Olie voor locomotief

Gestart door gjvdz, 03 januari 2012, 11:02:30 AM

gjvdz

Hallo,
Bij de ombouw van een locomotief zou ik graag mijn locomotief smeren, maar met welke olie mag dit? Zijn er ook olien uit de doe-het-zelfzaak die ik kan gebruiken?
Mvg Giel-Jan

pieter

Ik smeer mijn M?rklin loks met gewone motorolie 15W40 uit de autoshop of bouwmarkt.
Als je 1 liter aanschaft doe je daar eeuwen mee.
In een 20 of 40cc injectiespuit, evt met naald dan kun je overal bij, opzuigen en zeer spaarzaam smeren.
Vergeet niet alle overtollige olie komt op je baan.
Met alle gevolgen van dien.

grt P.

Huugooke

Ja, het grote smeerolie debat! Mijn raad: hoe minder hoe beter.
Onlangs nog een occasie gekocht die letterlijk droop van de olie, ook aan de buitenkant!
Blijf vooral ver weg van de koolborstels van de motor.
Olie heeft de onhebbelijke gewoonte om bij hogere temperaturen vloeibaarder te worden. Daarom zou ik rond de motor eerder vet gebruiken: te krijgen in de hobbywinkel. Zoals Peter het al aangaf: olie heeft altijd een code die aangeeft hoe ze zich "gedraagt" (15W40). Meer info op internet. Verkeerde olie die je op een koude motor aanbrengt loopt bij het warm worden gewoon weg.

gjvdz

Mvg Giel-Jan

Flanders_JS

"Naaimachine" olie niet goed dus?
 

Michiel

Pieter en Hugo,

sterk argument! Ik had er helemaal niet aan gedacht dat de viscositeit van olie NATUURLIJK veranderd met de tempertuur. [:I] En op met warm motortje... Ik zet mijn flesje naaimachineolie opzij, en ga een klein busje motorolie kopen. 15W40??? Mij heb je overtuigd! [^]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michael

Viscositeit, belangrijk, maar wat is de bedrijfstemperatuur van een motor in de auto en het motortje in een loc? Daar zit vast wel wat verschil tussen, maar ik heb geen flauw idee hoe hoog deze temperaturen zijn, maar als je minder dan een drupje gebruikt dan zal het denk ik wel mee vallen met het weglopen van de olie.
Maar ik heb hiermee totaal geen ervaring, dus als ik er naast zit neem me dat dan niet kwalijk aub.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

pieter

Inderdaad, als je 'normaal' smeert is er niets aan de hand, is mijn ervaring.
De temperatuur van sommige motoren kan best boven de 60 grd komen maar dat is geen probleem.
Als je een goede multigrade olie gebruik, zoals de genoemde 15W40 dan is in een grote bandbreedte (ongeveer -20 tot +120 grd) de viscositeit ongeveer het zelfde.
Dus geen paniek over te hoge temperaturen.
Naaimachineolie is veel te dun, dat loopt al weg als alles bij kamertemperatuur stilstaat, niet gebruiken dus!!

grt P.

Gerolf

Het warm worden zou bij onze elektrische modellen vrijwel niet mogen gebeuren, toch zeker in vergelijking met brandstofmotoren.
Het enige wat warmte produceert is het anker van onze motoren. Als tandwielen en lageringen (erg) warm worden, zit er iets grondig fout, denk ik ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Ik gebruik al vele jaren, met goed resultaat, Faller olie en Roco smeervet, en heb nog nooit problemen gehad met tandwielen, en mijn oudste loks zijn toch al ruim 40 jaar oud.
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Het warm worden zou bij onze elektrische modellen vrijwel niet mogen gebeuren, toch zeker in vergelijking met brandstofmotoren.
Het enige wat warmte produceert is het anker van onze motoren. Als tandwielen en lageringen (erg) warm worden, zit er iets grondig fout, denk ik ...


Uit ervaring heb ik toch gemerkt dat een lokje met een stevige sleep door een glooiend landschap aardig warm kan lopen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Naaimachienolie en vaseline.
Motorolie wordt kleverig na verloop van tijd en verliest zijn smering.
Ook wordt motorolie zuur, daarom advizeren grasmaaierfabrikanten om jaarlijks de motorolie te verversen. Elke motorfabriekant trouwens, pluis dat maar eens uit.

Ik blijf bij naaimachienolie (wat trouwens ook vloeibare vaseline is) en vaseline.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Ook wordt motorolie zuur, daarom advizeren grasmaaierfabrikanten om jaarlijks de motorolie te verversen. Elke motorfabriekant trouwens, pluis dat maar eens uit.
Dat gaat over verbrandingsmotoren, daarin zijn de temperaturen veel hoger.
In onze treintjes heeft de olie een luizenleven vergeleken bij verbrandingsmotoren.

Naaimachineolie is hetzelfde als motorolie, hoogstens een andere viscositeit.
En vaseline is geen smeermiddel, ik zou dat nooit als zodanig gebruiken.

bellejt

gebruik hier al jaren naaimachine olie van goede kwaliteit.Zelfs bij de locs die uren aan een stuk doorrijden geen problemen.Wel de gouden raad van zo weinig mogelijk en de radertjes enkel een drupje op 1 tandwiel.De olie verdeelt zich dan zelf naar de juiste plaatsen.Motor enkel op de buitenste puntjes aan het motorschild (asje)en de andere zijde.

Durango

Gebruik al jaren Olie van Labelle. Perfect spul e heb nooit problemen.
Zelfs mijn oudste locs doen het er perfect op.[:D]
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )