Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Forumbaan 2012

Gestart door argilla, 31 december 2011, 11:09:09 AM

conducteur

Je moet inderdaad voldoende treinen kunnen laten rijden, en tegelijk voldoende speelmogelijkheden hebben. Dat kan perfect op enkelspoor, en daar heb je heus geen bloksysteem voor nodig.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Wat enkel- vs dubbelspoor betreft, het hangt er van af wat je wil. Als je een spelelement wil dan is enkelspoor prima, maar je moet ermee bezig willen zijn. Anders kan je beter dubbelspoor nemen en is er voor de toeschouwer meer te zien.

Een van de dingen die ontbreekt (en dat is een beetje de fout van de "bak") is dat er weinig mogelijkheid is om er iets meer mee te doen dan een simpel spoor rechtdoor. Je kan niet naar voor want dan val je uit de doos. Naar links en rechts is al voorbehouden voor de aansluiting. Blijft naar achter. Maar het is niet echt diep (voor h0) en je kan niet door die achterwand. Blijft als enige oplossing de bak langer maken maar dat is ook niet simpel.

Ik geef Conducteur gelijk, er is geen mogelijkheid tot treinverkeer behalve doorrijden. Maar ik vrees ook dat er geen interesse is om een realistisch treinverkeer te voeren! Er is meer interesse voor diorama's dan voor treinbanen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

En wat als je een set van modules aanlevert als een eenheid (waarbij de twee uiteinden van de set aan de norm voldoen, maar de rest vrij is?
Je kunt een aantal modules in de lengte laten aansluiten, maar ook enkele in de diepte ...
Dan heb je ruimte om iets uit te werken, en kun je het spelelement w?l inbouwen ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

citaat:
En wat als je een set van modules aanlevert als een eenheid (waarbij de twee uiteinden van de set aan de norm voldoen, maar de rest vrij is?


Dat kan...maar dan heb je x aantal bakken thuis staan waar je de rest van het jaar niks mee kan aanvangen. En die je nog moet vervoerd krijgen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

citaat:
Geplaatst door Havoc

citaat:
En wat als je een set van modules aanlevert als een eenheid (waarbij de twee uiteinden van de set aan de norm voldoen, maar de rest vrij is?


Dat kan...maar dan heb je x aantal bakken thuis staan waar je de rest van het jaar niks mee kan aanvangen. En die je nog moet vervoerd krijgen.

Andr? Saenen heeft zo'n dubbelbak en die was er al bij in 2008.

In principe zou je die bakken ook thuis kunnen gebruiken in een baan. Mijn bak is volledig demonteerbaar (ik krijg 'm anders niet in de auto) en dus kan je, zo je dat zou willen, enkel de onderplaat met sporen en scenery gebruiken thuis. Ik geef toe dat het vergezocht is. De forumbaan is eigenlijk bedoeld als een uitstapje, een zij-projectje.

Ik ben wel blij dat we het onderwerp hier terug van onder het stof gehaald hebben. Alle idee?n zijn welkom. Het is nog niet te laat! [;)]

In Mechelen wil ik daar trouwens gerust met jullie eens over doorbomen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

citaat:
In principe zou je die bakken ook thuis kunnen gebruiken in een baan.


Tja, behalve als je T, Z, N, TT, H0m, H0e, 0, I, IIm of nog iets anders doet...

Geen paniek Luc, ik begrijp ook wel dat je geen 10 forumbanen kunt hebben. Waar ik echter voor vrees is dat alhoewel H0 de grootste groep is, het niet die groep is die er zijprojectjes op na houdt of met minder dan perfecte banen naar buiten wil komen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Ook daar zou je misschien wel eens gelijk kunnen hebben, Johan.
Zal ik al een plaatsje reserveren in de zaal tijdens de expo 2014 voor de forumbaan in schaal 0 of 1? [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Zelf denk ik eerder aan Ie, Luc. Maar je doet maar h? [;)]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Waarom geen Oe of Ii ? Kan je als basis H0-materieel nemen [;)]
Voor Ie is de spoorwijdte 22.5mm, zoals in de (zeldzame) schaal S
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Gerolf, het was maar ludiek bedoeld hoor... Ik heb geen plannen. [:D]

