is een zg. goldcap.

Zie bijvoorbeeld dit: http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2004/juli/constante-stroombron-voor-super-heldere-led-s.52666.lynkx

Vanwege een andere kabelaar kan ik het picasa webalbum al tijden niet meer bewerken. Ik heb google daarover een vraag gesteld, tot op  heden niets vernomen.
Zodra ik weer het picasa album kan bewerken, zal ik de foto's hier bijplaatsen.

Groet van Frank