help bij het tekenen van een baan

Gestart door GTTtommy, 02 januari 2012, 23:34:45 PM

GTTtommy

hallo,
ik heb al veel plannen bekeken en getekend, maar ik geraak er niet wijs uit,
kunnen jullie mij een beetje opweg helpen,
het is de bedoeling dat er een dubbelspoor op komt, met een station,
en graag een kleine rangeerruimte,
en een treindepot ondergronds (waar een trein of 10 terecht kan)
de langste loc+ sleep is 1.50m
het is een DB baan,
ik heb de volgende beschikbare ruimte:
IMGhttp://i40.tinypic.com/2luphdh.jpg/IMG
dat stukje in het oranje kan ter beschikking worden gesteld,
OF eventueel kan de tafel ook van het punt rechts onder naar links onder (wel maar 1.80 dan) gemaakt worden

Michiel

#1
Hallo Tommy,

mag ik zo vrij zijn om je een beetje tegendraads advies te geven? Ik veronderstel dat je een beginner bent (met alle respect, dat waren we allemaal ooit eens), en dat je graag die grote baan wilt bouwen met veel sporen en veel rijdende treinen. Wel, ik stel voor dat je dit met een tussenstap realiseert. [:0]

Bouw een super klein baantje: 1 bij 2 meter, een enkelvoudig ovaal met inhaalspoor en opstelspoor. Meer niet. Bouw dit helemaal af: sporen leggen, elektrisch aspect met bediening en automatisering, bouw het landschap, het huisje, de boompjes.... Maak het helemaal af. Wat win je daarmee? Alles! [:D]

Je leert hiermee in een paar maanden tijd de essentie van bijna alle aspecten van het bouwen van een modelbaan, en het behoed je voor de grote blunders en ontgoochelingen met die grote baan. Tevens heb je de tijd om het plan voor je ultieme baan te laten rijpen en te laten meegroeien met de ervaring dat je opbouwd.

Ik weet het, je zou liefst meteen die grote baan willen bouwen, en ik vermoed dat je dat ook gaat doen. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

GTTtommy

#2
ik heb al een baan gehad van 1.25 bij 2.5m
die was bijna af, loc's digitaal, wissels analoog(elektrisch) gestuurt,
en dit is ook de bedoeling in de grote baan,
het jammere,  wat ik nu al zou zeggen is; de baan moet binnen een jaar of 4(misschien iets langer) worden afgebroken, maar dit wil niet zeggen dat ik er niet met volle moed, en met hart en ziel ga invliegen om deze af af te hebben,
de reden is omdat ik en mijn vriendin na haar schoolcariere zoeken gaan samen te wonen, en ik wil n huisje met een (relatief)GROTE zolder voor de tjoekskes[:D]

Michiel

#3
Hoi Tommy,

Ik herinnerde me dat ik voor jou al een aantal plannetjes had gemaakt.

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=7181
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=7208
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=6832
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=7315

Kan je daar geen inspiratie uit halen? De beschikbare oppervlakte is anders, maar het idee is misschien wel aanpasbaar? Of, wat beviel je niet aan bovenstaande plannetjes? Misschien dat we dan een plan kunnen samenstellen dat meer beantwoord aan je verwachtingen. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

GTTtommy

#4
hey ja dat is idd mij, maar ik wist mijn oude naam nietmeer, dus ik dacht, laat mij even helemaal overnieuw beginnen hier [:D]
ik ben hier al maanden, laat staan, een jaar of misschien wel 2j niet geweest, de intresse een beetje verloren ofzo? maar het begint te kriebelen, nu de verbouwingen volledig gedaan zijn [:D]

Michael

#5
Tommy als je dan toch helemaal opnieuw wilt beginnen en denkt dat je over een jaar of 4 alles moet afbreken, denk dan eens aan module bouw, zal misschien iets minder snel bouwen, maar dan kan je alles zo meenemen als je gaat verhuizen.
'tIs maar een idee.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

doomslu

#6
citaat:
Geplaatst door nmbsverzamelaar

Tommy als je dan toch helemaal opnieuw wilt beginnen en denkt dat je over een jaar of 4 alles moet afbreken, denk dan eens aan module bouw, zal misschien iets minder snel bouwen, maar dan kan je alles zo meenemen als je gaat verhuizen.
'tIs maar een idee.

