Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

M

Gestart door eve, 03 januari 2012, 14:10:51 PM

mark7758

M
#45
MOOI. Van dat soort foto's mag je mijn mailbox vullen.
(Liefst s'avonds. Dan kan je veel meer mailen.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Jurgen

M
#46
citaat:
Geplaatst door theedooz

Volgens mij hadden de M2's voor de elektrische TD blauwe vlakken op de kopeinden, en die voor de diesel TD gele, waarbij de AB tegen de loc moest staan, en gestreepte rood-gele vlakken had aan het betreffende kopeinde. Elektrische rijtuigen konden wel in een diesel TD rijden, maar andersom niet.




Ik wist niet dat de elektrische rijtuigen ook met diesel TD kon rijden. Als dat zo is, dan kan je zeggen dat de set wel juist is.

Wat ik me wel afvraag, hebben er dan ook treinen gereden met enkel rijtuigen voor diesel TD? 't Is allemaal zo lang geleden en ik ben een beetje te jong om dit echt bewust meegemaakt te hebben. Het enige dat ik heb zijn herinneringen aan de treinen die ik vanuit de badkamer of de keuken kon zien thuis... tot de bomen te hoog groeiden. [xx(]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

eve

M
#47
citaat:
Geplaatst door Jurgen
... tot de bomen te hoog groeiden. [xx(]



http://www.motorland.net/epages/Motorland.sf/nl_BE/?ObjectPath=/Shops/Motorland/Categories/176_BE [:D]

Erik

Metpetergaathetbeter

M
#48
@Jurgen,

Vanuit Antwerpen naar Mol reden toch 62's met diesel trek- en duw - stellen
ooit nog met M1's met stuurpost(waarvan later de vensters werden afgeplakt en niet voor passagiers toegankelijk!) later met M2 met stuurpost !

Groeten Peter[;)]

Jurgen

M
#49
citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

@Jurgen,

Vanuit Antwerpen naar Mol reden toch 62's met diesel trek- en duw - stellen
ooit nog met M1's met stuurpost(waarvan later de vensters werden afgeplakt en niet voor passagiers toegankelijk!) later met M2 met stuurpost !

Groeten Peter[;)]



Maar waren dat enkel rijtuigen voor diesels of zaten daar ook rijtuigen voor elektrische locs tussen? Of hebben de diesel trek duw-treinen nooit met enkel dieselrijtuigen gereden maar altijd gemengd?
Dat is eigenlijk mijn vraag.

@ eve (Erik): als klein manneke was da nogal gevaarlijk geweest. Ik dacht altijd, ooit word ik heel groot en kan ik boven de bomen uit kijken. De bomen groeiden echter sneller dan ikzelf. [V] Trauma's jongen, trauma's... [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

M
#50
Ik dacht dat ze wel door elkaar konden achter een diesel maar dan enkel getrokken !?
Groeten Peter[;)]

55erke

M
#51

Hoy
Ik heb hier foto's van diesels met m2's die gemengt door mekaar reden , blauwe en gele banden samen in een trein.
Groetjes
Johan

LordTD

M
#52
Werden die diesel TD's ook ingezet in L treinen zoals die van Geraardsbergen naar Gent? Ik kan geen foto's vinden waarop duidelijk te zien is welk rijtuig er achteraan hangt.
 

Bert Ossevoort

M
#53
Wat de samenstellingen betreft M2 TD ,
T trek D duw E elektrisch of D diesel
vooral zomers maakt het niet uit voor de 2e klas rijtuigen van de TDE ,de TDD mochten niet  in de de TDE , de AB rijtuigen zijn niet uitwisselbaar en dan bij TDD de A zijde kant lok .
De stuurstroomkabel is universeel,echter het ging om de verwarming ,en daar de dieselloks alleen stoom verwarminghadden,en de eloks reeks 25 dat niet ,moesten in de elektrische trek duw of wel TDE,rijtuigen met blauwe hoeken ,echter sommige rijtuigen hadden ook stoom verwarming dan was de blauwe hoek bovenaan voorzien van een geel streepje en waren ze voor beide te gebruiken ,de rijtuigen met stoom verwarming,dus met de gele hoeken waren voor bestemd voor de TDD ,dan was het in de gehele trein warm.
AB rijtuigen waren niet uitwisselbaar daar die uitgerust zijn met een installatie voor het omzetten van bevelen naar het stuurrijtuig ,al dan niet pneumatische,
het verschil is dat de HLD 55 en 62/63 [GM transmissie]een andere aansturing hebben dan de 51 en 60/61 [cockerill] van daar de A zijde van de AB aan de lok zijde moest zitten ,de mogelijkheid om twee type kabels aan te sluiten onderling ging het allemaal met de ACEC kabel.
Hoop dat het een beetje duidelijk is ,
Bert.

Jurgen

M
#54
Ik heb het een paar keer gelezen en ik denk dat ik het begrijp.

De samenstelling zoals ze in de set zit bestaat uit een rijtuig B voor beide tracties, een AB voor diesel, een B voor elektrisch en het stuurstandrijtuig voor dieseltractie.

Met andere woorden, de set is een zomerse samenstelling voor een TDD. Klopt het wat ik zeg?

De beide B-rijtuigen uit de set kan je dus ook inzetten in een elektrische trek-duwtrein.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Brossel

M
#55
Ter inspiratie voor mogelijke samenstellingen heb ik wat van mijn eigen foto's bij elkaar gezet op mijn flickr:

http://www.flickr.com/photos/davybeumer/tags/m2td/

Opvallend: daar zitten ook samenstellingen bij met de AB, kant B aan de lok en met enkel blauwe vlakken in TDD diensten. Enjoy...
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Bert Ossevoort

M
#56
Op de laatste reaktie kan ik aangeven dat dit mogelijk komt dat dit in 2001 is ,
de uitleg die ik gaf is toen beide nog reden ,later toen de TDE uit dienst is gegaan is alles overgegaan naar de TDD ,
en tot slotte de gekeerde AB ,mogelijk maar dat weet ik niet zeker is dat wel mogelijk bij de GM kabel [mogelijk gelijk aan de ACEC],de 55ers en 62/63ers ,
en dat dit niet mogelijk is bij de Cockerill kabel,daar moet wat omgezet worden.
Dat is voor mij de enige uitleg die ik kan geven ,als er zijn die het beter weten lees ik dit ook graag.
Bert.

Jurgen

M
#57
Aan de foto's te zien reden er niet veel B-rijtuigen rond die enkel voor dieseltractie bestemd waren. Van alle foto's zie ik er maar 1 waar een B-rijtuig met volledig gele vlakken in de trein zit.

Is dit een vertekend beeld of klopt dit?

Kan een admin de vragen over de echte rijtuigen misschien naar een apart draadje plaatsen in grootbedrijf? Ik denk dat we hier anders te fel gaan afwijken van de nieuwigheden. (Ik weet het, mijn fout! [:I])
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Anarchy

M
#58
Iemand enig idee of de reeks 18 van M?rklin het originele geluid van de echte 18 heeft?

wisselstromer

M
#59
dat denk ik niet
het zal eerder een standaard e loc geluid zijn


citaat:
Geplaatst door Anarchy

Iemand enig idee of de reeks 18 van M?rklin het originele geluid van de echte 18 heeft?

Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer