Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Goedkoop digitaal

Gestart door Huugooke, 05 januari 2012, 14:41:28 PM

INFO

Beste Binco,

Wat jij schrijft is niet geheel juist.
Met de Maus en de Multimaus kun je alleen een CV schrijven dus veranderen, je kunt hiermee niet uitlezen of die verandering ook daadwerkelijk heeft plaats gevonden. Je kunt dus ook niet even kijken wat een bepaalde CV voor een instelling heeft.
Of dat echt belangrijk is mag je zelf bepalen, ik til daar niet zo zwaar aan. Je merkt het vanzelf.

Met de Multi-Maus Pro kun je wel veranderen en teruglezen.

Duidelijker dan dit kan ik het je niet uitleggen of vertellen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

just4fun

Dit is wat me eigenlijk een beetje tegenhoud om (ooit) de stap naar digitaal te zetten. Als je met je nieuwe speeltje de winkel buiten stapt, is het al verouderd.
De digitale evolutie gaat zo snel dat je spul nu wel werkt (en misschien wel compatibel blijft), maar kan iemand mij garanderen dat een digitaal systeem dat ik vandaag koop, over pakweg 40 jaar ook nog een (binnen 40 jaar) brandnieuwe loc kan aansturen?
Mijn 40 jaar oud analoog locje doet nog steeds zijn ding op een hypermoderne (qua techniek) analoog aangestuurde baan.
Paul

Peter

Paul, op dat punt maak ik me, als digitale (bijna) leek geen zorgen.
Volgens mij zal DCC altijd blijven. Al de nieuwigheden die erbij gekomen zijn en nog zullen komen, zijn meestal verbeteringen (sneller, veiliger, meer mogelijkheden, enz) Maar mij model met de allereerste DCC dekoder (een 215 diesel uit een startpaket van Roco) rijdt nog altijd even goed. Het enige nadeel: werkt enkel op adres 3 en je kan er niets aan programmeren.
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Niemand heeft een glazen bol (waarmee je in de toekomst kan kijken). Maar DCC is een merk-onafhakelijke norm dat zich al diep heeft genesteld in het modelspoorgebeuren. Ik ben ervan overtuigd dat DCC nog decenia lang ondersteud zal worden.

Uitbreidingen zoals nu identifictietechnieken, en waarschijnlijk nog vele anderen, zullen je basissysteem niet ondersteunen. Maar je zal waarschijnlijk over een tig aantal jaar een nieuwe lok op dezelfde manier kunnen besturen als nu. De extras in deze lok (geluid, geur, rook, microGPS-positionering, condensatie-simulatie en bestuurbare kreukelzones) zal je niet kunnen aanspreken.

Ik zou me niet te druk maken over wat wel, en wat niet zou kunnen in de verre toekomst. Heb je zin om digitaal te gaan, probeer een startset. Bevalt het je, ga ermee door.

En, er is niets mis met analoog. Daar kan je nog steeds mooie dingen mee verwezelijken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

Elke pionier krijgt op een bepaald moment hetzelfde probleem: een andere firma leert van de fouten, past de nieuwste technologie toe, en komt met een beter idee op de proppen. Hoeveel systemen waren er in het pre-DCC tijdperk?
Als er dan een vrij systeem wordt aangeboden, dat bovendien veel succes kent, heeft de eerste de keuze: koppig blijven verder doen of op de wagen springen. En dan komt natuurlijk het probleem van de compatibiliteit. Zijn apparatuur moet neerwaarts compatibel blijven.
Nog een geluk dat die firma die moeite wil doen! In de fotografie bijvoorbeeld heb ik anders ondervonden: twee modellen geheugenkaartjes zijn al verdwenen, en als je pech hebt leest je camera die nieuwe types niet.
DCC is een heel flexibel systeem, dat veel ruimte laat voor "eigen" ontwikkelingen. Zolang de fabrikanten overeen komen zullen er wel geen problemen zijn.
Langs de andere kant is het systeem (het gaat razendsnel in de elektronica) op vele gebieden al achterhaald. En ook hier weer: als de basisprocedure ondersteund blijft hoeven we ons geen zorgen te maken.