Zeer goede tip!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

GTTtommy

#7
ja daar heb ik al aan gedacht,
maar een modullebaan heeft ook zijn nadelen?
-je maakt ze nu op maat, Maar als je ze verhuist, de kamer waar je ze inzet is nooit even groot
-ik wil later een grotere baan (langere)
ik zoek ook niet alles tot in de puntjes af te werken,
noem dit een GROOTE leer-baan [:D]
en heel veel onderdelen kan je toch gewoon hergebruiken?
-sporen, huisjes, bomen, poppetjes, diertjes, auto's, het hout kan je recupereren? toch voor een goeie 80%? minimum?
enkel het stooisel niet, maar dit is toch maar voor enkele 10tallen ?'s?

correct me if I'm wrong
[:o)]

Klaas Zondervan

#8
citaat:
Geplaatst door GTTtommy

-je maakt ze nu op maat, Maar als je ze verhuist, de kamer waar je ze inzet is nooit even groot
Je kan geluk hebben. Bij mijn laatste verhuizing paste mijn modulebaan op de millimeter nauwkeurig in de nieuwe kamer.

Michiel

#9
Als je toch "maar" een leerbaan maakt, hou het dan bescheiden, met een niet al te ingewikkeld sporenplan. Dan kan je goed opschieten met de bouw, en ontdek je alle facetten ervan: onderbouw, sporen leggen, electriciteit, automatiseren, ballasten, landschapvorming, begroening, bestraten, huisjes kleven... Ervaring is het mooiste dat je kan meenemen met je verhuis. Twijfel niet te lang, kies een leuk en bescheiden ontwerp en begin eraan! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

GTTtommy

#10
het gaan waarschijnlijk een gewoon dubbelsporige ovaal worden, met 2 sporen die uitwijken voor t station en stukje rangeergebied en een kleine locloods en een klein ondergronds stuk waar ik nog wat treinen met sleep kan verbergen,

Michiel

#11
Perfect! En je kan dat ovaal creatief in het landschap verwerken. Rondje hoeven niet saai te zijn. Kijk maar naar Beautiful Columbria van Evan. [8D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

GTTtommy

#12
en tenslotte, t is toch maar voor enkele jaartjes, en vooral om nog meer te leren dan we al kende
(niet zoveel van modelspoor[:o)])

GTTtommy

#13
hey allemaal,
ik heb een beetje uitgetekend, geen al te groot baantje, een dubbele ovaal met een tankplaatsje voor de diesels, en een ondergrondse sporenbundel voor wat treintjes op kwijt te geraken

bovenbouw


onderbouw

de sporen liggen over de opening, maar deze worden nog iets verder opgeschoven, zodat ze er rechts van komen te zitten, ik wow niet helemaal opnieuw beginnen

zeg me jullie gedacht even, zo kan ik de - kanten aanpassen,
ik weet dat bovenaan links de wissel naar -1 niet correct is, aangezien een wissel in normaal bedrijf altyd recht word bereden maarja niet altyd alles moet 100% kloppen, en het is tenslotte maar een baan voor 4jaar max, en voor veel uit te leren

Gerolf

#14
Nuttig oefen-plan. niet te complex, maar met toch wat uitdagingen.
Die rechtse neerwaartse boog zou ik in elk geval opschuiven zodat hij je mangat niet bedekt.
Let ook op de hellingsgraad: als je op twee meter afstand een ongelijkvloerse kruising wil maken is het best om zowel het enkelspoor te laten dalen als het dubbelspoor te doen stijgen.
Om dat op te vangen zou ik de linkerboog wat laten dalen tot aan je genoemde wissel.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw