Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

Dacker Ertswagens

Gestart door Dreha, 05 januari 2012, 11:29:38 AM

Dreha

Vorig jaar heb ik zo'n 20-tal dacker ertswagens-kits kunnen buit maken bij een online veiling.
Deze kits waren enkel de plastic onderdelen, dus zonder wielen, koppelingsveertjes, gewichtplaatjes en decals.

Dus nu zit ik met een aantal vragen:
  • De wielen: weet er iemand welk merk er bij die dacker setjes geleverd werd?
  • Koppelingsveertjes: Iemand enig idee waar ik die kan vinden, of alternatieven?
  • De kleur: Ik zou ze allemaal in het bruin van "Gustav Boelle" of "Cockerill Sambre" willen schilder. Weet er iemand de RAL-kleur of Humbrol- nummer of ....:I
  • De decals kan ik wel tekenen in Coreldraw of zo en ergens laten drukken.
  • De gewichtplaatjes is al opgelost

Grts, Harald

Gerolf

Geen idee, Harald. Ik heb net even de wielsets voor de metalen pakwagens bekeken, en ik zie geen merk...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michael

Harald wat ik doe als ik wielen nodig heb, wagon mee naar de beurs, daar staan verschillende handelaren en dan tref je er altijd wel eentje die de goed wielen heeft, ter plaatse even passen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Metpetergaathetbeter

Harald,

Ik heb ook zo nog een 20 tal exempl. liggen, maar ik denk dat ze het best zullen rijden met Liliput wielen, waar Dacker toch nog invoerder van was geweest, mogelijks passen Roco's ook, maar dat zou ik volgende week maandag moeten vragen aan iemand die er al veel samenstak !

Groeten Peter

Heb trouwens nog een 20 tal graanwagons ook te bouwen en 3 setjes pakwagens!

loco

Wat je ook zou kunnen doen, is de draaistellen vervangen door draaistellen van M?rklin Y25 en hieronder tweerailassen plaatsen. Dan ben je zeker dat de wagen goed rijdt. De bouwsetjes van de draaistellen zijn immers niet fantastisch te noemen. Je zou ook draaistellen van LS Models kunnen nemen. Ik weet niet van buiten of deze draaitellen een gat hebben in het midden. vermoedelijk wel. Ik heb ergens een foto gezien van deze draaistellen. Ik denk bij Modeltreinpardise. Waarschijnlijk vind je die ook via google. Het zou dus kunnen dat je goedkoper bent met een volledig draaistel dan met twee afzonderlijk assen.
Wat de verf betreft, dat ligt iets moeilijker. Misschien heb ik thuis nog een staal liggen. Maar dat is dan voor volgende week. Dan zou je de verf kunnen laten maken. Dit loont de moeite, zeke als je zo'n 20 wagens moet maken. Informeer ook eens bij bolle neus op dit forum. Misschien heeft hij wel de geschikte kleur in huis.
Als veertjes ou je de veertjes van M?rklin kunnen nemen die men vroeger oook gebruikte voor de ompoolrelais in positie te houden. Die zijn ongeveer even groot.
Transfers zou je zelf kunnen printen op wit decal en met de kleur van de wagen. Je krijgt dan vlakken die schijnbaar zijn opgekuist om de opschriften goed te kunnen lezen. Dat de kleur dan een beetje afwijkt van de kleu va de wagen is dan nier zo erg. Dat doen ze ook in werkelijkheid. Je krijgt dan ook min of mee een aanvaarbare verwering.

Dreha

Allemaal al hartelijk bedankt voor jullie reacties ook de PM's.

Wat de wielen betreft heb ik eens het een het ander geprobeerd (Roco, M?rklin DC, Liliput, Piko, ...) en de wielen van Piko geven het beste resultaat.
Nu heb ik op ebay Duitsland toevallig http://www.ebay.de/itm/40-H0-Radsatze-Achsen-Gleichstrom-Ihrer-Wahl-NEUWARE-/300643790017?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item45ffc42cc1 deze gevonden.
40 wielassen (=10 wagons) voor 30? + verzendkosten is denk ik erg redelijk te noemen. Ik denk dat ik voor die prijs 20 draaistellen inclusief wielen kan kopen. Heeft er hier iemand al een iets besteld?

@Loco:
Worden die veertjes ook los verkocht?

Grts, Harald

loco

Voor zover ik mij kan herinneren zaten ze in zakjes met vijf. Maar of ze nu nog te krijgen zijn, weet ik niet. Het is ook al meer dan 20 jaar geleden h? [:)]

Als ik thuis ben (maandag) wil ik wel eens kijken of ik nog dergelijke (originele) veertjes heb liggen. Als ik ze nog heb, stuur ik ze op. Maar ik kan je echt niets beloven. Ik ben ook al 20  jaar ouder en dan durft mijn geheugen al eens gaatjes vertonen. Waar liggen ze nu weer !!!!

Peter

Heb mijn bouwsets aan een medeforumlid verkocht. Helaas ontbreek ik nog een aantal remblokjes, die ik wel ergen moet hebben doch nog niet teruggevonden heb, en voorlopig kan ik er niet verder achter zoeken, daar ik ver van stof moet blijven (voor mijn ogen)
Heeft iemand nog blokjes teveel aub.
Met vriendelijke groeten
Peter

argilla

wielen gekocht voor de ertswagens bij PB op Mechelen 2010 Rp-25.Verder is de koppelingsschacht niet geheel volgens de NEM normen: een koppeling NEM van kadee past er "juist" niet in.
Heb er ondertussen 28 rijden ( de bruine). Ook de pakwagens lijden  aan dit euvel.
Het tekort aan veertjes heb via een forumlid destijds kunnen ondervangen.
Maar Conrad.be heeft wel veerpakketjes in hun gamma. Misschien kan je daar eens kijken.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

rixke rail

Kan DIT helpen ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

loebaske

Al men ertswagens van Dacker zijn voorzien van Roco bougies Y had er nog enkele tekort voor de oudere wagons en heb die gekocht bij Jocadis van het merk LS...
Want die orginele Dacker bougies voldoen niet aan men eisen, zal wel aan mij liggen, slecht gelijmd???
Is maar dat ik een ram heb van 25 wagons en die zijn allemaal beladen mer echt erts van Sidmar, normaal heb ik nog gewicht plaatjes liggen, want die mochten er niet in, anders gewicht teveel tegenover de last op de bougies en as druk....

Dreha

@iedereen:
Alvast bedankt voor al de informatie.
Nu de vakantie er weer op zit zal het weer wat trager. De komende weken ga ik rustig verder werken aan deze wagons en uiteraard hou ik jullie op de hoogte van de vorderingen [:)]

Grts,

Harald

loco

citaat:
Geplaatst door loco

.... Als ik thuis ben (maandag) wil ik wel eens kijken of ik nog dergelijke (originele) veertjes heb liggen. Als ik ze nog heb, stuur ik ze op. Maar ik kan je echt niets beloven. Ik ben ook al 20  jaar ouder en dan durft mijn geheugen al eens gaatjes vertonen. Waar liggen ze nu weer !!!!

Ik heb daarnet tussen mijn spullen alleen nog enkele gewicht plaatjes gevonden. De veertjes hebben blijkbaar een andere bestemming gekregen.

guy holbrecht

Ik haal mijn veertjes bij PB messingmodelbouw. Je vindt ze in de catalogus van PB onder nummer 90366.

Groeten,
Guy

loco

Dreha
Ik heb nog een potje cockerill kleur gevonden. Origineel van Dacker. Dus bijna antiek. Een Ral kleur staat er niet op en een Ral kleur durf ik er niet op plakken. Wat je zou kunnen doen is een cockerill wagentje kopen van LS Models en daarop uw kleur bepalen. De wagens die zij aanbeden, zijn aanvankelijk door cockerill gebouwd, dus die kleur zal wel bruikbaar zijn. Wel opletten dat je de juiste versie neemt.
Ik weet niet of de verf nog goed is. Normaal wel omdat ik het nooit geopend heb. Je mag het potje hebben. Ik weet niet hoe dit potje bij jou moet geraken. Ik woon in Mechelen en waar jij woont ligt niet direct in deze buurt. Dus je laat maar iets weten.