Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

verlichting N Rivarossi Orient Expres rijtuigen

Gestart door Frank_N, 06 januari 2012, 21:38:41 PM

Frank_N

Weet iemand een mogelijkheid om in deze rijtuigen verlichting te maken? Liefst met leds. De originele verlichting (als die al bestond) is niet aan te komen...Tips, AUB!!
Groet van Frank

Michael

#1
Frank ik ken de rijtuigen niet, maar zowel Brelec als digirails brengt led verlichting op de markt, er zijn waarschijnlijk nog wel meer fabrikanten die wat uitbrengen en voor de rest ben je denk ik aangewezen op eigen fabricaat.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Gerolf

#2
Op het TMM-forum hebben ze het over ledsstrips van bij Ikea, maar dan gebruikt in H0. Misschien is daar in N iets mee aan te vangen?
Anders wordt het zelf SMD's solderen. Ik weet niet of er intussen al warmwitte 0604's bestaan, 0805 in elk geval wel.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

#3
Denk dat voor N-spoor de 0603 ook al klein genoeg is, en die heeft die Nederlander op de beurs in Merksem altijd bij (als hij er is tenminste)
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

#4
0805 is groter, Peter [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

#5
Sorry, dacht dat ze zo klein mogelijk moesten zijn.[:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

Frank_N

#6
Wie is die "Nederlander" Peter?
Is maar een vraagje , hoor........
Groet van Frank

Peter

#7
Het spijt me maar ik ken zijn naam niet. Hij staat regelmatig (niet altijd, hoor) op de beurs in Merksem met allerhande en ruime keuze electronica aan aangenaam lage prijzen. Ik heb bij hem al een paar keer SMD LED's, weerstandjes en diode's gekocht.
Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

#8
http://www.treinelektronika.com/
Is de Nederlander die inMerksem te vinden is.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

#9
http://www.ledtuning.nl/catalog/product_info.php?cPath=39&products_id=778
Warmwitte smd's in het piepkleine 0603-formaat [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#10
Ik had ze ondertussen gevonden, Gerolf! Waarvoor dank.
Ander punt is de sleepcontacten, iets met dunne soepele messing plaat?
De wagons zijn er eigenlijk niet op voorbereid.
Groet van Frank

Gerolf

#11
Voor sleepcontacten is fosforbrons meer geschikt. Het bestaat ook in dunne folie, is soldeerbaar en veert v??l beter dan messingfolie.
Oh, ja: Je onderwerp is verplaatst [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#12
Heb inmiddels wat gevonden. Stukjes verend materiaal met aandrukviltjes voor oude casettebandjes. Kon best wel eens fosforbrons zijn,  Gerolf [^] Daar waar de aandrukviltjes zitten is een groter stuk materiaal waar een gaatje in gemaakt kan worden. Experimenteren maar...........
Het formaat van die dingen lijkt bruikbaar. Je kan de kontakten over de assen laten slepen. De wielen van de Rivarossi rijtuigen zijn enkelzijdig geisoleerd. Je moet er dan wel voor zorgen dat de wieltjes per draaistel gelijkaardig gemonteerd zijn, bij het andere draaistel precies andersom!
Volgende stap: viltjes verwijderen, gaatje maken en met de schroefjes van de draaistellen vastzetten.
Draadje eraan solderen.... Moet ik toch gaan boren, om dat draadje in de rijtuigen te krijgen. via de schroefjes waarmee de draaistellen vastzitten lijkt dit niet mogelijk, tenzij ik langere "schroeven" kan vinden. Dan nog is solderen beter.
Voor de ledstrips ga ik kijken op de volgende lokale modelspoorbeurs.
Die dingen van Ikea (met dank voor de tip)zijn te veel groot!

Edit: Indien ik daar niets bruikbaars kan vinden worden het de smd ideeen van Gerolf. Dat gaat me denk ik kruim kosten om dat te fabrieken!
Groet van Frank

Frank_N

#13
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Voor sleepcontacten is fosforbrons meer geschikt. Het bestaat ook in dunne folie, is soldeerbaar en veert v??l beter dan messingfolie.
Oh, ja: Je onderwerp is verplaatst [;)]



@ Peter&Frans, De modelbaan electronica webshop uit Helmond is me bekend. Uit de webshop kan ik helaas niet opmaken of de ledstrips bruikbaar zijn. Vandaar dat ik op de eerstvolgende lokale beurs ernaar ga zoeken.

@Gerolf: Ik heb een (inmiddels) overtollige reactie/vraag van mij verwijderd[;)] Het onderwerp is nu in de juiste rubriek geplaats, waarvoor dank.


Groet van Frank

Frank_N

#14
Vandaag ledstrip gevonden op een lokale treinenbeurs met gele smd's. 30 stuks op 50 cm, 8 mm breed en slechts 2 mm dik. Bedoeld voor max. 12V=.  "Witte" waren er ook, maar ik vind dat te koud licht [:(]

De achterzijde van de folie is voorzien van een plakstrook [8D]
Voordeel van deze folie is dan dat je geen printplaat nodig hebt, en dus de led's zo hoog mogelijk in de  rijtuigen komen zitten.
(met dank aan de tip "zo klein mogelijk" van Peter!)
De strip is op te delen in stukjes van 5 cm, of een veelvoud daarvan.
Kan ik dus mooi voor mijn 5 rijtuigen strips van 10 cm mee maken [^]

Bij 12V geven 6 van die led's denk ik teveel licht [:0]

Nu is het zo dat de meeste N locjes bij ongeveer 9 V een prima snelheid halen.

Dusss:

Wat ik nu wil uitzoeken is of het mogelijk is er wat electronica aan toe te voegen om de voedingspanning voor de led's wat omlaag te brengen. En, als het erbij in te bouwen is, een condensator om het licht wat constanter te houden. Veel "ruimte" is er niet........[:)]
Groet van Frank