Trouwens, voor 0 zijn er al de mensen van het 0-Forum en voor I is er ook een groep. Geen idee of die een naam/vereeniging hebben. En voor h0m de mannen van Saroulmapoul.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

mivc057

Beste mensen van het Forum,

Ik heb de laatste dagen eens al de reacties en commentaren betreffende de forumbaan opnieuw eens doorgenomen.Ik wil dan ook eens mijn mening geven over dit alles.
Men is te snel vergeten hoe de "forumbaan" is ontstaan :het was oorspronkelijk het idee om verschillende "diorama's" met elkaar te verbinden en via een strook aan de achterkant van de bak het spoor rond te leiden.De eerste opstelling in Mechelen 2008 heeft aangetoond dat dit geen fraaie oplossing was. Toen al reed er maar sporadisch een treintje rond.
In 2010 zijn er 6 modules van 1,5m bijgekomen met aan de uiteinden halve cirkels die het mogelijk maakte om volledig ,en door al de modules, rond te rijden. Maar ja, opnieuw was het enkel rondjes rijden. En toch hebben toen een paar mensen getracht 2 tot zelfs 3 treinen achter elkaar te laten rijden. Maar zonder bloksysteem moet je elke trein nauwlettend in het oog houden, alleen kan je dat niet !!
De volgende evolutie was de bouw van een fidlle-yard van 3,0m lengte met 2x3 sporen die Valentijn volledig uitgerust heeft met electrische wissels die allen wisselstraten bedienen. Ook heeft hij ervoor gezorgd dat heel het systeem evengoed op 2 als 3 rail kan gebruikt worden. Opstelsporen kunnen ook stroomloos gezet worden.
Deze evolutie maakt het nu mogelijk om een afwisselend treinverkeer tot stand te brengen. We zitten nu al heel ver van het oorspronkelijk "diorama"-idee. Nu kan men gaan beginnen praten van een "baan".
Al deze zware inspanningen moet het bewijs leveren dat de mensen die met de "forumbaan" bezig zijn niet een groepje mensen zijn die op een beurs in een hoekje staan te praten en geen interesse tonen of het publiek niet te woord staan.Ja,het heeft mij wat boos gemaakt dat er zo over deze groep geschreven is.Wie er zo over denkt moet het maar eens zelf doen !!
Tenslotte vindt ik het heel jammer dat het initiatief van de MSM-forumbaan niet beter geco?rdineerd wordt omdat ik nu lees dat heel veel mensen niet zullen aanwezig zijn op "Mechelen 2012".
Ik vrees dat de baan maar tot een povere minimum opstelling en onderbemande attractie zal herleid worden. Jammer ook dat het vervaardigen van een kant en klare module nu na bijna 1 jaar nog steeds geen realiteit is. Zo'n module ( van 1,5m) wordt in onze club op max.10 dagen aan de aanvrager kant en klaar afgeleverd.
Mannen , er is nog veel werk aan de winkel.
Ik wens aan alle forumleden een spetterende "Mechelen 2012" toe

Havoc

citaat:
Men is te snel vergeten hoe de "forumbaan" is ontstaan :het was oorspronkelijk het idee om verschillende "diorama's" met elkaar te verbinden en via een strook aan de achterkant van de bak het spoor rond te leiden.


Het is ALTIJD de bedoeling geweest dat dit een baan was. Lees er maar eens alle draadjes van het begin op na. Dit in tegenstelling met de dioramawedstrijd.

citaat:
Zo'n module ( van 1,5m) wordt in onze club op max.10 dagen aan de aanvrager kant en klaar afgeleverd.


En er is nooit aan gedacht van dit kenbaar te maken?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Ik vind het ook bijzonder jammer dat er nooit meegedeeld is dat zo'n module bij jullie verkrijgbaar was. Ik heb heel lang naar een goedkope produktiewijze gezocht... [:(]

Doch, beter laat dan nooit.
Laat maar weten wat en hoe, Michel. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

citaat:
Geplaatst door mivc057

...
Tenslotte vindt ik het heel jammer dat het initiatief van de MSM-forumbaan niet beter geco?rdineerd wordt omdat ik nu lees dat heel veel mensen niet zullen aanwezig zijn op "Mechelen 2012".
...

Ik probeer dit zo goed als mogelijk te doen. [V]
Doch, ik ben ook maar een mens met twee handen die alles wat met modelspoor en Modelspoormagazine te maken heeft als hobby doet, na de normale 10 uren op het werk.

Wat betreft de afzeggers voor de expo: die mensen hebben een reden om er niet bij te zijn. Bovendien is iedereen vrij al of niet deel te nemen. Ik denk echter dat de baan er zal zijn en dat het meer wordt dan een povere minimum opstelling. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mark7758

Luc rustig doorgaan.
Je doet het goed.[^]
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.